VŠE nabídne už sedmý ročník KPMG Data Festivalu. Na co se můžou návštěvníci těšit?

Kamila Rychtaříková, zdroj: KPMG Data Festival

KPMG Data Festival nabízí každým rokem bohatší program. Návštěvníci to oceňují, a proto se k nám vracejí, říká Kamila Rychtaříková, ředitelka KPMG Data Festivalu. I letošní ročník se nese ve svérázném stylu, tentokrát půjde o Umění datové kuchyně. Proč si pořadatelé letos vybrali téma vaření? Kdo bývá publikum festivalu? Jaké jsou aktuální výzvy práce s daty? Přečtěte si rozhovor s Kamilou Rychtaříkovou.

KPMG Data Festival 2023, zdroj: www.kpmgdatafestival.cz

Proč by měli návštěvníci přijít na letošní ročník KPMG Data Festivalu?

Letošní ročník je už sedmý a každý rok nabízí stále bohatší program. V letošním roce máme opět několik nových partnerů. Na druhou stranu se nám vracejí stálí. Což znamená, že se dokážu zaručit za kvalitu, protože vracející se partner je pro mě potvrzení toho, že jdeme správným směrem.

Letošní ročník bude věnován umělé inteligenci, metadatům a datovým komunitám. O umělou inteligenci se dnes zajímají mnozí a kdekdo o ní hovoří. Ale nemyslím si, že je tady příliš mnoho firem a jedinců, kteří s ní mají opravdu velké zkušenosti. Takže se těším na zajímavé přednášky.

Metadata jsou návrat ke kořenům. Jde o klasická velká data a datové sklady. Datové komunity jsou věc, kterým podle našeho názoru patří budoucnost a komunitám obecně.

Zmínila jste nedostatečné zkušenosti s AI. Co máte konkrétně na mysli?

Sama jsem byla na několika přednáškách, kde jsem doufala v nějaké podrobnější povídání o ChatGPT. Po přednášce jsem měla pocit, že bych ji byla schopná odprezentovat sama lépe, protože prostě věci, které jsem se tam měla dozvědět, jsem už dávno znala.

KPMG Data Festival 2023, zdroj: www.kpmgdatafestival.cz

Můžete uvést některé nové nebo vracející se partnery?

Musím zmínit KPMG jako našeho každoročního partnera. Tato společnost je s námi od úplného začátku a za to jí patří velký dík. Před sedmi lety nám nesmírně pomohla s vytvořením festivalu a jsme rádi, že se každý rok v hlavní roli na festival vrací.

Dalším partnerem, který je s námi od samého začátku, je Škoda Auto. Mezi další staronové partnery patří Komerční banka, ČSOB a Raiffeisenbank. Máme jich hodně mezi bankami, což je zajímavé. Protože věřím tomu, že se v nich s daty zachází na opravdu vysoké úrovni. Třetím rokem máme za partnera Sazku.

Beru jejich opakovanou účast jako známku kvality našeho festivalu.

Prezentujete v rámci partnerství s velkými firmami na konferenci jejich praktické zkušenosti s využíváním dat, umělou inteligencí a podobně?

Firmy je prezentují samy v rámci partnerství s námi. My neříkáme, že je to konference, ale festival. Snažíme se tento event trošku odlehčit, aby nepůsobil až tak moc seriózně. Protože už jenom to, že ho zaštiťují KPMG a VŠE, je seriózní dost. Proto se festival snažíme odlehčit i letošním tématem vaření.

Partneři mají možnost přednášek, což jsou klasicky půlhodinové bloky. Tato časová dotace se nám osvědčila nejlépe. Můžou nabídnout taky devadesátiminutové workshopy. Zde chceme, aby si návštěvníci na něco sáhli. Přinesou si počítače a budou řešit konkrétního.

