Ministerstvo dopravy zakázalo podřízeným organizacím, jako jsou správci silnic a železnic nebo Drážní úřad, sjednávat v nových smlouvách pro případné spory tzv. dozorčí doložky. Až na výjimky by se tak spory měly řešit před českými soudy, uvedlo na svých internetových stránkách ministerstvo. Podle ministra Dana Ťoka není totiž výsledek arbitráží předvídatelný a není proti němu mnohdy reálné odvolání.
Rozhodčí doložka rozhodcům obecně umožňuje rozhodovat případné spory vzniklé z uzavřené smlouvy, a to na místo obecných soudů. Jako výhoda se uvádí rychlé řešení sporů.
„Chceme předcházet nečekaným výsledkům. Myslím si, že stát by měl využívat standardní soudní řízení i za cenu delší doby projednávání,“ uvedl Ťok. Kvůli záměru zakázat v resortu dopravy uzavírání dozorčích doložek se ministr dopravy dostal do sporu s právníkem a místopředsedou rozhodčího soudu Radkem Pokorným. Pokorný, který v řadě případů zastupuje firmy ve sporech proti organizacím resortu dopravy, poslal podle serveru Neovlivní.cz ministru dopravy SMS, ve které měl jeho záměr zakázat arbitráže označit za zákeřnost.
Jedním z hlavních důvodů, proč se ministerstvo rozhodlo uzavírání doložek zakázat, je podle informací ČTK miliardový spor o zpožděnou dodávku lokomotiv mezi Českými drahami a výrobcem Škoda Transportation. Škodu v něm zastupuje právě Pokorného kancelář.
České dráhy nicméně nefigurují mezi organizacemi, kterým úřad využívání rozhodců zakázal. Na rozdíl od uvedených organizací je úřad neřídí přímo, ale prostřednictvím řídicího výboru, ve kterém jsou i zástupci ministerstev financí, průmyslu a obchodu, obrany a pro místní rozvoj. Úřad nicméně Českým drahám rozhodnutí předal jako doporučení, uvedlo ministerstvo dopravy.
Zákaz rozhodčích doložek však nebude úplný. Pokud bude například některý z obchodních partnerů na rozhodčí doložce trvat, bude možné v odůvodněných případech vyjednat výjimku. O té by ale mělo rozhodovat ministerstvo dopravy.