Nedostatek pracovních sil v pohostinství a cestovním ruchu během léta zůstává akutním problémem

Letní sezóna každoročně znamená vrchol poptávky po službách v gastronomii, hotelnictví a rekreaci. Zároveň ale přináší i vrchol personální krize, která se v roce 2025 dál prohlubuje. Přestože se trh práce po pandemii stabilizoval, pohostinství se z problémů s nedostatkem pracovních sil stále nevzpamatovalo. Zaměstnavatelé zoufale hledají číšníky, kuchaře, pokojské i pomocný personál, přičemž poptávka výrazně převyšuje nabídku.

Letní měsíce představují každoroční špičku v HORECA sektoru (hotely, restaurace, catering), ale zároveň odhalují hluboce zakořeněné slabiny tohoto odvětví. „V gastronomii je situace obzvlášť napjatá. Pracovní pozice s nízkou kvalifikací se nedaří dlouhodobě obsazovat, přičemž sezónní špička tento problém jen zviditelňuje,“ uvádí Jiří Halbrštát, ředitel náboru a marketingu ve společnosti ManpowerGroup. „Provozovatelé se stále častěji musejí rozhodovat, zda omezit nabídku služeb, nebo investovat do flexibilnějších forem zaměstnávání a širšího okruhu kandidátů.“

Podle aktuálních dat Úřadu práce bylo ke konci května 2025 v sektoru ubytování, stravování a pohostinství hlášeno přes 9 000 volných pracovních míst podle inzerce prostřednictvím Úřadu práce, což představuje 11,2 % z celkového počtu. Největší poptávka je po číšnících, servírkách, pomocnících v kuchyni a pokojských. Výrazný růst dočasných smluv ukazuje na snahu podnikatelů pokrýt sezónní nápor za každou cenu. Nejvíce neobsazených pozic hlásí Praha, Středočeský kraj a Jihomoravský kraj.

Nízké mzdy, nepravidelné směny, vysoké pracovní nasazení a stres odrazují nové uchazeče o zaměstnání. Například průměrná hrubá mzda číšníka se v ČR pohybuje okolo 30 000 Kč, často včetně spropitného. Mnoho pracovníků odešlo během pandemie do jiných sektorů, jako je logistika či retail, a zpět se nevrátilo. Návrat brzdí i složitá administrativa při zaměstnávání cizinců a nedostatek kvalifikovaných kandidátů.

To má přímý dopad na provoz podniků. Provozovatelé zkracují otevírací dobu, omezují nabídku, uzavírají části areálů a bojují s výkyvy kvality obsluhy. Zákazníci si častěji stěžují na pomalý servis nebo delší čekací doby. Podniky hledají různá řešení, jak tuto nepříznivou situaci řešit. Někteří přecházejí na vícesměnné provozy, jiní využívají brigádníky nebo agenturní zaměstnance. Stále častěji se také obracejí k možnosti náboru ze zahraničí.

„Jedním z efektivních způsobů, jak řešit chronický nedostatek pracovníků v hotelnictví, je cílený nábor ze zahraničí. Zajímavým příkladem může být spolupráce s OREA Hotels & Resorts, kterým jsme pomohli zajistit pracovníky z Filipín na klíčové pozice v provozu. Díky pečlivému výběru a logistické podpoře se podařilo stabilizovat personální situaci bez kompromisů v kvalitě služeb,“ říká Martin Mocák, vedoucí agenturního zaměstnávání v ManpowerGroup.

„V pohostinství je klíčové plánovat nábor s předstihem a otevřít se různým skupinám uchazečů, studentům, rodičům na částečný úvazek nebo lidem z jiných zemí. Flexibilita a férový přístup jsou dnes zásadní. Firmy, které investují do kvalitního zaškolení a budují důvěru, mají větší šanci udržet si zaměstnance i v náročných obdobích,“ říká Jiří Halbrštát. Z dlouhodobého pohledu bude nutné řešit i legislativní překážky, které brání stabilizaci pracovního trhu v tomto odvětví, jako je například zdanění spropitného. K 1. červenci 2025 vstoupila v platnost novela zákona o daních z příjmů, která upravuje pravidla pro zdanění a vyvolává smíšené reakce.  Zaměstnanci budou mít oficiálně přiznané příjmy ze spropitného, což může pozitivně ovlivnit výši jejich důchodů a dalších sociálních dávek. Na druhou stranu jim však z těchto příjmů budou strhávány daně a pojistné.

„Letní sezóna je každoročně zátěžovým testem pro celý sektor. Pokud má být české pohostinství konkurenceschopné a udržitelné, bude nutné nejen zlepšit pracovní podmínky, ale i systémově odstranit překážky, které brání rozvoji pracovních týmů,“ uzavírá Jiří Halbrštát.

Newsletter