Každý nápad není inovace. Jak hledat myšlenky s velkým dopadem

Klíčové body

  • Autorem textu je Agur Jogi, CTO v Pipedrive
Depositphotos.com

Vymýšlet skvělé nápady a budovat úspěšná řešení je v neustále se měnícím světě technologií jako skládat složité puzzle. Pipedrive proto vytvořil speciální tým pro akceleraci AI, který má za úkol optimalizovat vývoj produktů poháněných umělou inteligencí pomocí rychlých prototypů a ověřování nápadů. Během půl roku jsme vyvinuli jasný a jednoduchý proces, který nám pomáhá rozpoznat a rozvíjet nápady s velkým dopadem. Přečtěte si, jak je vyladit a efektivně realizovat.

Zjistěte hodnotu hned na začátku

Když vymýšlíte nové nápady, rovnou přemýšlejte, jak budete souběžně měřit jejich hodnotu. Jasně si definujte parametry úspěchu a zaměřte se na skutečné potřeby zákazníků, abyste zabránili zbytečným slepým uličkám hned na začátku. Klíčové je neustále myslet na zákazníka a ptát se: „Řeší tento nápad nějaký konkrétní problém?“ Pokud ne, celý proces se může zaseknout, a váš nápad pak nebude mít takový dopad.

Zjistili jsme, že velké nápady se lépe měří a ověřují než ty malé. Řešení, které vyřeší zásadní problém, vzbudí větší zájem a nadšení než drobné změny v klíčových metrikách. Pokud zákazníky nadchnete natolik, že za něj už na začátku bude většina ochotná zaplatit, jste na dobré cestě k úspěchu. První zákazníci mohou navíc být skvělí testeři a ambasadoři, kteří vám řešení pomohou doladit k dokonalosti.

Pokud v průběhu zjistíte, že se dostáváte do slepé uličky, nepodlehněte tzv. klamu utopených nákladů. Jakmile si začnete říkat, že projekt nemůžete poslat k ledu, protože jste do něj již investovali hodně času a peněz, zpozorněte. Jestli nápad přestává dávat smysl, nebojte se ho opustit. Věnujte raději svůj čas a úsilí věcem, které smysl pořád mají. Někdy dává i smysl opustit průměrné projekty, když se naskytne možnost pracovat na novém projektu, který by mohl mít mnohem větší dopad.

Ověřujte své nápady u zákazníků

Jeden z nejúčinnějších způsobů, jak zjistit, jestli má váš nápad skutečnou hodnotu, je otestovat ho na reálných zákaznících. Nebojte se jich napřímo zeptat, zda by za vaše řešení byli ochotni zaplatit. Začněte s jednoduchými prototypy, které vám pomohou odhadnout zájem dříve, než se pustíte do plného vývoje.

K testování často stačí jednoduchá landing page, mockup nebo dotazník, ze kterých můžete získat cenná data. Když budete postupně zapracovávat zpětnou vazbu od zákazníků, vaše finální řešení bude lépe naplňovat jejich skutečné potřeby.

Potřeby zákazníků odhalíte pomocí kvalitativních i kvantitativních dat. Rozhovory se zákazníky vám pomohou pochopit jejich problémy do hloubky a výsledky si pak můžete ověřit pomocí číselných dat. Dohromady získáte ucelený obrázek o hodnotě svého řešení, které pak můžete snáz upravovat na základě skutečných údajů.

Empatie vítězí nad algoritmy

Tradiční nástroje, jako jsou složité tabulky a algoritmy (např. getalign.com), se často zamotávají do velkého množství dat. Navíc z podstaty věci nemohou pochopit nuance potřeb zákazníků. Mnohem více se nám osvědčilo zapojit mozek a empatii. Komunikujte se zákazníky, zjistěte jejich potřeby a pokud možno si sami vyzkoušejte jejich pracovní postupy. Můžete tak odhalit jejich problémy, které z dat nemusejí být zřejmé, a přizpůsobit podle nich vývoj.

Zjistili jsme také, že někdy je nejsnazší začínat úplně od píky. Můžete pak odhalit potřeby zákazníků bez předsudků a nekopírovat nevědomky řešení ostatních. Za pokus také stojí propojovat různorodé týmy, které mohou přijít s neotřelými a kreativními nápady. Brainstormování, navrhování a testování v týmu plodí produktivní diskuzi a vytváří prostor pro experimentování.

Výše uvedené kroky vám pomohou objevit nápady, které mohou mít skutečný dopad. Naším klíčem k úspěchu je empatie, data a testování. Strukturovaný přístup k vývoji snižuje nejistotu a zvyšuje pravděpodobnost, že se vám podaří vytvořit úspěšný produkt. Další inspiraci můžete nalézt v knize „The Lean Startup“ a dalších titulech, které vám pomohou se zdokonalit ve vývoji produktů a vymýšlet nápady s dlouhodobým dopadem.

Newsletter