Přednášky proběhnou ve velkých přednáškových sálech pro více než 100 lidí. Naopak workshopy pořádáme v učebnách pro 24 lidí, aby opravdu byly kvalitní a každý návštěvník měl příležitost se seznámit s technologiemi.

Můžete zmínit témata některých přednášek?

Je pěkné, že se někteří z partnerů snaží pojmenovat své vstupy tak, aby korespondovaly s naším tématem, tedy vařením. Hned keynote od KPMG se jmenuje „Jací jsme kuchaři a pro koho vaříme?“ Přednáška od Škoda Auto má název „Nahlédněte s námi pod pokličky datové komunity: Jak vaří datoví šéfkuchaři ve Škoda Auto?“ A přednáška od Sazky bude „Magie datové kuchyně: Základní esencí je datová kvalita.“ Jako poslední zmíním panelovou diskuzi „Data pokličky zbavená“, kde Ota Novotný jako moderátor slibuje, že s otázkami půjde na dřeň.

Je nějaké jednotící téma letošní festivalu?

Jednotící téma je vaření. Každým rokem se snažíme mít z toho trochu legraci. Loni jsme udělali strašidelné video, ve kterém zakladatel platformy Data & Business a prorektor VŠE Ota Novotný lezl ze serverovny na Jižním městě. Myslím si, že bylo úspěšné a trochu náš festival zlehčilo.

Letos je to datová kuchyně. Začali jsme i dělat na toto téma podcast, který se jmenuje Datová kuchyně. Ota Novotný navrhl téma vaření, protože sám velmi rád vaří a jí.

KPMG Data Festival 2023, zdroj: www.kpmgdatafestival.cz

Jakou návštěvu měl loňský festival a jakou očekáváte letos?

Na festival už několik let stabilně přichází mezi 2000 a 3000 návštěvníků. Očekáváme, že letos bude to číslo stejné, protože jeho kapacita už je naplněná. Není mým cílem ho dále zvětšovat, protože už by pak nebyl pro nikoho komfortní.

Na jaké řečníky se letos můžeme těšit? Jak vlastně probíhá jejich výběr?

Řečníci pocházejí z partnerských společností. Pokud máme nějaký tip, koho bychom od nich chtěli vidět, snažíme se s danou společností domluvit, aby konkrétní lidé mohli na festivalu promluvit. Já a moji kolegové si zároveň vytipováváme zajímavé reprezentanty datových oborů. Například ve Forbesu jsem četla rozhovor s Tadeášem Markem, který má krásný startup Boost.space. Oslovila jsem ho a bude mít nejen přednášku, ale i stánek. Chceme, aby Data Festival byl opravdu pro každého. Aby si na něm našli něco datoví experti ale lidé, kteří se o data jen zajímají. Jsou si vědomi důležitosti dat, ale ještě s nimi moc nepracují.

Kdo jsou zpravidla návštěvníci festivalu?

Návštěvníci se dělí v zásadě na dvě skupiny. Zhruba polovina jsou studenti, kteří samozřejmě festival znají. Promujeme dovnitř školy, že tento event proběhne. Druhou polovinu tvoří odborná veřejnost, to znamená lidi z malých i velkých firem. Za ty roky jsme si už vybudovali jméno. Stává se mi, že mi volají z některých firem a ptají se, kdy přesně to bude a co tam bude, protože by tam chtěli poslat tým. Takže máme typické dvě persony. Na jedné straně jsou to studenti, na druhé straně odborníci.

Co by si návštěvníci měli z festivalu odnést? Jak by je měl obohatit?

Určitě by každý měl odejít s pocitem, že se zaprvé dozvěděl něco nového a zajímavého, ale i s nápadem, co třeba ve svojí firmě zlepšit, jak uchopit data, jak s nimi pracovat lépe, jak je vytěžit. Protože, jak my říkáme, data jsou firemní zlato a obrovská konkurenční výhoda.

Uvědomují si podle vás firmy, že sedí na takovém pokladu?

