EBITDA se nedá dlouho ignorovat. Slovenský startup Eyerim to poznal na vlastní kůži

Yassaman Omidbakhsh, spoluzakladatelka a Co-CEO Eyerim, zdroj: Startup Kitchen

Firma nemůže fungovat bez zisku věčně. Pro slovenský startup Eyerim, který se zaměřuje na design a prodej brýlí, přišel takový moment uvědomění během pandemie. Covid ukázal, že jeho dosavadní byznys model založený na online prodeji brýlí má svoje limity. Eyerim proto musel začít rozvíjet online optické služby, aby se dostal do černých čísel. „Pandemie nás k tomu donutila, i když to bylo velmi těžké. Naše firma byla zadlužená a nerostla,“ komentuje nelehkou dobu Yassaman Omidbakhsh, spoluzakladatelka a Co-CEO Eyerim. Omidbakhsh si popovídala o své podnikatelské zkušenosti s Kate Syslovou v podcastu Startup Kitchen Talk.

Zatímco ostatní společnosti tehdy propouštěly, Eyerim se touto cestou vydat nechtěl. Tento krok měl však i svou stinnou stránku – zaměstnanci museli přijmout snížení mezd. Krácení příjmů se nevyhnulo ani členům vedení, v tomto případě až o 40 procent. Nepříznivá situace donutila firmu k další neplánované změně, otevření showroomu v Bratislavě. Eyerim tak expandoval do offline sféry, ačkoli to původně jeho spoluzakladatelé neměli v úmyslu.

Omidbakhsh v podcastu také vyzdvihuje “plochou” organizační strukturu Eyerim. Pracovníci mají vysokou míru autonomie, každý je obrazně řečeno CEO ve své oblasti. Na začátku si sice takové řízení vyžádalo zkusit metodu „pokus-omyl“, dnes už ale firma sklízí plody tohoto neobvyklého přístupu. Větší svoboda uvolnila kreativitu pracovníků, kteří se dnes aktivně podílejí na inovacích Eyerim.

Neobvyklé okolnosti provázely firmu už od samého začátku. Eyerim začal vznikat už během pobytu jejích zakladatelů v Malajsii. Kromě startupu tehdy měli i běžné zaměstnání, což však nebylo dlouhodobě udržitelné. Nezbylo než se plně pustit do podnikání, spojeného také se sháněním kapitálu. Proč mají podle Omidbakhsh startupy v Česku lepší situaci než na Slovensku? Proč se rozhodla opustit svůj rodný Írán? Poslechněte si tuto epizodu Startup Kitchen Talk (61 minut, anglicky).

Co v rozhovoru mimo jiné zaznělo?

26:50 Najednou jsme se z docela dobrého života v Asii (…) dostali do Evropy, kde je všechno mnohem dražší. Život je vážnější a člověk musí brát věci vážně.

20:00 Jsem tak ráda, že jsme to zvládli, protože úspěch byl na obzoru a my jsme ho neviděli. Kdybychom to tehdy vzdali, nikdy bychom se sem nedostali.

37:50 Vše se točí jen okolo „vysbírejte co nejvíc peněz od venture kapitálu, investujte je do marketingu, zajistěte růst firmy a na EBITDA nezáleží“.

Tato epizoda je součástí série podcastů středoevropské platformy Startup Kitchen, kde se tvoří úspěšné recepty pro podnikatele, inovátory a obecně startupisty, kteří chtějí měnit svět k lepšímu. Startup Kitchen propojuje venture capital investory s nejnadějnějšími projekty ve střední Evropě.

Newsletter