Jančura: Šest tisíc rodin uprchlíků Česko zvládne

Patnáct, dvacet let zpátky jsme měli strach z Jugoslávců a Ukrajinců. Dnes jsme sžilí a říkáme si, ať přijde raději sto tisíc jich, než dvacet tisíc těch, co zrovna přicházejí. Máme šest tisíc obcí a každá klidně jednu takovou rodinu zvládne. Začlenit a pracovat, jinak hojda domů, říká podnikatel Radim Jančura v rozhovoru pro Roklen24. Jsem jednoznačně pro, reaguje na nápad elektronické evidence tržeb a hájí intervence České národní banky na koruně. Proč by podle něj měla růst minimální mzda? Pokračování velkého rozhovoru pro Roklen24.

R24: Česká ekonomika v tuto chvíli poměrně dravě roste. Cítíte to ve Vašem byznysu?

Naší výhodou je, že čím se ekonomika má hůře, tím více nabíráme zákazníky z aut do vlaků a autobusů. Ale také naopak, čím se bude dařit ekonomice lépe, tím víc budou lidé kupovat letenky. Jako firma to máme tedy v zásadě vybalancované. Snažíme se ale dělat především kvalitní veřejnou dopravu a počet cestujících nám roste bez ohledu na ekonomiku. Začínáme být západoevropskou zemí, ve které je veřejná doprava sexy.

Z růstu ekonomiky mám ale obrovskou radost. Sem tam napíšu SMS Babišovi a nejradši bych teď seděl ve vládě (smích). Na druhou stranu mám strach, že se ten růst může zastavit kvůli tomu, že nebudou lidi. Dneska už podnikatelé říkají, že by přijali utečence, protože lidi potřebují.

R24: Aby se růst nezastavil. Co pro to Vašima očima dělat?

Potřebujeme lidi. Peníze by se měly směřovat buď do investic, kde je vysoká míra robotizace a automatizace, abychom zvýšili produktivitu bez lidí. Také zvažovat v době, kdy je obrovský růst, zda se souhlasem zaměstnance neuvolnit míru přesčasů. V nás lidech jsou rezervy. Proč bychom v době růstu neměli pro firmu za příplatek třeba 25 procent pracovat víc, když jí to pomůže? Pak, pokud byznys začne klesat, holt zaměstnanci trochu zvolní. Musíme hledat rezervy v lidských zdrojích.

R24: Jak se vám do Vašich firem hledají lidi?

Špatně a ten problém mají všichni. U řidičů autobusů je to problém v celé republice. Lidi nejsou. My navíc, pokud bereme řidiče autobusů, tak se zkušeností třeba pěti až deseti let v autobusu, nebereme z kamionové dopravy. Z hlediska bezpečnosti je to dobře. Nechceme za volantem mít někoho, kdo ty lidi za sebou necítí. Cestou je zvyšování minimální mzdy…

R24: Stojíte za zvyšováním minimální mzdy v Česku?

Já jsem jednoznačně pro. Ale také pro snižování sociálních dávek. Ty o tisícovku snížit, minimální mzdu o tisícovku zvýšit. To je cesta, jak dostat lidi a i komplikované skupiny lidí do práce. Jinak se bojím, že lidé nebudou a ten růst se opravdu zastaví. A byla by to strašná škoda, protože my jsme země předurčená k úspěchu. Máme kvalitní lidský potenciál a jsme pořád laciná země a to se jednou zastaví.

R24: Nedostatek lidí. Jak se nejen v téhle souvislosti díváte na imigrační vlnu, pod kterou se zmítá postupně celá Evropa?

Mám z toho obavy, to je jasné. Ale beru to také pozitivně. Ještě nedávno, patnáct či dvacet let zpět, jsme měli úplně stejný strach z Jugoslávců, Ukrajinců. Bylo to pro nás synonymum mafie. Dnes jsme už sžilí a říkáme si: raději ať přijde sto tisíc těchto lidí, než dvacet tisíc jiných – těch, co chodí teď.

