Ze dne na den v online světě. Pojišťovna pomáhá živnostníkům s chytrými technologiemi

Zdroj: Depositphotos

Trh s pojistnými produkty se proměnil především v rámci podnikatelských rizik. Zásadní změnu vnímáme v tom, že se velká část podnikatelů stala ze dne na den závislá na online prostředí. Pandemie pak přinesla i rozšíření služeb o asistence. My jsme se s novou IT asistenční službou zaměřili například na živnostníky a jejich potřeby z oblasti chytrých technologií, řekl v rozhovoru obchodní ředitel Slavia pojišťovny Zbyněk Veselý.

Krize spojená s pandemií přímo volá po naplnění funkce pojišťoven. Jakým způsobem jste k pomoci ohroženým skupinám obyvatel a podnikatelů přistupovali?

Krizi jistě, jak z průzkumů vyplývá, nejvíce pocítili malé firmy s ročním obratem do jednoho milionu korun, tedy typicky živnostníci. A právě zejména na jejich podporu jsme se v poslední době zaměřili. Už jen proto, že Slavia pojišťovna je jako jediná na trhu ryze česká pojišťovna v de facto rodinném vlastnictví, je pro nás vnímání potřeb českých menších podnikatelů velmi důležité. Již v polovině loňského roku jsme ve spolupráci s Asociací malých a středních podnikatelů uvedli na trh nový produkt Živnostník, který je jim šitý na míru. Byl vytvořen tak, aby byl moderní a maximálně uživatelsky dostupný, tedy pojištění lze uzavřít online během několika minut a veškeré detaily mít poté k dispozici přehledně na jednom místě. Uváděli jsme ho na trh prakticky na začátku turbulencí způsobených koronavirem, a proto jsme byli připraveni na nutné změny a další inovace v tomto produktu, které postupně nasazujeme.

Jak se proměnil trh s pojistnými produkty vlivem pandemie?

Trh s pojistnými produkty se proměnil především v rámci podnikatelských rizik. Jak už jsem zmiňoval v předchozí otázce, zásadní změnu vnímáme v tom, že se velká část podnikatelů stala ze dne na den závislá na online prostředí. Některé z nich pak třeba prodej přes e-shopy doslova zachránil před krachem. Dále pak došlo k největší obměně podstaty živností, což mě vede zpět k Vaší předchozí otázce o naplnění funkce pojišťoven: Nastala ideální doba pro pojišťovací služby přímo na míru klientům. Majitelka obchodu s konfekcí si otevřela e-shop. Místní mikro-pivovar se zaměřil na rozvoz domů. Autobazar Vám nyní dopraví auto až ke dveřím. Tyto změny v daných oblastech podnikání dramaticky proměnily i rizika. Na změnu či update svého pojištění však podnikatelé začínají přicházet jen pozvolna.

Zbyněk Veselý, obchodní ředitel Slavia pojišťovny, zdroj: Slavia Pojišťovna
Zbyněk Veselý, obchodní ředitel Slavia pojišťovny, zdroj: Slavia Pojišťovna

Letos jste představili novou IT asistenční službu. Jak tento nápad vznikl a co všechno služba řeší?

Zde rovnou mohu navázat na předchozí otázku k proměně trhu s pojistnými produkty, jelikož vlivem pandemie jistě došlo také k jejich rozšiřování o nejrůznější asistence. Ať už se jedná o cestovní pojištění, pojištění domácnosti či podnikatelské pojištění, kvalitní asistenční služba byla zejména v této nelehké době pro spoustu klientů stěžejní. Malý příklad z jiné oblasti: Před COVIDem měl jen sporadicky někdo důvod volat asistenční službu při cestovním pojištění. Nyní je otázka, jaká pravidla a omezení v cestovních destinacích právě platí, relevantní prakticky pro každého. O novou IT a elektro asistenční službu jsme nejprve rozšířili pojištění občanského majetku, a to zejména v reakci na potřeby lidí více pracovat z domova. Služba pomůže klientům se zprovozněním chytrých technologií a elektroniky, jejich obsluhou či zajištěním adekvátního servisu.

