
Misí Evy Poláčkové je přinášet světlo, krásu a příběhy do veřejného prostoru, Foto: DECOLED
Decoled dnes patří mezi přední evropské výrobce dekorativního a slavnostního osvětlení. Jaké byly vaše úplné začátky?
Když jsme s manželem v roce 1997 zakládali firmu, měli jsme jen velké nadšení, chuť něco tvořit a pár metrů čtverečních prostoru v garáži. Vyráběli jsme ručně, každý projekt byl dobrodružstvím. Postupně jsme získávali první zákazníky, investovali do technologií a dnes patříme k lídrům na trhu. Dodáváme do 13 zemí Evropy, máme pobočky v Německu, Francii, Maďarsku a na Slovensku a zájem o naše produkty roste i mimo Evropu.
Světelné výstavy jste spustili teprve před třemi lety, přesto dnes tvoří významnou část vašeho byznysu. Jak firmu změnily?
Velmi. Jsme od té doby dvakrát větší. Každoročně rosteme o 25 %, loni jsme díky světelným výstavám vzrostli dokonce o 50 %. Mívali jsme kolem padesáti zaměstnanců, dnes jich máme k sedmdesáti, během sezóny až dvě stě, a stále se potýkáme s nedostatkem lidí. V minulosti jsme začínali městy, pak přibyla obchodní centra a letos budou tvořit největší část byznysu právě světelné výstavy, a to i díky zahraniční expanzi. První výstavu jsme udělali v Praze ve Žlutých lázních, loni jsme světelné výstavy otevřeli na patnácti místech po celé Evropě.
Eva Poláčková věří, že úspěch jejich firmy spočívá v osobním přístupu a důrazu na kvalitu. „Každý projekt je pro nás jedinečný,“ říká majitelka firmy, Foto: DECOLED
To je velký skok. Jak tak rychlý růst zvládáte?
Je to náročné. Museli jsme provést řadu změn napříč firmou. Převést společnost z malé na velkou je vždy bolestivý krok. Nemáme na výběr – musíme nastavovat nové procesy, a tak trochu vybudovat další „patro“ firmy znovu. Zároveň ale chceme zachovat rodinného ducha a osobní přístup, protože ten je základem naší firemní kultury.

Vánoční výzdoba obchodního centra nemusí být kýčovitá — v podání DECOLED působí magicky a proměňuje prostor ve snovou scenérii, Foto: DECOLED
V roce 1997 jste začínali s třímilionovým obratem. Jak váš obrat vypadal loni a co očekáváte letos?
Loni jsme vyrostli z 250 milionů na 280 milionů korun. Letos očekáváme obrat přes 300 milionů. Výrazně nám k tomu pomáhá právě expanze světelných výstav u nás i v Evropě, které tvoří stále větší část tržeb, a také další zahraniční projekty.
Co je letos vaším hlavním cílem?
Rozšířit koncept světelných výstav o nové téma „Srdce Evropy“. Chceme prostřednictvím světla vyprávět příběhy našeho kontinentu –na pozadí řeckých bájí ukázat, co nás utvářelo a spojuje. Zároveň dál expandujeme do zahraničí, kde vidíme obrovský potenciál.
Světelné výstavy jsou unikátní zážitek, který funguje napříč kulturami. Vaše instalace dnes zdobí města a obchodní centra po celé Evropě. Které projekty z poslední doby vás nejvíce těší?
Obrovským úspěchem byla naše první výstava v maďarském královském paláci Gödöllő, kterou navštívilo přes 110 tisíc návštěvníků včetně příbuzných šlechtického rodu. Příběh o Sisi byl velkou výzvou podobně jako další instalace na Špilberku, v Dolních Vítkovicích a jinde. Velkou výzvou byla instalace osmimetrového světelného stromu v památkově chráněném objektu v Marseille nebo obří sněhulák pro obchodní centrum San Quentin u Paříže. Každý projekt je pro nás originální a novou výzvou.
Světelné dekorace dokážou povznést jedinečnost historického místa, Foto: DECOLED
DECOLED každoročně zdobí pražské tramvaje, ale i autobusy, trolejbusy, lanovky či lodě, Foto: DECOLED
Jaké další segmenty byznysu pro vás mají význam?
Menší část tvoří náš e-shop a nejmenší pak prodej v kamenné prodejně ve Vánočním dvoře v Dobrovíz nebo v OC POP Tuchoměřice a v Bratislavě. Jádro byznysu ale jednoznačně tvoří světelné výstavy, městské a komerční instalace.
Využíváte při výrobě nové technologie?
Vedle vlastní dřevovýroby, kovovýroby, čalounictví a 3D tisku zapojujeme do výroby robotické technologie vyvinuté přímo pro naše potřeby. S výrobou pomáhá robotická hlava upravená na míru, která zefektivňuje procesy a umožňuje vyšší přesnost. Vedle smart systému LED PRO Twinkly umožňujícího barevné variace i programování pohyblivých obrazců, plánujeme investovat dál do nejmodernějších technologií, neustála inovace technologií je podmínkou, ale stále zůstává rozhodující nápad a originální design pro oslovení našich návštěvníků.
Kam byste chtěli Decoled posunout v dalších letech?
Rádi bychom se stali kvalitním předním výrobce na trhu dekorativního a slavnostního osvětlení v Evropě, a možná i v dalších regionech. Chceme posouvat hranice designu a zároveň citlivě pracovat s veřejným prostorem – aby každá instalace nebyla jen světelným dílem, ale příběhem, který propojuje světlo s prostředím a lidmi. Chceme našimi světly osvětlovat, vyprávět a propojovat co nejvíce i osvíceně, prostě dělat vlídnější svět kolem nás.