Šéf Roklen CF Burda: Důvod akvizice musí umět management obou firem vysvětlit jednou větou i o půlnoci

Jakub Burda, zdroj: Roklen

Při akvizičním manažerském interview se firemní kultuře věnuje nanejvýš jedna otázka z dvaceti. Většinou žádná. Spíš než o hodnoty firmy se management zajímá o to, zda na sebe půjdou napojit IT systémy. Střet kultur lze přitom vycítit už při vyjednávání.

I to je podle Jakuba Burdy, managing directora Roklen Corporate Finance, realita českého akvizičního trhu. Podle něj platí, že při akvizicích 1 + 1 se nerovná 3, dokonce ani 2, ale spíš jedna a půl.

“Když manažery obou firem vzbudíte o půlnoci, musí umět jednou větou vysvětlit, proč ke koupi dochází,” vysvětluje Burda nejdůležitější poznatek svojí 16leté praxe poradce při M&A transakcích středních firem.

Firemní kultura je při fúzích a akvizicích na českém trhu stále velmi podceňované téma. Při prověrkách investorů hraje naprosto minoritní roli. “Na prvním místě je valuace, na druhém má být integrace obou firemních kultur,” upozorňuje Burda. Místo toho se tyto otázky řeší až ex-post.

Podle něj firmy často podceňují komunikaci. Majitelé nebo management nedokáže zaměstnancům záměr akvizice dostatečně vysvětlit. Nevěnují pozornost tomu, zda si zaměstnanci obou entit budou rozumět.

A co se stane, když neudržíte klíčové zaměstnance a management? Přichází pokles cashflow. Ztrácíte kontinuitu.

Pro úspěch transakce je třeba udržet talenty. A to je otázka firemní kultury.

Jak firemní kultura ovlivňuje výsledek M&A transakcí?Jak má k firemní kultuře přistupovat kupující a jak prodávající? Jak zajistit kontinuitu byznysu a hodnot? Proč je třeba chodit na plesy a na kafe? Kdo má vlastně řídit akviziční proces? Tohle a mnohem víc se dozvíte v podcastu.

 

Podcast původně vyšel na stránkách Kogi CON.

Newsletter