Evropské výnosy klesají, americké rostou. Dolar zůstává ve ztrátě, část dnešního oslabení ale smazal. Koruna obrátila do zisku. Kurz je pod 25,30 za euro.

Města bez aut. Už brzy

Znečištění, hluk a nebezpečnost. To jsou hlavní důvody, proč eliminovat auta z center světových měst. Nejradikálnější cestu zvolila madridská primátorka, která prohlásila, že před skončením jejího období v roce 2019 chce na hlavní nákupní ulici Gran Vía zakázat provoz osobních aut. Madrid však není jedinou metropolí, která chce auta v centrech zakázat.

Ekologové a plánovači městské infrastruktury si už roky lámou hlavu nad tím, jak snížit emise CO2 z dieselových aut a jak vytvořit více přístupných zón pro chodce a turisty především. Jeden z takových projektů chystá například norské hlavní město Oslo.

Oslo plánuje od roku 2019 zavést radikální zákaz aut v městském centru. Cílem je nahradit přes padesát kilometrů silnic zónou cyklostezek a lepší integrovanou hromadnou dopravou.

„Je skvělé, že Oslo v zavedení zákazu aut v centru postupuje tak rychle. Pokud bude projekt úspěšný, by mohl inspirovat i města, která jsou teprve ve fázi plánování,“ uvedl ředitel Transportation Alternatives Paul Steely White.

Mezi další evropská města s podobnými plány patří Kodaň, Paříž, Londýn, Hamburg, Athény, Brusel a Madrid. Madridská primátorka prohlásila, že před skončením jejího funkčního období v roce 2019 chce na hlavní nákupní třídě Gran Vía zakázat provoz osobních aut a ponechat jen městskou hromadnou dopravu a kola.

Rozvoji velkoměst vládne Asie. Kdo jsou „Asian Anchors“?

Překvapivý projekt představilo město Chengdu. Dva architekti z Chicaga dostali za úkol vyprojektovat nové centrum města. To by mělo umožnit obyvatelům dostat se pěšky na většinu klíčových míst do patnácti minut, což představuje významnou motivaci nepoužívat auto.

Ani největší americká metropole New York nechce zůstat pozadu. Snaží se postupně zavádět kroky, které spějí k podobnému konceptu jako v případě evropských metropolí. Proces je však velmi pomalý. Drobná omezení dopravy, lepší hromadná doprava a bikesharing ale pomalu začínají motivovat Newyorčany využívat auta a taxi o něco méně. Metropole navíc v srpnu každoročně pořádá dny bez aut, a to v úseku od Central Parku po Brooklynský most.

Ekologové jako největší ohrožení svobody a prosperity. Říká kdo?

„V tyto dny můžeme vidět, jak by vypadal každodenní život v New Yorku, pokud by se lidé opravdu zajímali o zavedení těchto opatření,“ okomentoval událost White. „Není nic horšího, než když jste jako obyvatel mnohamilionového města ponechán jen na pospas dopravě vlastním autem,“ dodal.

Newsletter