Evropské i americké výnosy klesají. Dolar ve ztrátě nad 1,0700 za euro. Měny regionu v zisku. Koruna zpět pod 25,20 za euro.

UBER má důvod k nervozitě. Google

Aplikace Uber čelí stále rostoucímu tlaku soupeřů. Ať už se jedná o problematické regulace, pochybné řidiče, nepřátelský přístup tisku či některé dobře financované soupeře. Pod svícnem však největší tma. Nejvýznamnější hrozba pro tuto aplikaci může přijít hodně zblízka. Od jednoho z jeho největších investorů – Googlu.

Google Ventures, investorská odnož Googlu, investovala v srpnu 2013 do Uberu 258 milionů dolarů. Pro Google Ventures to byla největší investice vůbec. Bylo velmi snadné představit si, že Google bude s Uber úzce spolupracovat, případně, že ho jednoho dne pohltí. David Drummond, šéf právního oddělení Google a viceprezident pro rozvoj společnosti, se navíc v roce 2013 stal členem představenstva Uber a od té doby pro něj pracuje.

Nyní však existují náznaky, že tyto podniky budou spíše dravými konkurenty, než spojenci. Společnost Google se totiž chystá nabídnout vlastní službu, s největší pravděpodobností ve spojení s jeho dlouho vyvíjeným projektem autonomního vozidla. Podle osoby blízké představenstvu Uber prý Drummond o této možnosti představenstvo Uberu informoval. Manažeři Uberu již viděli snímky z toho, co nejspíš bude novou aplikací Googlu pro sdílené cestování, kterou v současné době využívají jen zaměstnanci Googlu. Osoba, která informace agentuře Bloomberg sdělila, si nepřála být jmenována, protože jednání jsou neveřejná. Představenstvo Uber nyní zvažuje, zda požádat Drummonda o odstoupení z pozice člena představenstva.

Uber se podle Bloombergu také spojil s výzkumným zařízením Carnegie Mellon University v Pittsburghu a vyvíjí zde svou vlastní technologii vozidla bez řidiče. Google se takovými ambicemi netají. Generální ředitel Larry Page řekl, že je osobně fascinován výzvou efektivnějšího fungování měst. Společnost nedávno sdělila, že technologie vozidel bez řidičů, kterou vyvíjí v rámci svých Google X výzkumných laboratoří, bude připravena k širokému použití v horizontu dvou až pěti let. „Hodně jsme přemýšleli o tom, že by taková technologie mohla být v dlouhodobém horizontu užitečná. Existuje mnoho způsobů, jak si to lze představit, “ řekl Chris Urmson, výkonný ředitel Google, který má projekt na starosti. Jeden z nich jde cestou sdílených vozidel. „Technologie by mohla být taková, že si jednoduše vozidlo zavoláte, řeknete, kam chcete a ono vás tam zaveze.“  

Tyto komentáře, podle důvěrné osoby, představenstvo Uber hluboce znepokojily a to z dobrého důvodu. Google má dostatek finančních prostředků, je technicky velmi vyspělý konkurent a závislost Uberu je obrovská. Aplikace Uber je založena na Google Maps, což dává společnosti Google velkou zásobu dat o jednotlivých dopravních modelech v rámci měst. Led pod Uber je tak velmi tenký s ohledem na možnost, že by služba ztratila přístup k špičkové mapové aplikaci. Alternativy jako například AOL MapQuest, Apple Maps v podstatě nejsou konkurenceschopné.

Vstup Googlu na trh sdílené jízdy by mohl zanechat Uber v budoucnu bez partnera. Bude tak nejspíš muset vyvinout vlastní technologie nebo vytvořit alianci s firmou, která by měla zájem nabídnout svá vlastní autonomní vozidla. Mercedes, Audi, Tesla a další automobilky potvrdily, že vyvíjí auta bez řidiče, avšak není jasné, že jsou stejně daleko jako Google…

Mluvčí Uber odmítl poskytnout komentář. Mluvčí Google také odmítl komentovat, avšak společnost vydala záhadný tweet: @business „We think you’ll find Uber and Lyft work quite well. We use them all the time.“

Miliony dolarů pro UBER od klientů Goldman Sachs. Směr IPO?

Ekonomika sdílení über alles. Co na to Uber?

Newsletter