V Česku máme šest tisíc obcí, tak klidně šest tisíc rodin zvládneme. Pamatuju si, že v mnoha případech měla vesnice, obec jednu přišlou rodinu, o kterou se starala a měla pro ni práci. Fungovalo to. Tohle je cesta, jak ty lidi také začlenit. Pokud se nám kdekoli budou kumulovat na jednom místě a stavět mešity, máme problém. Musí to být také jasně spojeno s pracovním povolením. A jakmile se v zemi původu toho člověka situace uklidní a u nás nebude mít práci, hojda zpátky domů. To je podle mě řešení.

 

ROZHOVOR „Ve vládě bojuje jako lev a proti němu jsou dva nepřátelé soutěží, premiér Sobotka a vicepremiér Bělobrádek,“ ř…

Posted by Roklen24 on 16. září 2015

 

R24: Fungujete na korunové i eurovém trhu. Jak Vaše firmy ovlivnila intervence ČNB na koruně?

Koruna jde absolutně proti nám, ale ČNB naprosto chápu a je to takhle správné. ČNB může takto korunou pomáhat exportu. Pro nás jako Student Agency nákup letenek, dovolených, autobusů, vlaků dražší. Nakupujeme v eurech a jako firma na tom tratíme. Ale pokud máme všichni i v tomto na trhu podmínky rovné, je to v pořádku. Pro růst ekonomiky a export je to ale nastartování.

R24: Jste jako firma nějak proti pohybům měn zajištěni?

Ne, já nejsem spekulant. Zajišťovat komodity nebo měnu mi připadá stejné bláznovství jako jít do kasina a sázet červená nebo černá. A já jsem v tomto smolař.

R24: Nutíte mne se zeptat: Jste sám aktivním investorem?

Já nevěřím ve štěstí, ve snadno vydělané peníze. Věřím v tvrdou práci.

R24: Řekl jste, že občas napíšete Andreji Babišovi. Co jste nebo byste mu napsat na plán na zavedení elektronické evidence tržeb?

Že je to super věc. Podle mě to bude hodně kultivovat naši společnost. Solidní firmy už dávno registrační pokladny mají. I to třeba i proto, že nechtějí být okrádáni vlastními zaměstnanci. Ti, kdo je nemají, tedy zřejmě okrádají stát ještě více, než zaměstnanci je. Bude to kultivovat a rovnat vztah podnikatelů vůči státu. V tu chvíli bychom ale naopak jako podnikatelé mohli být na stát přísnější, měl by pro nás o to více pracovat.

Radim Jančura, majitel holdingu Student Agency, se narodil 12. ledna 1972 v Ostravě, jeho podnikání je však spojené především s Brnem. Právě zde založil v roce 1996 při studiích na Elektrotechnické fakultě Vysokého učení technického společnost Student Agency. Na původní předmět podnikání, zprostředkovávání au-pair pobytů,přišel při svém pracovním pobytu ve Velké Británii. Díky polovičním cenám oproti konkurenci za chvíli ovládl český trh a bylo potřeba expandovat do jiných oblastí.

Jako další oblast zvolil Radim Jančura on-line prodej letenek (dnes největší prodejce na trhu v ČR s cca 25% podílem a jeden z největších na Slovensku) a autobusovou dopravu. Přímo raketový byl nástup ve vnitrostátní dopravě. Během roku od zavedení linky Praha-Brno odrovnaly žluté autobusy SA veškerou konkurenci. Následovaly linky do Ostravy, Plzně, Liberce,Karlových Varů, Českého Krumlova či Hradce Králové a také mezinárodní autobusové linky. Základem úspěchu jsou nadstandardní služby, a pohodlí, které na linkách SA poskytuje, stejně tak jako atraktivní ceny. Firemní kultura celé společnosti je zaměřená především na péči o zákazníka.

Zatím posledními projekty jsou aktivity v oblasti taxislužby TICK TACK, vlakové dopravy pod značkou RegioJet a projekt dovolena.cz – prodej zájezdů  dovolena.cz. 

Newsletter