Kryptoměny a čtyři nejhorší rady, které můžete dostat

Trhy tvoří široká paleta obchodníků, kteří se liší jak v úspěšnosti, tak i v záměru investování. I když tabulky mohou jasně ukazovat, jak je který obchodník úspěšný, je o dost náročnější změřit samotnou „hodnotu“ jednotlivců. Výsledkem pak může být šíření nepravdivých informací, zejména kvůli zlému úmyslu nebo nedostatku znalostí. A právě tyto nepravdivé informace bychom měli umět rozeznávat a následně je i ignorovat, což platí obzvláště v oblasti kryptoměn.

„Dobrá volba, protože je levná“

Tento názor není již tak častý, jako byl na konci roku 2017, kdy se mnozí noví obchodníci snažili prorazit na trhu s kryptoměnami. Mnohdy jsou určité typy kryptoměn propagované jako podhodnocené nebo jako skvělé počáteční investice, a to díky jejich nízké ceně. To je opravdu špatný přístup hodnocení, protože zohledňuje pouze jednoduché vymezení ceny, přičemž se zcela zapomíná na tržní kapitalizaci, rozložení trhu, inflaci a okolnosti vzniku těchto levných měn.

Měna kin je toho skvělým příkladem. Za 0,01 dolaru si můžete koupit přes 30 kinů, což by mohlo naznačovat, že je měna velmi levná a podhodnocená. Nicméně stačí jeden pohled na tržní kapitalizaci a zjistíme, že tomu tak není. Kladem tohoto projektu je množství mincí v oběhu – nyní přes 756 miliard kinů z celkového počtu 10 biliónů. Takovému množství se rovná tržní kapitalizace o hodnotě 170 milionů dolarů, tudíž se v žádném případě nejedná o levný projekt.

„Nezamilovávej se do svých podílů“

Tento koncept je téměř univerzálně přijímán mezi kryptoměnovými komunitami, ačkoli nemusí být vždy tím správným pravidlem. Pokud jde o nové obchodníky, ano, pravděpodobně nebude nejlepší se upnout k určitému projektu. Nicméně pro veterány, kteří umí rozpoznat klady a potenciál různých projektů, není nic špatného na tom „zamilovat se“ do určitého projektu. Pokud je někdo dlouhodobým držitelem, jeho největší pozice by měla být i tou oblíbenou, nebo dokonce i milovanou.

Mít silné pouto zajišťuje neotřesitelnou víru v daný projekt, a to i v období propadů. Pokud má tato víra dobrý základ, pak je jistě snazší překonat dny, týdny nebo i měsíce červených čísel. Některým projektům může zabrat roky, než dosáhnou své opravdové hodnoty. Takovým příkladem může být IOTA. Ti, kteří přežili roky, kdy nebyla ani na žádném seznamu směnáren, se nakonec dočkali masivního zhodnocení.

„Kup to, protože je lepší než bitcoin“

Tato věta se často používá u těch nejhorších měn. Tvrzení, že je altcoin „lepší než bitcoin“, nemá žádnou hodnotu. Faktem je, že téměř každá nově vytvořená kryptoměna může být lepší než bitcoin. Každá novinka může mít vylepšenou původní datovou základnu, která umožňuje rychlejší transakce, lepší distribuci a větší škálovatelnost nebo nabídne nové prvky, které bitcoin nemá. A samozřejmě nikde není dáno, že měna, která je lepší než bitcoin, bude mít někdy i takovou hodnotu.

„Poslouchej známé obchodníky“

Občas je přínosné dát na rady od zkušených a úspěšných obchodníků. Nicméně většina „krypto osobností“ je pouhou fasádou. Jejich popularita je často založená na jejich profilu na sociálních médiích a na faktu, že v investování do kryptoměn dosáhli určitého zisku. To se ukázalo v situaci, kdy kanály na YouTube se stovkami tisíc odběratelů sdíleli videa o bitconnectu (BCC) a Ponziho schématu, které již v té době bylo očividně nefunkční. 

Ve skutečnosti nyní čelí Trevor James a „Krypto Nick“ žalobě kvůli zneužívání důvěry svých odběratelů za účelem zisku, a to právě skrze propagaci Ponziho schématu. Další podobnou, ale jemnější formou je propagace, nejčastěji skrze Twitter, kdy určité firmy zaplatí stovky tisíc dolarů top kryptoměnovým účtům, aby zviditelnily jejich měnu.  

Rada na závěr

Tou nejlepší radou, které se mohou lidé držet, je provádět všechna rozhodnutí uváženě a učit se ze svých vlastních chyb. Skrze chyby a zlé zkušenosti dostane člověk opravdovou lekci. Právě díky tomuto procesu se dostali úspěšní obchodníci – veteráni až na vrchol trhu. 

Newsletter