Já si myslím, že spousta firem si to uvědomuje. Ne všechny firmy, které si to uvědomují, s daty pracují tak, jak by mohly. Je to samozřejmě časově a finančně náročné, ale na konci jim to určitě přinese peníze i konkurenční výhodu. Ale na druhou stranu je ještě pořád moc firem, které si to neuvědomují a dají na intuici. Intuice je výborná, má jistě svoje nezpochybnitelné místo, ale když nejde ruku v ruce s daty, tak to nestačí.

KPMG Data Festival 2023, zdroj: www.kpmgdatafestival.cz

V popisu festivalu uvádíte „prozkoumejte, jak společnosti kultivují datové vzdělávání svých zaměstnanců a podporují jejich cestu k datové gramotnosti“. Které konkrétní firmy se zhostily práce s daty ukázkově? Jak tyto firmy vedou své zaměstnance k práci s daty?

Těch firem je věřím víc. My máme výbornou zkušenost třeba se společnostmi ČSOB nebo T-Mobile. Na FIS VŠE nabízíme kurz s názvem Datové minimum. Jedná se o kurz pro firmy, který zaměstnance formou hry vzdělává v datech. Je to výborný teambuilding, kde je možné spojit třeba účetní s lidmi k z marketingu, prodeje a podobně. Týmy soutěží, který se nejlépe zhostí daného problému. Jako předpoklad pro kurz je fajn, když účastníci mají nějakou datovou znalost, ale postačuje Excel. V kurzu se nejen naučí pracovat s daty, ale uvědomí si, jak je důležité s nimi pracovat.

Většina firem, která u nás poptala Datové minimum, se k nám vrací a chce ho pro další zaměstnance a pobočky, třeba i na Slovensku. Řekla bych, že datová evangelizace u nás na fakultě postoupila daleko.

Jak vznikají kurzy o datech na FIS VŠE? Spolupracujete na nich s nějakými externími partnery?

Vznikají z potřeb firem. Máme na FIS VŠE asi 30 korporátních partnerů. Vyučujeme ve spolupráci s nimi, ale oni i nabízejí přednášky do výuky. Berou si tam stážisty a prostě fakt se snažíme, aby věci byly „up-to-date“ a ne aby to bylo jako nějaké teoretické učení. Naši absolventi vycházejí jako skutečně hotoví pracovníci, ne jako úplní junioři.

Jakým výzvám v současnosti firmy a veřejné instituce čelí v práci s daty?

Já si myslím, že velkým tématem je bezpečnost. Byla, je a bude, protože zkrátka ne všechny firmy mají dostatečné zabezpečení. Kromě toho podvodníci jsou vždycky o krok napřed. To znamená, že jejich metody jsou čím dál tím sofistikovanější. Potom je hodně na IT útvarech firem, aby se o aspekt bezpečnosti postaraly a vzdělaly zaměstnance. I našemu IT oddělení se již přihodilo, že jeho jménem odešly scam emaily, které se snaží vás donutit někam kliknout. Myslím si, že datové audity jsou dnes velmi nutná věc. To je asi největší bolístka a myslím si, že i spousta firem, které s daty tolik nepracují, se bojí právě kvůli následnému úniku informací.

KPMG Data Festival 2024 proběhne v úterý 5. listopadu 2024 od 9 do 19 hodin v Rajské budově Vysoké školy ekonomické v Praze. Sedmý ročník akce nese podtitul Data na talíři – umění datové kuchyně a datovým gurmánům naservíruje menu od datových kuchařů z desítek prestižních firem.

V rámci celodenního programu jsou připraveny tři tematické okruhy inspirované těmi nejchutnějšími tématy, která aktuálně nejvíce hýbou světem dat. První okruh prozradí, jak se vaří datová komunita. Druhý nabídne kuchařku pro d(AI)tařinu nového věku. Chybět nebude ani okruh zabývající se základními ingrediencemi, kterými jsou Metadata a Data Governance.

Newsletter