Umění jako investice. Vydělat byste měli nehledě na peníze

Zdroj: Barbora Půlpánová, Foto: Barbora Půlpánová s umělcem Tomášem Kurečkou na klauzurách Akademie výtvarných umění,

Investice do umění se řídí vlastními zákonitostmi, nezávisle na ostatních trzích. Nečekejte, že vyděláte přes noc, obvykle jde o investici pro příští generace. Vyhýbat byste se přitom neměli diverzifikaci. I umění má svou škálu rizika. Výhodou je, že na rozdíl od grafů a tabulek se z umění můžete těšit. Pokud byste tedy náhodou udělali krok vedle, zůstane vám na zdi viset krásný obraz, řekla v rozhovoru pro Roklen24 zakladatelka projektu EDUART EXPERIENCE Barbora Půlpánová.

Podíváme-li se na současné trhy, u většiny aktiv vidíme intenzivní růst. Bitcoin trhá rekordy, akcie, zejména ty americké, rovněž, v mnoha případech jsme navíc svědky doslova astronomických valuací. S ohledem na tento stav se čím dál více investorů obrací k investičním alternativám, jako je například umění. V čem je tento typ investice jiný než ostatní? A jak k němu přistupovat?

V roce 2018 prohlásil deník The Wall Street Journal za nejlepší investici díla špičkových umělců, která dosahovala průměrného ročního zhodnocení 10,6 %. Index Mei Moses Art zase uvádí 10,85% navýšení hodnoty u zavedených současných umělců mezi lety 1966 a 2016. Ukázalo se, že cena umění nutně neroste ani nepadá s vývojem akciového trhu, ale sleduje vlastní zákonitosti. Proto je nákup uměleckých děl vhodným doplňkem širšího investičního portfolia a jedním z méně rizikových způsobů uložení finančních prostředků. Doporučený podíl umění je přitom 10 – 20 % a rozumné je diverzifikovat i samotnou sbírku, protože stejně jako jakýkoliv jiný trh má i ten umělecký své výkyvy. Neočekávejte také, že na umění vyděláte přes noc, jedná se o dlouhodobou investici, zpravidla deset let a více. Řada lidí vnímá nákup uměleckých děl jako vklad pro budoucí generace.

Zdroj: Vojtěch Veškrna, Foto: Barbora Půlpánová
Zdroj: Vojtěch Veškrna, Foto: Barbora Půlpánová

Představme si situaci, že jsem investor zaměřující se na „běžná“ investiční aktiva. Mám tedy v portfoliu většinově akcie, nějaké zlato, případně dluhopisy. Řekněme, že chci portfolio obměnit a přidat do něj i umění. V této oblasti jsem však laik, a není nic horšího než investice do něčeho, čemu nerozumím. Co byste mi poradila? Na co se mám zaměřit? Čemu se naopak vyhnout?

Výhodou umění je, že na rozdíl od grafů a tabulek se z něj můžete těšit. Pokud byste tedy náhodou udělal krok vedle, zůstane vám na zdi viset krásný obraz. Doporučila bych proto v první řadě investovat do toho, co se vám líbí nebo co s vámi rezonuje po intelektuální stránce.

Umělce lze rozdělit do tří kategorií, od kterých se pak odvíjí míra investičního rizika. První skupinu tvoří začínající umělci, u kterých je možnost zhodnocení vysoká, ale je poměrně obtížné ji předvídat. Je dobré dívat se na autorův dosavadní vývoj, zda už měl nějaké výstavy nebo získal ocenění, a zajímat se o to, jak o své tvorbě přemýšlí do budoucna. Ideální je, pokud se vám podaří investovat do umělce ještě před jeho muzejní výstavou nebo než podepíše smlouvu s významným hráčem ve světě umění. U zavedených autorů, kteří již dosahují určitého lokálního významu, je finanční návratnost nižší, zato ale v čase drží hodnotu. Třetí kategorii tvoří prvotřídní umělci, jejichž cena je vysoká, mají ale vybudovaný stabilní trh. Tady je potřeba mít se na pozoru před padělky.

Nejvíce vyhledávané jsou obrazy, postupně ale nabývají na oblibě práce na papíře, zejména limitované edice uměleckých tisků podepsaných umělci. Je to zároveň velmi dostupný způsob, jak si koupit originální dílo. V EDUART EXPERIENCE razíme heslo, že sbírat umění může začít kdokoliv, nehledě na finanční obnos.

