Dolar smazal část pondělních zisků směrem k 1,1190 za euro. Americké výnosy opět rostly, dnes růst korigují. Koruna zpevnila pod 24,95 za euro a pod 22,30 za dolar.

Od levných letenek k luxusnímu cestování: Jak Zaletsi.cz a Airbakers plní sny dobrodruhů

Najít letenku za nízkou cenu je dnes téměř sportovní disciplínou. Jak to ale vypadá, když se z lovení levných letenek stane byznys? Zakladatelé Zaletsi.cz, Jiří Spolek a Miroslav Polach, se mu věnují už řadu let. Vedle toho se zaměřují i na firemní klientelu a plní cestovatelské sny nejnáročnějším dobrodruhům. V rozhovoru se rozpovídali o aktuálních trendech v cestování, o tom, co vše umí přepravit, a o jedinečných zážitcích na míru, které realizují s Airbakers.

Jaká byla cesta od lovení levných letenek k plnohodnotnému byznysu?

JS: Trnitá. Business k vám nepřijde ze dne na den. Trvalo to několik let, než jsme se dostali do bodu, kdy se z lovu levných letenek stal plnohodnotný byznys. Začalo to jako nadšení pro cestování a hledání nejvýhodnějších letenek, ale postupně se to překlopilo do stavu, kdy máme slušnou základnu klientů a uživí nás to.

MP: Trnitá, dlouhá a krásná. Musím říct, že ta cesta z nuly je na podnikání vlastně to nejlepší. Dlouhá léta jsme Zaletsi.cz dělali jako koníček při škole nebo při práci úplně zadarmo. Mysleli jsme si, že víme o letenkách a cestování všechno, přestože jsme z dnešního pohledu nevěděli téměř nic. Naše pokusy získat první větší klienty byly podobně úsměvné jako první pozvání na rande. Dodnes se celá kancelář baví nad tím, jak vypadaly naše první nabídky.

Během této cesty nás potkaly dva zásadní zlomy – když nás kvůli obrovskému boomu levných letenek začali zvát do médií a vyrostli jsme několikanásobně téměř ze dne na den. A poté, když jsme získali první tři velké klienty na dlouhodobou spolupráci a zjistili jsme, že nás už letenky uživí. Proto věřím, že pokud člověk dělá cokoliv dostatečně dlouho a s opravdovým zápalem, má obrovskou šanci uspět. A úspěch často přijde z místa, odkud to člověk nejméně čeká.

Měli jste od začátku jasnou vizi, kam chcete podnikání směřovat?

JS: Z lovení levných letenek a doporučení na cesty se postupně stal vedlejší projekt při práci, až jsme si uvědomili, že nás cestování baví víc než korporát. Dali jsme výpověď a začali se Zaletsi.cz věnovat naplno. Nešlo jen o hledání levných letenek, ale o pomoc lidem objevovat svět za dostupné ceny. Postupně jsme rozšířili služby a z koníčku se stal plnohodnotný byznys.

MP: Na začátku jsme jasnou vizi neměli, vše začalo jako koníček při studiích – lovili jsme levné letenky a sdíleli tipy hlavně pro spolužáky. Naším cílem ale vždy bylo, aby všichni mohli cestovat po světě stejně levně, jako cestujeme my. Konkurenčních webů v pozdějších letech vznikly desítky, takže šlo hlavně o rychlost, počet kvalitních tipů a vytvoření kanálů, jak o nich ostatní informovat. Tehdy jsme proto vytvořili naši první mobilní appku, kterou nám zase kamarádi naprogramovali jako svůj studentský projekt. A protože bylo Česko v oblasti lovení levných letenek světová velmoc, zvažovali jsme hlavně expanzi do zahraničí.

V té době jsme také věřili, že je nezbytné celý proces co nejvíce automatizovat, protože jakákoliv komunikace s klientem nám jen bere čas, který bychom mohli mnohem efektivněji investovat ve prospěch celé komunity. Nikdy bychom nevěřili, že nakonec bude největší část našeho businessu založena na prémiových službách a nejlepším supportu.

