Jančura: Na Slovensku jsem nepřítel státu, tady dotěrný hmyz

Ministrovi Ťokovi poslal nabídku na trasu Praha – Ostrava. Dostal odpověď – nevyžádáno. „Za to by měl okamžitě skončit,“ říká majitel Student Agency a RegioJetu, podnikatel Radim Jančura. Dana Ťoka ale také hájí: „Ve vládě bojuje jako lev a proti němu jsou dva nepřátelé soutěží, premiér Sobotka a vicepremiér Bělobrádek.“ Jak je spokojen s čísly svých firem? Co chystá v autobusech a na železnici? Proč je na Slovensku doslova nepřítel státu? Proč u taxíků ukončil socialismus a vrátil kapitalismus? Uvidíme akcie jeho firem na pražské burze?

R24: Student Agency zvedla za půlrok prodeje letenek meziročně o desetinu, RegioJetu vzrostl počet cestujících o necelou třetinu. Jste s čísly Vašich firem spokojen? Jaká čekáte za celý rok?

Už teď vidíme, že letošní rok pro nás bude opět výrazně lepší, než rok minulý. Souvisí to s nárůsty prodejů. Pro nás jsou největším byznysem letenky a autobusy, kde rosteme řádově kolem 10 procent. Trh zhruba o 5 procent.

R24: Obracejí se pro vás jako průkopníka soukromé dopravy podmínky pro podnikání k lepšímu?

Student Agency podniká zejména v Česku, pak na Slovensku. Nemám ambice jít dále do světa. Vždycky říkám, že lepší být dobrý na jednom trhu, než průměrný na víc. Chci fungovat hlavně pro Čechy. A železniční doprava, ta je na několik mých životů.

To, co podnikatel hlavně potřebuje, je mít rovné podmínky s ostatními. A právě zde, s otevřeným trhem, problémy jsou. Administrativa, byrokracie,.. to všechno nevadí, protože to bychom na trhu měli mít všichni stejné. Důležité je mít ale rovné podmínky a to je hlavně v případě železnice těžké. České dráhy dostaly bez soutěže byznys za cenu, kterou si řekly. Pokud prodělávají, posílají si to z jiné kapsy, která je nekonečná. Dobře podnikat se tu bude, pokud soutěže – pokud vůbec budou – budou pro všechny rovné.

R24: Po ČD chcete stovky milionů korun za podnákladové ceny. Kdy čekáte výsledek sporu?

Bude to trvat několik let. Tak, jak v Česku trvají soudy…

R24: Poměrně vstřícně přitom mluvíte o ministru dopravy Ťokovi. Jsou vztahy mezi vámi jako soukromým dopravcem a ministerstvem lepší, než dřív?

Já jsem na jedné straně jeho velký kritik. Ministrovi jsme dali nabídku na provozování trati Praha – Ostrava, kde České dráhy dostávají 380 milionů korun ročně. Za to se dá udělat spousta jiných dobrých věcí. Ministr nám na ni odpověděl v duchu, že to bere jako nevyžádanou nabídku. Za to by měl hned skončit.

Na druhé straně ale vím, že bojuje ve vládě jako lev, protože proti němu jsou dva nepřátelé soutěží a to jsou premiér Sobotka a vicepremiér Bělobrádek, kteří prostě soutěže nechtějí. V tomto je naopak ministr Ťok bojovný.

R24: Objevily se spekulace o Vašem vlastním angažmá v politice. Tedy?

Byla to kachna. Pak, hodně znám pana Babiše a vím, že jít do politiky bylo jeho nejhorší rozhodnutí v životě.

R24: A když už v ní je, jak se díváte na jeho působení v ní a současnou vládu?

Myslím si, že je to jedna z nejhezčích vlád, co tu byly. Podle mě rosteme proto, že věříme v budoucnost. Socani budou vždycky brzdy. Víte o mně, že podporuji Rekonstrukci státu. Chodím na společná jednání a vidím to. Sociální demokracie dělá všechno proto, aby body rekonstrukce státu bojkotovala. Je to úplně odporné. Pod tlakem jsou ale často do toho dokopáni. V jádru je vláda hezká, ale uvnitř je také mnoho shnilého.

R24: Jak se vám daří probíjet se na slovenském trhu?

