Nad očekávání nižší výsledek kvartálního vývoje amerického indexu výdajů na osobní spotřebu podpořil korekci dolarových zisků nad 1,0800 za euro. Z měn regionu je v zisku koruna a zlotý. Domácí měna se dostala pod 25,30 za euro.

Deloitte: Tržby obchodníků by měly v roce 2016 růst o 5 %

Tržby v maloobchodu by v příštím roce měly pokračovat v silném růstu. Podle odhadu společnosti Deloitte se tempo růstu maloobchodu mírně sníží z letošních 5,7 na zhruba pět procent. Bude také pokračoval trend přesunu zákazníků od tradičního nakupování k internetovým obchodům, obrat e-shopů se v roce 2016 přiblíží 100 miliardám korun. Rekordní je v Česku podle GfK také obliba hypermarketů, jako hlavní nákupní místo je uvádí již 48 procent domácností.

„V roce 2016 očekávám růst maloobchodu zhruba o pět procent. Pokles nezaměstnanosti sice nebude tak výrazný jako v roce 2015, zato tempo růstu mezd by mělo dále akcelerovat. Prodeje přes internet by měly i nadále růst rychleji než celkový maloobchod, rozdíl bude ovšem postupně klesat,“ uvedl hlavní ekonom Deloitte David Marek.

Šéf e-shopu Mall.cz Vít Endler očekává, že tempo růstu on-line prodejů bude v příštím roce přibližně stejné jako letos. „Tedy v rozmezí 15 až 20 procent. Celý objem e-commerce businessu by se tak mohl přiblížit k hranici 100 miliard korun,“ dodal Endler. Podíl internetových obchodů na celkových maloobchodních tržbách v roce 2016 dosáhne zhruba devíti procent, očekává Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Dál v Česku pokračuje příklon zákazníků k velkoplošným prodejnám. Hypermarkety posilují svou pozici, zatímco malé prodejny ztrácí. Podle studie GfK Shopping Monitor uvádí letos hypermarkety jako své hlavní nákupní místo rekordních 48 procent domácností. Diskonty si udržují druhou pozici, největší podíl svých výdajů v nich utrácí 24 procent rodin. Menší prodejny si svou pozici pohoršily, preferuje je jen deset procent českých domácností, loni to bylo 13 procent. V roce 1997 v nich přitom nakupovalo 62 procent rodin.

Do konce příštího roku by mělo být otevřeno v Česku podle společnosti Cushman & Wakefield pět nových obchodních center o ploše zhruba 85.000 metrů čtverečních. Na jaře má také zahájit provoz outletové centrum The Prague Outlet u pražského letiště. V pražské ulici Na Příkopě bude v roce 2016 otevřeno britské hračkářství Hamleys s prodejní plochou 6130 metrů čtverečních.

Za posledních deset let odešlo z ČR šest širokosortimentních řetězců – Delvita, Plus, Edeka, Julius Meinl a Carrefour. Jako poslední zmizela letos značka Interspar, jejíž prodejny převzala společnost Ahold. Nyní v ČR funguje devět velkých rychloobrátkových řetězců, o odchodu dalších média spekulují. Z ČR se letos také stáhl ztrátový hobbymarket Baumax.

Majitele letos změnilo i několik velkých e-shopů. Investiční skupina Rockaway koupila za 5,4 miliardy Kč druhý největší e-shop v Česku Mall.cz a srovnávač cen Heureka.cz. Obchod financovali miliardáři Daniel Křetínský, Patrik Tkáč a investiční skupina PPF. Skupina Rockaway letos prostřednictvím E-commerce Holdingu koupila i podíl v e-shopu s elektronikou CZC.cz.

Newsletter