Jaké trendy v cestování poslední dobou sledujete?

JS: Cestovatelé se přirozeně mění. Jeden ze zajímavých trendů je, že v létě čím dál více lidí utíká před horkem do zimních destinací. Island, Laponsko – tam to teď frčí. Místo pláží chtějí zažít polární záři, ledové jeskyně či severskou přírodu.

MP: Jedním z hlavních trendů je to, že cestovatelé stále častěji využívají služeb cestovních kanceláří, které nabízí přímé charterové lety i do vzdálených destinací. Celý zájezd je tak často prakticky za cenu samotné letenky, a proto se lidem vyplatí třeba i nechat část pobytu propadnout a cestovat po okolí, jak jsou zvyklí. Z tohoto důvodu jsme se rozhodli rozšířit naši nabídku o akce cestovek a náš nový velký produkt už je těsně před spuštěním. Již loni jsme ale takto bez jakékoliv reklamy prodali stovky zájezdů a tento proces nejspíš bude pokračovat.

Druhým trendem je to, že cestovatelé vyrážejí i na prodloužené víkendy do stále vzdálenějších a exotičtějších destinací. Evropu totiž už mají často procestovanou. Místo Římů a Londýnů je tak čím dál větší zájem o destinace, jako je Laponsko, Faerské ostrovy, Jordánsko nebo Arménie.

Co je pro cestovatele největší výhodou, když si kupují letenku přímo u vás?

JS: Máme tým pěti špičkových letenkářek, které přesně vědí, co si můžeme s letenkou dovolit. Pokud si koupíte letenku od nás, dostanete proaktivní servis. Představte si, že ve Frankfurtu bude stávka. My to víme dřív, než vám aerolinka vůbec pošle oznámení. A než vám let zruší a začne chaos, my vám ho přehodíme na jiný dostupný spoj a pošleme vám nový itinerář rovnou do e-mailu. Výsledek? Problém vlastně ani nevznikne.

MP: Naší největší přidanou hodnotou je prvotřídní servis, flexibilita a osobní přístup. Pokud si kdokoliv na webu Zaletsi.cz koupí letenku, může se na nás kdykoliv obrátit s jakýmkoliv dotazem ohledně své cesty a vždy mu rádi pomůžeme. To je zásadní hlavně pro méně zkušené cestovatele.

O byznysové klienty se pak stará tým zkušených letenkářů a travel consultantů, z nichž každý má na starosti několik firem, o jejichž potřebách ví úplně všechno. Snažíme se naši službu přizpůsobit každému klientovi na míru a eliminovat případy, kdy s ním komunikuje pokaždé někdo jiný. Důležité jsou pro nás také osobní vztahy, takže s klienty běžně chodíme na pivo nebo pro ně organizujeme teambuildingy. Také už nejsme malá firma, která by řešila problémy se zastupitelností, když má zrovna někdo dovolenou nebo je nemocný. Když se objeví urgentní problém, jsme k dispozici 24/7.

Založili jste také projekt pro byznysovou klientelu Zaletsi.cz Business. Co pro ně dokážete zabezpečit?

MP: V případě byznysové klientely je produkt většinou jasně daný a mezi jednotlivými dodavateli v něm není rozdíl – nejčastěji pro ně zajišťujeme buď jen letenky, nebo celé služební cesty, tedy letenky, ubytování, transfery, víza a program na místě.

O získání klienta proto rozhodují detaily, jako je reakční doba, schopnost vcítit se do jeho potřeb, řešení problémů na cestě nebo osobní sympatie. To jsou věci, které nelze v pár větách popsat. Vždy se proto snažíme klienta přesvědčit, aby nás párkrát vyzkoušel a mohl ty detaily pocítit na vlastní kůži. A naštěstí u nás už pak většinou zůstane.