Nedávno jste zákaznickou skupinu IT asistenční služby rozšířili o živnostníky a drobné podnikatele. Jaké problémy tato skupina obvykle řeší?

K rozšíření produktu Živnostník o IT asistenci jsme se rozhodli nejen z důvodu velkého zájmu v rámci pojištění občanského majetku, ale také kvůli čím dál větší závislosti podnikatelů na online prostředí. Bez chytrých technologií a internetu se dnes neobejde již žádná firma a asi každý podnikatel se setkává se situacemi, kdy musí zřídit firemní e-mailové účty, založit uložiště dat či zabezpečit techniku pomocí antivirového programu. Ne každý má však kolem sebe někoho, kdo mu v případě, že si neví rady, pomůže. V rozšířenější variantě IT Premium pak služba poskytuje prakticky externího IT pracovníka. Obsahuje pomoc při zprovoznění a údržbě EET, záchraně dat ze zařízení, založení webových stránek, instalaci a nastavení IT techniky nebo reinstalaci operačních systémů.

Kolik živnostníků už využívá asistenční službu? Splnil jejich zájem Vaše očekávání?

Jedná se o novinku letošního roku, asistenční službu pro domácnosti využívá již několik tisíc klientů, IT asistenci pro živnostníky jsme zavedli nedávno, proto počet klientů z řad živnostníků je zde nižší. Šli jsme naproti jasnému trendu, takže naše očekávání produkt postupně naplňuje.

Jak velký tým vyřizuje IT dotazy/požadavky Vašich klientů?

Rád bych zmínil, že největším přínosem této služby je, že na druhé straně telefonu nesedí klasický operátor či operátorka, ale rovnou odborník na IT techniku s velmi širokým záběrem dovedností. Díky tomu je schopen většinu problémů začít okamžitě řešit, případně poskytnout prvotní užitečné rady. Navíc k poskytnutí pomoci je tým těchto specialistů schopen využít mnoha dostupných prostředků dle schopností klienta. Pomoc tedy lze poskytnout i například pomocí fotek zaslaných MMS nebo emailem, případně prostřednictvím videohovoru, přes aplikace jako Whatsapp nebo přes vzdálené připojení. Jedná se o asistenční službu, která je k dispozici v pracovní dny od 9:00 do 19:00 hodin na telefonu 255 790 263 a pro naši pojišťovnu ji zajišťuje externí firma. Její tým funguje dynamicky, což znamená, že v případě zvýšeného počtu dotazů se i rozšíří tým IT specialistů, kteří jsou klientům k dispozici.

Plánujete asistenční služby ještě dále rozšiřovat?

Co se asistenčních služeb týče, myslím, že právě touto inovací reagující na potřebu lidí a podnikatelů více využívat IT techniku a pohybovat se ve světě online, dokážeme klienty již kvalitně obsloužit a pomoci jim v nesnázích. Samozřejmě, že letos novinky budou, například v oblasti cestovního pojištění v souvislosti s nemocí COVID-19. Neustále sledujeme dění na trhu i měnící se potřeby klientů, a právě díky naší pružnosti jsme schopni v relativně krátké době zareagovat a přijít s novou pomocí.

Zbyněk Veselý: V roce 1994 startoval svou kariéru jako pojišťovací poradce a o rok později v roli manažera týmu poradců pro finanční plánování v životní pojišťovně Nationale Nederlanden. V dalších letech působil na mnoha významných pozicích v tuzemském pojišťovnictví, například jako generální ředitel Komerční pojišťovny, člen představenstva a obchodní ředitel Allianz pojišťovny, místopředseda představenstva a obchodní ředitel UNIQA pojišťovny či NN pojišťovny. Jeho dalším působištěm byla AXA pojišťovna, kde zastával post poradce představenstva. Od října 2020 je obchodní ředitel Slavia pojišťovny.

Newsletter