Více než 80 procent žadatelů o nebankovní půjčku před tím neuspělo se žádostí v klasické bance. Vyplývá to z interních dat on-line půjčky Creditea. Důvodem odmítnutí přitom nebyla jen výše jejich příjmů a výdajů, ale také řada dalších podmínek, které klienti nechtěli akceptovat, nebo naopak požadavků klientů, které banka nebyla schopna splnit.
Podle informací shromažďovaných při prověřování úvěruschopnosti klientů se ukazuje, že 80 procent z nich nedokončilo proces žádosti o půjčku v tradiční bance. Nedosahovali požadovanou bonitu a nebyli schopni, nebo ochotni splnit administrativní nároky banky. Často také banky nedokázaly vyhovět jejich požadavku rychlého vyřízení a individuálního nastavení podmínek úvěru.
Hlavním důvodem proč pak respondenti zvolili nebankovní finanční instituci bylo okamžité poskytnutí peněz a flexibilita správy úvěru, kterou byli tito poskytovatelé schopni upravit na míru žadatele. Výši úrokové sazby jako parametr pro výběr poskytovatele úvěru zmiňovali až na třetím místě.
Kdo v bance neuspěl
Mezi odmítnutými klienty rozhodně nebyli jen nízkopříjmoví žadatelé, kteří nemohou prokázat svou rozpočtovou bilanci v požadované výši. Většina odmítnutých klientů má stálé zaměstnání, jsou mezi nimi i živnostníci nebo s lidé nepravidelnými příjmy. Často žijí samostatně v nájmu, kdy jim životní náklady vycházejí vyšší než u párů, takže mají horší kreditní skóre. Ze stejného důvodu byli odmítnuti také samoživitelé a staří lidé, nebo naopak mladí, kteří jsou na začátku kariéry a budují si domácnost. „Naši zákazníci nejsou jen „sociálně slabí“, jak se ve veřejném prostoru mylně traduje. Většinově jsou to pracující lidé s pravidelnými příjmy, kteří volí alternativu ke klasické bance a ocení spolehlivého finančního partnera, když přijdou neočekávané výdaje,“ charakterizoval své klienty Jan Fišar, country manager Creditea, digitální divize společnosti Provident Financial.
Ani v nebankovce úvěr všichni nedostanou
Ovšem i nebankovní instituce jsou pod dozorem ČNB a musí ověřovat úvěruschopnost žadatelů stejně jako banky. „Zastáváme se zodpovědného půjčování tím, že pomáháme klientům činit informovaná finanční rozhodnutí, která dokážou pohodlně spravovat. V maximální možné míře posuzujeme jejich platební schopnost, abychom splnili zákonné podmínky i etický kodex našeho podnikání. A pokud klient tyto parametry nesplňuje, žádost o půjčku zamítneme,“ doplnil Jan Fišar, že ani v nebankovní instituci není schválení žádosti o úvěr samozřejmostí. Podle údajů Asociace poskytovatelů nebankovních úvěrů v minulém roce dosáhl objem odmítnutých žádostí 56 procent.
Existuje tak skupina lidí, která na běžném finančním trhu peníze nezíská. To je může ohrozit zejména když potřebují půjčkou pokrýt nenadálý výdaj pro zajištění své existence a normálního fungování. A hrozí jim, že budou zatlačeni do šedé zóny lichvářských půjček. „Na rizika nezákonných půjček dlouhodobě upozorňujeme, protože neúprosní věřitelé se při výběru splátek nezastaví před ničím,“ varoval Jan Fišar před úvěry, které jsou často prakticky nesplatitelné a bývají propojeny s nelegálním prostředím.