V Zaletsi.cz Business potom nejraději máme výzvy, kdy někdo potřebuje vytvořit zdánlivě nereálný itinerář nebo přepravit vše možné a nemožné – od skokanských tyčí přes hudební nástroje pro orchestr až po přepravu spermií a vajíček. Není to jen o standardních letenkách – často se pohybujeme v dost specifických a náročných logistických výzvách. A ty máme rádi. 🙂

Jaké typy firem využívají vaše služby nejčastěji?

JS: Máme správně zdravý mix klientů. Od malých podniků a startupů, přes neziskovky, až po velké korporace. Každý má jiné potřeby a my jsme flexibilní – umíme pomoct i tam, kde standardní rezervační systémy nestačí.

MP: Nejčastěji zajišťujeme letenky pro cestovní kanceláře, služební cesty pro majitele a management firem a také cesty pro sportovce a celé sportovní týmy. V posledních letech se také zaměřujeme na incentivní cesty za odměnu pro nejlepší pracovníky a partnery firem. Takové cesty jsou sice nejnáročnější a není tam žádný prostor pro chybu, ale na druhou stranu jsou také finančně nejzajímavější a v cestovním ruchu jde o absolutní vrchol.

Jak vidíte budoucnost služebních cest? Budou firmy více šetřit kvůli trendu práce na dálku?

JS: Po covidu jsme měli obavy, že se byznysové cestování výrazně omezí. Ale ukázalo se, že osobní setkání je často nenahraditelné. Ano, některé věci vyřešíte přes online call, ale někdy je potřeba se potkat osobně. Počítáme ale s tím, že pracovních cest ve službách bude pomalu ubývat.

Mnoho služebních cest také není jen o nějaké schůzce, ale cesty řeší také stavební a výrobní společnosti, jejichž zaměstnanci jsou neustále v cizině. Cesty proplácí objednatel v zahraničí a firmy jejich organizaci velice rády outsourcují.

Co vás vedlo k vytvoření Airbakers?

JS: Máme nacestováno a zažito víc než dost. Lidé se nás začali ptát, jestli bychom jim nedokázali naplánovat podobně jedinečné cesty, jaké podnikáme sami. A tak vznikli Airbakers – privátní cestovní designéři pro ty, kdo chtějí něco víc než klasickou dovolenou z katalogu.

MP: K Airbakers jsme se dostali díky zajišťování služebních cest pro majitele a top management firem. S těmito lidmi jsme byli dlouhodobě v kontaktu a zjistili jsme, že úplně nerozlišují cesty na osobní a pracovní. Zkrátka chtějí mít partnera na cestování, na kterého se budou moci spolehnout a který jim dokáže zajistit všechno.

Dlouho jsme se tomu bránili, protože “cestovní kancelář” pro nás bylo mnoho let zakázané slovo. Bylo synonymem průměrné služby nabízené s obrovskou marží lidem, kteří se bojí vytáhnout paty z domu sami. Pak jsme si ale řekli, že můžeme založit cestovku, která by poskytovala služby, jak si je představujeme my – bez předem daných programů z katalogu, skupinových zájezdů, delegátů a fakultativních výletů. A že když spojíme naše bohaté cestovatelské zkušenosti se smyslem pro detail nezbytný pro služební cesty, může z toho vzniknout zajímavý produkt.

Kdo je typickým cestovatelem s Airbakers a po čem nejčastěji touží?

JS: Naším typickým cestovatelem je manželský pár ve středních letech, který chce něco extra. Ve čtyřiceti procentech případů vyráží na desetidenní poznávací cestu po světě, ve zbytku si letí odpočinout na luxusní ostrovy v Indickém oceánu. Často chtějí kombinaci zážitků a pohodlí – přes den objevují, večer relaxují v top resortech.

MP: Jsou to nároční lidé, kteří rádi cestují, ale své cesty neradi plánují, nemají na to čas nebo chtějí zažít něco mimořádného. Jsou to často klienti, kteří dříve plánovali své cesty sami, ale najednou se jejich čas stal natolik cenným, že vše raději svěří odborníkům. Naplánování složitější cesty často zabere i 50 hodin práce. Jestliže takový klient vyrazí do světa třikrát ročně a nemá plánování vyloženě v krvi, radši tento čas věnuje práci nebo rodině. Důležitou roli hraje také to, že dokážeme předem podstatně snížit riziko jakýchkoliv komplikací, a když už nějaké problémy nastanou, okamžitě je vyřešíme.