 Já na Slovensku podnikám od počátku, ale vždy tak v tichosti, kdy jsem nikomu moc nevadil. Od momentu, kdy jsme začali dělat ve velkém vlaky a autobusy, jsem na Slovensku ale doslova nepřítel státu. Úrovní korupce a klientelismu to je malé Rusko. Zejména klientelismus je v Česku proti tomu neznámé slovo. Tam je obrovský – na vládní úrovni v napojení na finanční skupiny, a pak malinkatý – chcete třeba stavební povolení a bez známého nemáte nic. Řešili jsme licence, na které máte ze zákona právo. Po roce jsme neměli nic. Na druhé straně ale za vámi chodí spousta občanů a nabízí pomoc. Chodí s ministrem na poľovačku a zařídí to…

Váží si ČR svobody? „Podnikatel je mnohdy parazit“

R24: Na Slovensku ale už jezdíte. Takže přeci jen posun k lepšímu?

Ne, kdepak. Tam kdyby nebyl Marián Kotleba,  župan banskobystrického kraje, který je třeba brán jako nacionalista, ale který není v „té partičce“, tak dodnes nejezdíme a stojí  nám několik nových autobusů u plotu.  On se podíval na zákon a prostě rozhodnutí vydal. A je to, protože není v partě. V takovéhle zemi musíte najít úředníka, který zákon ctí. Český úředník si ten odpovídající odstaveček v zákoně přečte a řekne: „Ano, je to tak“. Na Slovensku Vám úředník klidně nad zákonem řekne: „Ale my na to máme jiný názor“. A diskuse končí.

R24: Řekl jste mi, že budete fungovat dál hlavně pro Čechy a na Slovensku. Co plány expanze? Autobusy, železnice?

 U autobusů se řídíme zájmem zákazníků. Čas od času děláme ankety mezi cestujícími, vyhodnotíme je a obvykle každý rok spustíme nějakou další linku. V případě vlaků leží budoucnost v dotované objednávané dopravě. Teď provozujeme nedotovanou dopravu, kde České dráhy strašlivě krvácejí a to je pro ně to nebezpečí – ale i pro stát. My máme právo jezdit bez dotací po celé Evropě. Pokud na nějakou trasu vstoupíme, protože máme názor, že může fungovat i bez dotací, v tu chvíli by dotovaná doprava měla přestat fungovat. Pro stát jsme v tomto ale dotěrný hmyz, jsme tam navíc. Podle mě je ale prostě pro stát lepší, když si nastaví svoje požadavky, jízdní řády a řekne: Tady chci takovou kvalitu, mám takové požadavky. A teď soutěžte. Kdo chce menší dotaci, nebo třeba žádnou.

R24: Na vstup na nové tratě potřebujete nové soupravy. Máte na to?

Zatím to vypadá, že vlaky by mohly být placeny z evropských peněz. Modelem, podle kterého dopravci budou soutěžit a zároveň vlaky dostanou zadarmo. Dotace ze strany státu pak budou minimální.

R24: A když to tak nebude?

Pak potřebujeme vytvořit model, kterému já říkám perpetum mobile, abychom nedojeli jako ČD na zadlužení. Banky musí cítit velkou hodnotu ve vozovém parku, který životností daleko překračuje kontrakty na tratě. Pak musí vidět hodnotu v kontraktu se státem.

R24: A pokud tedy za vlaky budete platit? Kde vezmete kapitál? Dluh? Akcie? Zvažujete třeba vstup firmy na burzu?

 Ano, řešíme takové otázky. Zvažujeme, jestli v případě, že vlaky nebudou zdarma a my budeme potřebovat peníze, v takovém případě vstoupit na pražskou burzu, nebo se například obrátit na dluhový trh. Pokud budou potřeba peníze a vlaky nebudou zdarma. Teď máme podepsané a nevyčerpané úvěrové kapacity velký dostatek, kolem 800 milionů korun. Ale my to utratíme (smích).

R24: Naruby jste obrátili model fungování taxislužby Tick Tack.

Moje asi nejtěžší rozhodnutí v životě bylo zaměstnávat zaměstnance v byznysu, kde celý trh jezdí na OSVČ. A tedy začít experimentovat se socialismem v naprosto kapitalistickém světě. Tehdejší myšlenka byla, že jedno auto sdílí dva zaměstnanci. V dubnu letošního roku jsme udělali takovou sametovou revoluci. Ty stejné „socialistické“ řidiče jsme převedli na OSVČ a ti stejní řidiči najednou začali mít dvojnásobný či dvou a půl násobný příjem. Prostě si to vyjeli. Socialismus v byznyse nemůže fungovat a pokud zaměstnanec dle zákona může jít na soutěžní model, a to v taxikařině ano, je to jediný správný model. Dnes jsou to nejlépe placení taxikáři v Praze.

