Celosvětově největší řetězec fastfoodových restaurací McDonald’s, který od druhé poloviny loňského roku čelí poklesu tržeb, dnes představil svou zbrusu novou strategii, která má být cestou ke znovunalezení růstu. Firma plánuje navýšit podíl franšízových restaurací, posílit úspory i více podpořit své akcionáře. Ti zatím první informace o restrukturalizaci přijímají vlažně, akcie v úvodu amerického obchodování ztrácí zhruba půl procenta.
Změny se týkají provozu skupiny, bez zmínky o nabízeném menu. Výkonný ředitel Steve Easterbrook, který je v čele firmy od března, oznámil, že firma se vydává cestou zjednodušení hierarchie a snížení byrokracie, restrukturalizace rozdělí trhy, na nichž „mekáč“ působí, do čtyř segmentů podle podobných potřeb i příležitostí k růstu. V plánu společnosti je také navýšit podíl franšízových restaurací ze stávajících 81 na 90 procent – což znamená, že do roku 2018 tímto způsobem „pronajme“ dalších 3.500 provozoven.
Franchising je druh podnikání založený na základně smlouvy mezi poskytovatelem koncese, tzv. franchisorem, a příjemcem koncese, tzv. franchisantem. Poskytovatel (v tomto případě společnost McDonald’s) umožňuje příjemci používat jeho firemní označení, ochranné známky, reklamu atd.
Součástí strategie je také roční úspora administrativních nákladů ve výši 300 milionů dolarů. McDonald’s chce v letošním roce vrátit zpět akcionářům (výplatnou dividend a zpětným odkupem akcií) 8 – 9 miliard USD a dosáhnout tak horní hranice 3letého plánu stanoveného ve výši 18 – 20 mld. USD do konce roku 2016.
Největší světový řetězec restaurací s rychlým občerstvením má za sebou jeden z nejtěžších roků za poslední desítky let. Firma se potýkala s tuhou konkurencí a následky potravinového skandálu v Číně a tržby i zisk jí v loňském posledním kvartálu klesly. V USA, největším trhu, kde firma loni realizovala zhruba 40 % svého provozního zisku, McDonald‘s bojuje o zákazníky ve stále ostřejší konkurenci. Na problémy ale firma naráží i v Evropě, kde se příliš nedaří oživit hospodářský růst.