Klienti nejčastěji touží po zážitcích, jako jsou safari, cesty do polárních oblastí nebo návštěvy národních parků. Tyto zážitky by ale téměř vždy měly být spojeny s nějakým odpočinkem. Prvotřídní ubytování a servis jsou pak samozřejmostí. Největší výzvou je to, že klienti chtějí navštívit ikonická místa jako ostatní, ale jinak než všichni ostatní. A to může být neřešitelný problém. Často to proto skončí kompromisem, že si cestovatelé odškrtnou položku na bucket listu a pak je vezmeme na krásná místa, kde se s davy turistů tlačit nemusí.

Jaké nejdivočejší cestovatelské sny se vám podařilo splnit?

JS: Zajímavých cest jsme plánovali spoustu a je těžké z nich nějakou vybrat. Nedávno jsme ale řešili jednu s velmi specifickým zadáním.

Novomanželé chtěli svatební cestu jako překvapení a do poslední chvíle nevěděli, kam vlastně poletí. Ani na letišti jsme jim nic neprozradili, jen dostali sedm obálek. V každé destinaci si mohli jednu z nich otevřít, aby po vyluštění úkolu zjistili, co je čeká dál. Nakonec z toho byla epická cesta kolem světa mimo jiné přes Austrálii, Nový Zéland a Francouzskou Polynésii, kterou jsme naplánovali do nejmenšího detailu.

Kam se chcete se Zaletsi.cz i zbylými projekty v budoucnu posunout?

JS: Chceme dál růst a dělat to, co nás baví. Airbakers chceme rozšířit a nabídnout ještě víc exkluzivních cest na míru. U Zaletsi.cz Business se chceme posunout ještě dál v optimalizaci firemního cestování, aby naši klienti mohli cestovat chytře, efektivně a bez zbytečných starostí. Sledujeme trendy a víme jedno – byznys se bez osobního kontaktu neobejde. A my chceme být ti, kdo ty cesty zajistí nejlíp na trhu.

MP: Vzhledem k tomu, že jsme v posledních letech opravdu rychle rostli, našim prvořadým cílem nyní je společnost stabilizovat a přizpůsobit tomu, že se na jejím chodu podílí mnohem víc lidí než dříve. Plánované změny se tak týkají hlavně toho, abychom kolegům ušetřili práci a vytvořili systém, který nebude tolik stát na osobních kvalitách každého jednotlivce.

Největším plánovaným projektem pro Zaletsi.cz a do jisté míry i pro Airbakers je kromě lovu levných letenek taky lov levných zájezdů, abychom celé naší cestovatelské komunitě uměli zařídit dovolenou přesně podle gusta.

Kamarádi ze školy, Miroslav Polach a Jiří Spolek, jsou blázni do cestování, kteří už navštívili přes stovku zemí. Pro spolužáky, kteří nevěřili, jak levně se dá cestovat, založili v roce 2011 stránku Zaletsi.cz. Na webu, který pro ně za čtyři piva postavil kamarád, sdíleli tipy na nejlevnější letenky a doporučení pro cesty.

Zanedlouho oba opustili svět korporátu, kde Mirek působil jako právník a Jirka jako business developer manager v IT, z lovu letenek a rad cestovatelům se stal životní styl. Nyní ví Zaletsi.cz o nejlevnějších letenkách jako první na trhu, protože vyvinulo vlastní systém lovení akčních letů, který do jednotek vteřin posílá notifikaci do mobilní aplikace. Zaletsi.cz se časem rozrostlo v další dva projekty: Airbakers.com, který zařizuje unikátní dovolené na klíč pro nejnáročnější klienty, a Zaletsi.cz Business, který obstarává letenky na služební cesty i skupinové lety pro firmy, cestovní kanceláře nebo sportovní kluby. Zaletsi.cz je držitelem akreditace Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA).

Newsletter