Zpět už to nepůjde. Umělá inteligence bude s financemi i radit

Zdroj: Depositphotos

Digitalizace už dávno není to „sexy“ slovo, kterým stratégové firem plánovali posouvat své společnosti na novou úroveň. Z digitalizace se stala povinnost. Novou úrovní se naopak zdá být umělá inteligence, která proniká všude, kde může umělá inteligence doplnit lidský faktor. Zakoušíme to teď na vlastní kůži i v bankovnictví, tedy v oboru, ve kterém si nelze logicky nelze příliš riskování dovolit.

Buďme přesní: žádnou „vševědoucí“ umělou inteligenci samozřejmě v praxi banky nepoužívají. Zatím totiž neexistuje. Co existuje, je množství velmi chytře „vyladěných“ algoritmů, které zvládnou lidem v bankách výrazně ulehčit opakující se práci. Vezměte si třeba, jak dlouho dříve trvalo vyřizování hypotéky. Šlo o dlouhé týdny, ve složitějších případech měsíce. Pokud ale máte dostatek dat a algoritmy, které vám je naservírují zpracované, jste klidně i na desítkách minut. To není špatné, ne?

Banky to vnímají. Podle odhadů Global Opportunity Analysis and Industry Forecast měl trh s umělou inteligencí v bankovnictví v roce 2020 hodnotu asi 3,88 miliard dolarů. Do roku 2030 by měl přesáhnout 64 miliard dolarů. Je vidět, kam budou banky zřejmě směřovat své investice.

Ale nejen kvůli vnitřní efektivitě, zákazníci bank se mění. Z dlouhodobého hlediska se bankám nebude vyplácet spoléhat se jen na svůj tradiční byznys model, upozorňuje na to třeba letošní výroční zpráva analytické společnosti McKinsey pro oblast bankovnictví. Lidé budou chtít od bank víc. Jednou z cest, kterou experti McKinsey výslovně zmiňují, jsou poradenské služby, které klienti v čím dál komplexnějším světě peněz vyhledávají stále častěji.

A to jsme zpět u umělé inteligence. Takový nástroj vám sice nevynahradí vašeho osobního bankéře, který vás pozve na kávu a pochválí vám košili, za to si ho může „dovolit“ každý. Bude stačit, aby měl účet v bance.

Tyto chytré algoritmy neustále pročesávají internet a porovnávají různé ukazatele: ceny potravin či pohonných hmot, kurzy měn, nabídky finančních produktů atd. To vše pak mohou porovnat s tím, jak vypadá váš účet v bance: kdy vám na něj chodí peníze, kolik jsou vaše výdaje či zda třeba už nesplácíte dluh. Na základě toho jsou už dnes schopny učinit velmi obstojná základní doporučení toho, jak s financemi nakládat o trochu lépe, případně čeho se vyvarovat.

Ne, není to filmová, vševědoucí umělá inteligence. Ale je to začátek. Začátek procesu, ve kterém už se firmy jako Kyndryl zorientovaly, a nabízejí bankám takové nástroje k dispozici na globální úrovni. Jen z naší společnosti s tím máme zkušenosti s institucemi jako Deutsche Bank, RSA Insurance, Bank of Cyprus nebo třeba Merkur. Z vlastní zkušenosti mohou říct, že mezi 50 největšími bankami je to právě tento druh inovací, který je na pořadu dne.

Někomu možná přijde „skenování“ svých financí algoritmy trochu děsivé, ale není se třeba bát. Rozhodovací procesy algoritmu mohou experti zpětně zkontrolovat a vidět zcela přesně, kde a na základě jakých dat došel k tomu či onomu závěru. Takže je vše transparentní, a ještě založené na faktech nezkreslených lidským úsudkem.

Ale nemějte obavu. Na konci všeho musí být ještě stále lidská ruka. Nejspíše s razítkem.

Zdroj: Kyndryl

Newsletter