Mohla byste nám projekt EDUART EXPERIENCE představit? Proč vznikl a pro koho je určen?

Je určen komukoliv, kdo se chce zorientovat ve světě umění a získat mezinárodní perspektivu. Spolupracujeme s celou řadou českých i zahraničních odborníků napříč všemi oblastmi uměleckého světa, jejichž know-how účastníkům programů zprostředkováváme, aby tak mohli rozvíjet individuální umělecký vkus a pěstovat sběratelskou vášeň. Malá skupinka nebo i jednotlivci navštíví galerie, muzea, aukční síně i umělecké ateliéry a nahlédnou do zákulisí jejich fungování. O zahraniční praxi i aktuálních trendech na světové úrovni je možné diskutovat v rámci online lekcí s uznávanými kurátory, galeristy i poradci. Po absolvování půlročního programu by tedy měli být jeho účastníci vybaveni k tomu udělat informovaný nákup uměleckého díla na základě vlastních preferencí. Samozřejmě i s tím dokážeme pomoci v rámci nabízených art concierge služeb.

Zdroj: Vojtěch Veškrna, Foto: Sochař David Tureček vystavující na AVU
Zdroj: Vojtěch Veškrna, Foto: Sochař David Tureček vystavující na AVU

Jak jsou na tom Češi v oblasti umění?

Český umělecký trh ještě plně nedosáhl mezinárodní úrovně, což platí pro všechny postkomunistické státy v regionu střední a východní Evropy. S rostoucí životní úrovní se ale postupně vytváří vrstva lidí, kteří začínají vyhledávat jiné formy zábavy a trávení volného času a chtějí se obklopovat originálními předměty. Podle čísel aukčního domu Christie´s se počet kupců z České republiky v posledních pěti letech více než zčtyřnásobil a začal tak atakovat rakouský trh. Současně se zvedá zájem zahraničních sběratelů o české, potažmo středoevropské umění, a lokální galerie hledají způsoby, jak jim místní umění prezentovat. Aby se celý umělecký ekosystém rozvíjel, je potřeba ho kultivovat dle západních standardů a přivádět ke sběratelství stále více lidí, kteří si uvědomí, že se nejedná o nic nedostupného a že s uměním je život hezčí. To je právě posláním EDUART EXPERIENCE, který vznikl na základě poptávky, kterou jsem zde po svém návratu z Londýna zaznamenala.

Co můžeme očekávat na trhu s uměním?  

Světová pandemie urychlila přechod k digitalizaci uměleckého světa, který se tomu dlouhou dobu bránil. Důsledkem rozmachu nových online příležitostí je razantní nástup nové generace sběratelů. Aukční dům Christie´s oznámil, že jejich podzimních dražeb se účastnilo na 20 % kupců z řad mileniálů. To potvrdila i studie společnosti Hiscox a ArtTactic, podle které 85 % sběratelů, již se věnují kupování umění méně než tři roky a je jim pod 35 let, nakoupilo umělecké předměty online mezi březnem a zářím minulého roku. I když se tedy začneme vracet k osobním setkáním, protože prožitek z umění na živo nenahradí nic, tato digitální řešení zůstanou částečně ponechána i proto, že umožňují oslovit mnohem širší publikum než dříve. Věřím, že spolu s pokračující demokratizací trh s uměním dále poroste.

Barbora Půlpánová je zakladatelka projektu EDUART EXPERIENCE, který nové i stávající sběratele provádí světem umění a zprostředkovává mezinárodní kontext. Barbora získala díky práci v aukční síni Christie’s na pozici globální manažerky komunikace pro oblast vzdělávání rozsáhlé zkušenosti s fungováním uměleckého trhu i spoustu zahraničních kontaktů. Kromě toho, že se věnovala propagaci programů Christie´s Education v New Yorku, Londýně a Hong Kongu, sama některými z nich úspěšně prošla a podílela se také na spuštění a řízení klubu pro začínající sběratele.

 

Disclaimer: Tento článek má pouze informativní charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování tohoto článku autor vycházel z veřejně dostupných zdrojů. Za případné chyby v textu nebo v datech nenesou společnosti Roklen Holding a.s. ani Roklen360 a.s. zodpovědnost.

Newsletter