Dolar se po pátečním zpevnění obchoduje pod 1,1000 za euro. Americké výnosy vzrostly podél celé křivky. Silný dolar negativem rizikových měn. Koruna oslabila nad 23,00 za dolar. Proti euru nad 25,30.

Z kabiny dědova volva k faktoringu pro autodopravce

Jaroslav Ton, zdroj: 4Trans

Bezstarostná představa o životě kamioňáka se v mém dospívání skládala především ze svobody, cestování a poznávání nových míst. Na druhé straně jsem pak viděl, co všechno autodopravce nejen na cestách, ale i ve svém volnu musí řešit. Dědeček jezdil kamionem více než 30 let a jedno babí léto jsem si život v kabině zkusil spolu s ním. Když jsem dospěl, začal studovat v Oxfordu a pronikl více do světa obchodu, investic a inovací, začal mě zajímat i pozitivní společenský dopad podnikání. Po návratu do Prahy jsem dostal příležitost realizovat se v managementu firmy v segmentu logistiky, který jsem důvěrně znal. Moje rodinná historie byla natolik důležitá, že jsem se v roce 2021 rozhodl firmu převzít a v roli CEO ji směřovat k pomoci s finančními výzvami malých a středních autodopravců, s nimiž se musí denně vypořádávat. 

Čekání na bonbony jako na kurýry z e-commerce

Jako dítě jsem trávil prázdniny na Vysočině u prarodičů. Děda v té době jezdil kamionem pro spediční společnost z Českých Budějovic a jako nejranější vzpomínka se mi vynořuje, jak jsem nadšeně čekal na bonbony Haribo, které nám vozil z cest. Když jsem byl starší, lákala mě představa, že bych si mohl romantický život kamioňáka vyzkoušet spolu s ním na vlastní kůži. Na francouzském lyceu, na kterém jsem v té době studoval, jsem už stihl nabýt základy francouzštiny a děda mi nabídl, že mu koncem prázdnin můžu sekundovat jako překladatel. K mému překvapení ve východním Švýcarsku, kam jsme měli namířeno, nikdo nemluvil francouzsky, ale německy. 

Nečekané situace na cestách daleko od domova jsou na denním pořádku všech autodopravců po celé Evropě. Jako podnikatelé na volné noze se musí sami vypořádat nejen s itinerářem cest a nakládky, ale řešit za pochodu i nečekané finanční či technické potíže. Logistika je přitom pro náš současný způsob života zcela nezbytná. Zvykli jsme si, že internetová objednávka z e-shopu je nám často doručená druhý den a nikdo z nás si už dnes život bez pohodlí e-commerce nákupů neumí představit. Málokdo si však uvědomuje, že právě malí a střední autodopravci plní sklady a naše domovy zbožím z celé Evropy a přináší velkou oběť.

Evropa volá. Je načase pořídit si stroj

První jízdu v kabině jsem si jako dítě užíval v představách nespoutané svobody a poznávání nových míst. Dokonce jsem se těšil i na pojízdné bydlení na pár metrech čtverečních v prostorách kabiny a spaní na lehátkách. Měli jsme plnou ledničku jídla a v mých očích to byl ideální život. Vnímal jsem, jak je komunita kamioňáků pyšná na svůj stroj. Až později jsem zjistil, že čest mít spolehlivý vůz má i zcela praktický důvod, že kabina kryje záda a dává živobytí. 

Koneckonců autodopravce si auto, návěs a tahač pořizuje na leasing s vysokými vstupními náklady ještě dřív, než začne vůbec jezdit a vydělávat. Na auto tak musí být spoleh, aby řidič překlenul ze svých úspor těžké období, než přijdou po dvou třech měsících první peníze. Klasické instituce a banky totiž dostupné financování autodopravcům často neposkytují a neberou v potaz ani sezónnost a jedinečnost podnikání v sektoru logistiky. S tím jde ruku v ruce pochopitelná neochota řidičů se zadlužovat. 

Domov na kolesách

Na cestách je řidič vlkem samotářem nejen v otázkách cashflow, ale i v osobní rovině. Často jsem s dědou dlouhé hodiny jízdy volal, když se vracel po rovné monotónní dálnici, a vyprávěl mu své zážitky ze školy. V době jeho ježdění byly v kurzu taky vysílačky, kterými se propojil s kolegy z jiných zemí, kteří taky brázdili kamionem Evropu a povídali si i v několika jazycích najednou. Lidský kontakt byl důležitý také pro zachování duševní pohody a koncentrace. Práce řidiče je fyzicky i psychicky náročná a s někým si chvilku pokecat je prostě něco, co autodopravce často drží nad vodou.

Kabina však pohodlím připomíná domov jen vzdáleně. Hygiena musí počkat, dokud autodopravce nedorazí na odpočívadla se sprchami, kterých moc není. I proto se 4Trans zaměřuje na pohodlí nejen finančních služeb, které jsou k dispozici dopravcům 24/7 a klidně během cest, ale i na praktická řešení, jež jsou po ruce. Připravili jsme interaktivní mapu čerpacích stanic, odpočívadel, parkovišť se zázemím pro osobní hygienu, hraničních přechodů a nebezpečných úseků cest v České republice a plánujeme ji rozšířit i pro celou Evropu. 

Když dojdou peníze uprostřed dálnice

Děda je zkušený chlap a podnikatelské prostředí v autodopravě dobře znal, proto si uměl dobře vybírat své odběratele. Vlivem globální ekonomiky je dnes ale v diverzifikované logistické síti problémem dlouhá splatnost faktur, někdy až v řádu měsíců: z čeho bude řidič financovat dopravu a životní náklady, se neřeší. Finanční potíže proto trápí mnoho autodopravců v Evropě. Umět si správně sestavit portfolio svých odběratelů a ustát finanční tlak je běh na dlouhou trať. Čekání, než přijdena účet platba nebo urgování neuhrazené faktury zabere mnoho času, kterého není při točení volantem nazbyt. 

U nás ve 4Trans to řešíme především okamžitým proplacením faktur prostřednictvím faktoringu, díky kterému je našemu klientovi profinancovaná faktura do hodiny. Klienty směřujeme k prověřeným odběratelům, k lepším podmínkám spolupráce ověřováním a posuzováním bonity. Naším cílem je realistická pomoc podnikatelům, která má pozitivní dopad na nezbytný segment ekonomiky, který generuje 10 % evropského HDP.

Víkendové účetnictví místo výletu

Mít rodinné zázemí je důležitý základ pro duševní pohodu v psychicky náročném zaměstnání. Prarodiče se za padesát let společného života videli třicet let jenom o víkendech. Babička však dědovo podnikání podporovala a byla mu nápomocná. Když jsem u nich trávil čas, místo nedělního výletu se zavřeli v pracovně a celý den řešili administrativu a faktury. Tehdy jsem pochopil, že nedílnou součástí dědovy práce je kromě romantiky cest i odpovědnost za byznys a účetnictví v době volna. 

Když děda nedávno svoje poslední volvo prodal, byl to moment plný nostalgie. Roky před důchodem v něm strávil na cestách a donedávna si ho hýčkal. I díky jeho příběhu jsem pochopil, kolik neviditelných problémů s sebou nese podnikání v autodopravě a jakým způsobem chceme ve 4Trans ozdravovat a inovovat prostředí logistiky. Poskytováním finančních a konzultačních služeb jsme blízko především všem osamoceným kamioňákům, kteří jsou i v tento moment někde na dálnicích daleko od své rodiny. Na výzvy, kterým čelí, však už nemusí být sami. 

 

Zdroj: 4Trans

Newsletter