Nad očekávání nižší výsledek kvartálního vývoje amerického indexu výdajů na osobní spotřebu podpořil korekci dolarových zisků nad 1,0800 za euro. Z měn regionu je v zisku koruna a zlotý. Domácí měna se dostala pod 25,30 za euro.

Volkswagen: Černá labuť německé ekonomiky i Evropy

Skandál s manipulací s emisemi u naftových vozů Volkswagenu šokoval podnikatelské a politické prostředí v Německu. Analytici upozorňují, že krize výrobce aut by se mohla stát největší hrozbou pro ekonomiku Německa, větší než řecká krize. Německá ekonomika je přitom považována za nejzdravější v Evropě.

Volkswagen je největším výrobcem aut v Německu a letos krátce už i na světě a jedním z největších zaměstnavatelů v zemi. Celkem má v Německu více než 270 tisíc zaměstnanců a ještě více lidí zaměstnávají jeho dodavatelé.

„Najednou se Volkswagen stal větším rizikem poklesu pro německou ekonomiku než řecká dluhová krize,“ řekl agentuře Reuters hlavní ekonom ING Carsten Brzeski. „Pokud v příštích měsících klesne prodej Volkswagenu v Severní Americe, nebude to mít dopad jen na firmu, ale na celou německou ekonomiku,“ dodal.

Volkswagen loni prodal v USA téměř 600.000 aut. To je zhruba šest procent jeho celosvětového prodeje.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) varovala, že Volkswagenu v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (437 miliard Kč). To je víc než činil loňský provozní zisku skupiny. Skandál navíc tento týden začaly vyšetřovat i některé evropské země. Firma má sice v současnosti k dispozici 21 miliard eur, kterými by mohla pokutu zaplatit, skandál však vyvolává obavy z propouštění.

Německá vláda má také obavy, že by problémy Volkswagenu mohly mít dopad i na další místní automobilky, Daimler a BMW. Zatím se však neobjevily žádné náznaky podvodu i u těchto automobilek a někteří analytici si myslí, že širší dopad bude jen omezený.

Německá vláda ve středu řekla, že automobilový průmysl by měl zůstat „důležitým pilířem“ ekonomiky, navzdory prohlubující se krizi kolem Volkswagenu. „Jedná se o vysoce inovativní a velmi úspěšný průmysl pro Německo, s mnoha pracovními místy,“ řekla mluvčí ministerstva hospodářství.

Analytici však varují, že tato závislost na automobilovém průmyslu by se mohla stát hrozbou pro současný odhad ekonomického růstu, podle kterého se má hrubý domácí produkt letos zvýšit o 1,8 procenta. Německo již musí čelit zpomalení v Číně.

„Pokud by prodej automobilů klesl, dotklo by se to také dodavatelů a s nimi celé ekonomiky,“ domnívá se odborník na automobilový průmysl berlínského hospodářského institutu DIW Martin Gornig.

Loni v německém automobilovém sektoru pracovalo zhruba 775.000 lidí. To jsou téměř dvě procenta celkové pracovní síly. Automobilový průmysl a výroba automobilových součástek jsou rovněž nejúspěšnějším vývozním odvětvím země. Vývoz tohoto odvětví loni činil více než 200 miliard eur, což byla téměř pětina celkového vývozu.

„To je důvod, proč tento skandál není maličkost. Německá ekonomika byla zasažena ve svém jádru,“ dodává šéf hospodářského institutu IW Michael Hüther.

Objevují se však i hlasy, podle kterých by se dopad na německou ekonomiku jako celek neměl přehánět. „Nemyslím si, že by se německý automobilový průmysl měl dávat do jednoho pytle,“ řekl agentuře Reuters hlavní ekonom Commerzbank Jörg Krämer. „Nebude recese jen kvůli jedné společnosti.“

Uklidnit veřejnost se snaží také německá obchodní asociace BGA, podle které nejsou signály, že by zákazníci v zahraničí začali pochybovat o kvalitě a spolehlivosti německých firem. „Není zde všeobecná nedůvěra vůči dobré značce ‚Vyrobeno v Německu‘,“ uvádí výkonný ředitel BGA Andre Schwarz. Připouští však, že panují určité obavy mezi německými společnostmi z toho, že by skandál Volkswagenu mohl mít dominový efekt na jejich podnikání a oslabit důvěru v německé zboží.

Někteří pozorovatelé také upozorňují na určitý paradox skandálu. Zatímco německé ekonomice se podařilo odolat dluhové krizi v eurozóně i zpomalení hospodářského růstu Číny, čelí nyní největšímu riziku poklesu za dlouhou dobu kvůli jedné ze svých společností. „Ironií všeho je, že hrozba by nyní mohla přijít spíše zevnitř, nikoliv zvenčí,“ dodává Brzeski.

Jarní snaha zažehnat skandál

Volkswagen už v dubnu 2015 poslal dopis majitelům některých vozů Audi a VW s naftovým motorem v Kalifornii, ve kterém je informoval o problému s emisemi, který by mohl ovlivnit jejich vůz. Majitelům sdělil, že je potřeba, aby odvezli své auto do autorizovaného servisu kvůli novému softwaru. Automobilka nevysvětlila, že podniká tuto akci v naději, že uspokojí vládní regulační úřady, které byly stále skeptičtější kvůli nesrovnalostem mezi laboratorními výsledky emisních testů a skutečnými emisemi naftových motorů Volkswagenu, napsala agentura Reuters.

Úředníci kalifornského úřadu pro čisté ovzduší CARB a americké Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA) v prosinci 2014 souhlasili, že umožní dobrovolnou kontrolu naftových vozů Volkswagenu, aby automobilka opravila to, co podle ní byla tehdy pouze technická a snadno vyřešitelná závada. V dalších měsících se kontrola rozšířila na celonárodní úroveň.

Mluvčí CARB, který je součástí Kalifornské agentury pro ochranu životního prostředí, Dave Clegern tento týden potvrdil, že dopis byl součástí svolání vozů ke kontrole. „Je to jedna z oprav, kterou nám představili jako možné řešení. Nefungovalo to,“ prohlásil.

Volkswagen se k dopisu odmítl vyjádřit. Minulý týden automobilka uznala, že úmyslně klamala úředníky o tom, jak hodně její naftové motory znečišťují ovzduší.

Dopis vyzývající ke kontrole byl určen pro majitele určitých modelů z let 2010 až 2014 s dvoulitrovým naftovým motorem. Majitelé měli kontaktovat servisy kvůli aktualizaci softwaru s cílem opravit problém se špatnou funkcí světelného indikátoru. Uváděl také, že Kalifornie požaduje aktualizace před obnovením registrace vozidla.

„Software pro řízení motoru vozu byl vylepšen, aby zajistil, že výfukové emise vašeho vozidla jsou optimalizované a fungují efektivně,“ psalo se v dopise.

Newsletter