Dle očekávání se cenové nůžky mezi benzínem a naftou dále rozevírají. Benzín za posledních sedm dní v průměru zdražil jen o 1 haléř na 37,65 Kč za litr. Nafta však pokračuje ve zlevňování. Průměrná cena za poslední týden spadla o 20 haléřů na 36,67 Kč za litr.
Cena nafty se nezadržitelně blíží té z konce února, tedy ještě před vypuknutím energetické krize. Tehdy byla průměrná cena nafty ještě o 30 haléřů nižší. Benzín je nyní v průměru o korunu dražší než nafta, a trh pohonných hmot se tak navrátil do “normálního stavu”. Nesmíme však zapomínat na to, že pro letošek stále platí snížení spotřební daně u nafty, které v průměru zlevňuje litr o 1,80 Kč včetně DPH. Za normálního stavu by tedy byla nafta stále dražší než benzín. Vláda si tak možná sype popel na hlavu. V rámci úsporných opatření by si mohla posvítit i na naftu, ze které by mohla mít větší příjmy do státní kasy.
Snížení spotřební daně u nafty mělo také zvýšit konkurenceschopnost českých dopravních společností ve srovnání s našimi sousedy, zejména s Polskem. Tam nyní stojí litr nafty v průměru lehce nad 37 Kč. Pro tento krok by tak ceny nafty musely ještě poměrně výrazně klesnout, někam kolem 35 Kč za litr. Toho se dost možná nedočkáme, jelikož na ceny nafty může v delším období začít tlačit embargo na dovoz ruských pohonných hmot. Import ze zemí, jako je Indie, Čína a oblasti Blízkého Východu, může naftu prodražit. V následujících dnech by však měl být vývoj stále příznivý. U benzínu čekáme spíše stagnaci nebo mírné zlevnění, nafta by pak mohla zlevňovat vyšším tempem. Stále jí prospívá pokles poptávky na topné účely díky teplejší zimě a nadprůměrným zásobám zemního plynu. V uplynulém týdnu mírně oslabila česká koruna, která již atakovala hranici 23,60 na páru s eurem. Nyní se navrátila na vyšší hodnoty kolem 23,75 za euro. Z dlouhodobého pohledu je však stále nadprůměrně silná.
Aktuální situace vybízí k obchodování ropy, u nás to lze bez poplatků. Více se dozvíte ZDE.

Vývoj na mezinárodním trhu s ropou je v posledních dnech pro naše peněženky příznivý. Jak ropa WTI, tak i Brent v posledním týdnu zlevnily o několik dolarů na barel. I díky tomu by mohly pohonné hmoty v dalších týdnech ještě zlevnit. Do cen ropy se promítl zejména růst amerických zásob, které v mezitýdenním srovnání nabobtnaly o 16 milionů barelů. Trh přitom čekal růst jen o 1 milion barelů. Na ceny ropy také tlačí posilující americký dolar a obavy o přílišné utažení monetární politiky v USA. Tam se hlasitě hovoří o dalším výrazném zvyšování úrokových sazeb v rámci boje proti stále vysoké inflaci. Tento boj může být nakonec delší, než se očekávalo, což by dokonce mohlo USA přivést do mírné recese. V takovém případě bychom pak očekávali pokles poptávky po ropě. Kde si však můžeme být prakticky jisti jejím růstem, je Čína. Její letošní poptávka po ropě by měla být rekordní, země dokonce objednala 10 nových tankerů VLCC na dovoz ropy.
Jak OPEC, tak i americký úřad EIA letos očekávají v globálním měřítku růst poptávky po ropě. Chuť roste táke v Indii, která je dalším odbytištěm pro levnou ruskou ropu. Import ropy do Indie dosáhl na maxima za 6 měsíců. Od března nás čeká snížení ruské produkce o 500 tisíc barelů denně a do konce roku by stále měly platit škrty OPEC+ v objemu 2 miliony barelů denně, na kterých se kartel shodl loni v říjnu. Dané opatření může být samozřejmě upraveno (nejdříve asi v červnu), nicméně OPEC se rozhodně vysoké ceny ropy líbí. Vzhledem k očekávanému růstu poptávky po ropě a omezené nabídce tak mohou ceny ropy letos opět vystoupat přes 100 USD za barel, což by u nás opět znamenalo průměrnou cenu nafty i benzínu přes 40 Kč za litr.
Zdroj: Bloomberg, Reuters, TradingView
Disclaimer: Tento článek má pouze informativní charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování tohoto článku autor vycházel z veřejně dostupných zdrojů. Za případné chyby v textu nebo v datech nenesou společnosti Roklen Holding a.s. ani Roklen360 a.s. zodpovědnost.