4 důvody, proč chytré hodinky netáhnou

Pokud jste sledovali Google prezentaci Android Wear která se odehrála minulý týden, museli jste si myslet, že smartwatch, tedy chytré hodinky, budou nejžhavějším produktem na trhu. Co taky může být lepší nežli inteligentní hodinky, jež dokáží přijímat hovory a rozumět hlasovým příkazům?

Realita je však jiná. Ukazuje se, že smartwatch vlastně nikoho nezajímají. Společnost FindTheBest v minulém týdnu vydala zprávu, že provedla porovnání provozu a zapojení uživatelů do desítek produktových kategorií, od chytrých telefonů a notebooků, až po tiskárny a procesory. Jaké byly výsledky? Uživatelé těchto vymožeností s třikrát větší pravděpodobností využijí takzvané fitness trackery nežli smartwatches a je zde téměř 40krát větší pravděpodobnost, že se přiklání ke koupi chytrých telefonů nežli chytrých hodinek. Dokonce i bluetooth sluchátka jsou populárnější.

Naskýtá se tedy otázka, proč nejsou smartwatch alespoň tak populární jako fitness trackery? Proč se smartwatch doteď nestaly mainstreamem?

Smartwatches jsou příliš tlusté

Podle WatchStation, průměrná tloušťka pouzdra se pro standardní náramkové hodinky pohybuje mezi 8 a 12 mm. Bohužel většina chytrých hodinek má tloušťku přes 10 mm, což budí dojem velkých neohrabaných zařízení, spíše než elegantních, sofistikovaných hodinek budoucnosti. U technologických nadšenců – podivínů, by toto mohlo vypadat jako nepodstatná stížnost, ale pro masový trh, design a uživatelský komfort přebíjí technologické vlastnosti produktu (viz Steve Jobs).

Ano, nedávno společnost Sony představila SmartWatch 2 (9mm) a Samsung Gear Live (8,9mm), jež jsou tenčí nežli většina konkurenčních výrobků, avšak nelze narušit trh bez toho, aniž by váš produkt nebyl diametrálně odlišný od konkurence. Další 3-5 mm dolů by však tímto impulsem být mohlo.
           
Smartwatches jsou příliš drahé

Klasické náramkové hodinky jsou buďto extrémě levné jako například hodinky Casia za 10 dolarů anebo přehnaně drahé, viz Rolex za 20.000 dolarů. Výrobci chytrých hodinek se snaží o vytvoření nové cenové kategorie, kde se většina modelů pohybuje od 100$ do 250$. To se může zdát jako dostatečně rozumné na papíře, ale bohužel movitější spotřebitelé nechtějí od svých hodinek Twitter aktualizace a digitální displeje. A z druhé strany, průměrní spotřebitelé nechtějí utrácet vyšší sumy, než je tomu například u loňských Casio hodinek. Je zřejmé, že 10$ je pro chytré hodinky nemyslitelná cena, ale rozpětí od 50 do 99 dolarů by už mohlo být přípustnější. Pokud výrobci budou schopni cenu snížit na tuto úroveň, mohli bychom být svědky vyšší poptávky po chytrých hodinkách.

Dosud nevyřešený problém životnosti baterií

Stejně jak u cen, pro standardní náramkové hodinky je výdrž baterie u chytrých hodinek polarizovaná. Několik vybraných modelů jako Citizen Eco-Drive Proximity a Connecte Devie Cookoo může běžet několik měsíců bez nutnosti nabití. U většiny ostatních modelů však bude štěstím, když hodinky vydrží víc jak týden. Ještě horší je to LCD smartwatch a Galaxy Gear AMOLED, jež musíte nabíjet každou noc, skoro jako v případě chytrého telefonu. Problém je v tom, že čím více „inteligentní“ hodinky jsou, tím horší je nejen jejich výdrž baterie ale i jejich celková životnost.

Chytré hodinky nemají zásadní důvod k existenci

Jaký je vlastně primární přínos chytrých hodinek pro uživatele? Hlasem ovládané posílání SMS zpráv? Bezpečnější řízení? Přijímání telefonů bez nutnosti vytahovat telefon z kabelky? Vidět oznámení na Facebooku o tři sekundy rychleji? U smartwatch je jednoduše problém, že neřeší žádný hmatatelný problém. První osobní počítače přinesly revoluci produktivity. První MP3 přehrávače umožnily lidem ukládat tisíce skladeb na jednom místě. Chytré telefony zase přinesly kapesní internet. Dokonce i fitness tracker se zasadil o to, aby mohli lidé jednoduše sledovat své cvičební cíle. Do té doby, než smartwatch dokážou, že mohou dělat alespoň jednu věc pořádně a lépe než jiné technologie, bude toto zařízení hračkou technologických „geeků“. A čas neúprosně běží.

Newsletter