V Česku odstartoval nový interaktivní předvolební projekt 30 pod 30 zaměřený na mladé voliče, zejména generaci Z. Představuje kandidáty do říjnových voleb do Poslanecké sněmovny, kterým ještě nebylo 30 let. Do konce července mohou lidé na webu 30pod30.cz hlasovat pro nejmladší kandidáty napříč politickými stranami a ukázat, kdo by měl být hlasem mladé generace ve sněmovně.
Nejde ale jen o samotné hlasování. Žebříček 30 pod 30 nabízí možnost mladé kandidáty detailněji poznat. „Na webu 30pod30.cz si mohou nejen mladí voliči procházet profily svých vrstevníků. U každého z nich najdou video, ve kterém kandidáti odpovídají na otázky. Jejich odpovědi mnohé napoví nejen o politických názorech a hodnotách, ale třeba i o tom, jestli má dotyčný smysl pro humor,” říká iniciátorka projektu 30 pod 30 Alice Mikulášová.
Volební Tinder
Hlasující si také mohou vyzkoušet “Volební Tinder” a zjistit, s kým z mladých politiků mají největší názorovou shodu. Jedná se o jedinečnou Gen Z volební kalkulačku. Otázky jsou sestavené mimo jiné i na základě nejčerstvějších dat agentury Ipsos, která v červnovém průzkumu pro projekt 30 pod 30 zjišťovala, co mladé nejvíc pálí nebo co politici neřeší, ale měli by. Hlasující tak mj. zjistí, ke komu z mladých politiků mají názorově nejblíže a jak se kdo staví k důležitým celospolečenským tématům.
“Volba konkrétního politika a konkrétní strany není krátkodobá záležitost, je to vážný vztah na čtyři roky. Proto v projektu klademe důraz na to, aby si dali hlasující na čas, prošli si profily a kandidáty pořádně poznali, než jim dají svůj hlas,” říká Mikulášová s tím, že se koncept propíše i do dalších fází kampaně. “Chystáme také seznamovací eventy s mladými kandidáty, kteří se probojují do finálové třicítky. Hlasující je tak budou moci před volbami poznat i offline a rozhodnout se, jestli jim dají hlas nejen v žebříčku 30 pod 30, ale i v nadcházejících volbách do Poslanecké sněmovny,” dodává Alice Mikulášová.
Kdo je v žebříčku?
Žebříček 30 pod 30 představuje několik desítek mladých kandidátů napříč politickým spektrem, kterým ještě nebylo 30 let a kteří se na podzim účastní voleb do Poslanecké sněmovny. „Oslovili jsme ty strany a hnutí, které v prvním červnovém průzkumu agentury STEM získaly alespoň 3 procenta preferencí,“ vysvětluje podmínky pro zařazení do žebříčku Mikulášová. „Každá strana pak mohla nominovat maximálně deset svých mladých kandidátů pod 30 let.“
Zájemci mohou hlasovat o tom, kdo se probojuje do finálové třicítky, až do 31. července. V srpnu pak kampaň s nejvýraznějšími mladými tvářemi ještě zesílí. Každý z kandidátů z finálové třicítky dostane příležitost se představit voličům v on-line rozhovoru promovaném na sítích, ale i v rámci již zmíněných plánovaných eventů. Projekt zároveň v této etapě výrazně podpoří i vybraní influenceři, kteří mají rovněž zájem na tom, aby se do politiky zapojovali mladí lidé.
Průzkum: Mladí chtějí mladé
Věkový průměr poslanců a poslankyň je v současné Poslanecké sněmovně 53 let, Česko tak má druhou nejstarší sněmovnu v historii. Pod 30 let není aktuálně ani jednomu českému poslanci, nejmladší generace tedy nemá nyní v českém parlamentu žádné zastoupení. Podle výše zmíněného průzkumu agentury Ipsos si přitom 65 % mladých lidí myslí, že by strany měly ve svých programech i kampaních více myslet na mladé. GenZ si podle průzkumu přeje také sněmovnu omladit. Průměr by měl být 40 let, přičemž ideální věk poslance je z pohledu mladých od 25 do 35 let.
“Z dat vyplývá, že nejmladší generace voličů skutečně volá po větším zastoupení mladých politiků ve sněmovně,“ potvrzuje Michal Kormaňák z agentury Ipsos. „Tato generace často řeší specifická témata spojená se startem do dospělého života a 8 z 10 jejích zástupců tvrdí, že vyšší počet mladých politiků by mohl vést k pozitivním změnám pro jejich generaci. Mladí by zkrátka chtěli, aby jejich problémy řešili jim generačně spříznění lidé, ale jen výjimečně je registrují mezi špičkami politických stran,“ doplňuje Kormaňák.
Kdo za tím stojí?
Žebříček 30 pod 30 je jednou z aktivit širšího projektu Tvůj hlas, tvoje volba, ve kterém spolupracuje zpravodajské médium pro mladé Bold News s iniciativami Zavolíme!, Based a s promotéry festivalu United Islands.
Zviditelnění mladých politiků má demonstrovat, že v Česku máme mladé talentované lidi, kteří chtějí jít do politiky se silnou vizí měnit věci k lepšímu. Jenom nejsou vidět a slyšet. Data zemí OECD ukazují, že mladí politici narážejí na celou řadu překážek. Jde zejména o nedostatek času a peněz na vedení kampaně (71 %), omezené příležitosti v politických stranách (51 % ) a podceňování jejich kvalifikace (47 %).
“Rozhodli jsme se, že tyto překážky, které podle našeho průzkumu platí i pro Česko, pomůžeme mladým kandidátům překonat,” doplňuje Alice Mikulášová s tím, že hlavním účelem celé iniciativy je představit nastupující mladou politickou generaci a zároveň vzkázat mladým voličům, aby chodili k volbám, protože vývoj české politiky bude do budoucna ležet v jejich rukou.