R24: Jaký je cíl pro Tick Tack v tuto chvíli?

Do roka mít tisíc aut v Praze. Stát se jedničkou trhu.

R24: Když se ohlédnete na dobu, po kterou budujete Student Agency a další své podnikání: Čeho z toho, co jste dosáhl, si nejvíc ceníte?

Třeba toho, že mám obrácený vztah mezi majitelem a managementem, než většina firem. Náš management si v zásadě sám dává ziskové cíle. Obvykle je překoná, jsou tam nárůsty u ziskovosti i tržeb. Pak mi to tak nějak mimoděk oznámí. Management to baví, s firmou žije. Sám chce víc a víc. Já řídím firmu skrze kvalitu produktů, ekonomika firmy mě v zásadě nezajímá. To ale neradi slyší bankéři (smích). A když jsem u těch bank, podařilo se nám zlomit právě myšlení bank a i prošlapat cestu dalším.

Příklad. Když jsem kupoval prvním osm autobusů, musel jsem je získat přes osm leasingových společností. Banky prostě nevěřily plánu, že linka Praha – Brno bude s takhle drahými autobusy výdělečná. Nakonec to s odřenýma ušima zafinancovaly. Dnes? Banka se ani neptá, nulová akontace, bez záruk.  Pak se to v jiné podobě opakovalo u vlaků: Vždyť vás tam stát nepustí. Nevěřily. Museli jsme dát akontaci 42 procent! Dnes jsme ukázali, že jsme v zisku a jde to: bez akontace, s úrokem kolem 2,6 procenta. První byznys 42 % akontace a úrok kolem 7 procent.  Ukázali jsme cestu a také ji vyšlapali konkurentům, což třeba i Leo Express přiznal. Nemusejí už odpovídat na stejné otázky.

Co si Radim Jančura myslí o plánech na elektronickou evidenci tržeb? Škodí nebo pomáhají intervence České národní banky? Máme mít strach z uprchlíků? Je dobře, že roste minimální mzda? Radim Jančura a aktuální témata, která hýbou společností a světem, ve čtvrtek ráno na Roklen24.

 

Radim Jančura, majitel holdingu Student Agency, se narodil 12. ledna 1972 v Ostravě, jeho podnikání je však spojené především s Brnem. Právě zde založil v roce 1996 při studiích na Elektrotechnické fakultě Vysokého učení technického společnost Student Agency. Na původní předmět podnikání, zprostředkovávání au-pair pobytů,přišel při svém pracovním pobytu ve Velké Británii. Díky polovičním cenám oproti konkurenci za chvíli ovládl český trh a bylo potřeba expandovat do jiných oblastí.

Jako další oblast zvolil Radim Jančura on-line prodej letenek (dnes největší prodejce na trhu v ČR s cca 25% podílem a jeden z největších na Slovensku) a autobusovou dopravu. Přímo raketový byl nástup ve vnitrostátní dopravě. Během roku od zavedení linky Praha-Brno odrovnaly žluté autobusy SA veškerou konkurenci. Následovaly linky do Ostravy, Plzně, Liberce,Karlových Varů, Českého Krumlova či Hradce Králové a také mezinárodní autobusové linky. Základem úspěchu jsou nadstandardní služby, a pohodlí, které na linkách SA poskytuje, stejně tak jako atraktivní ceny. Firemní kultura celé společnosti je zaměřená především na péči o zákazníka.

Zatím posledními projekty jsou aktivity v oblasti taxislužby TICK TACK, vlakové dopravy pod značkou RegioJet a projekt dovolena.cz – prodej zájezdů  dovolena.cz. 

Skupina STUDENT AGENCY skončila za rok 2014 s rekordním ziskem více než 200 milionů Kč. Zaměstnává cca 2300 zaměstnanců a letos plánuje dalších 300 zaměstnanců přijmout.

 

Tip: To nejlepší z Roklenu – Zaregistrujte si zasílání RoklenLetteru zde

Newsletter