Od června minulého roku jsme svědky intenzivního propadu na trhu s ropou. V posledních několika týdnech sice přišla pozitivní kontrakce, stále je však cena oproti situaci před sedmi měsíci o téměř polovinu nižší.
Vývoj na ropě, jakožto celosvětově nejužívanější energetické komoditě, zasáhl v podstatě všechny země. Některé pozitivně (její importéři), jiné negativně (exportéři). Z hlediska zaměření firem z levného „černého zlata“ profitují nejvíce dopravní společnosti, zatímco ztrácejí ty energetické.
Levná ropa se taktéž projevuje v bohatství spotřebitelů. Nejčastější argument, který v souvislosti s tímto tématem slýcháváme je, že levná ropa zlevní benzín, což ve výsledku povede ke zvýšení reálných spotřebitelských důchodů. Domácnosti by tak díky dodatečným zdrojům měly navýšit svou spotřebu.
Přesně na tuto oblast se zaměřila americká banka Morgan Stanley. Podle hlavní ekonomky Ellen Zentnerové se cena ropy od září 2014 propadla o 40 %, což americkým spotřebitelům v podstatě přineslo pomyslné „daňové prázdniny“, které jim ušetřily více jak 60 miliard dolarů.
S tím, jak zlevnil benzín, zrychlilo i tempo růstu jádrových výdajů na osobní spotřebu (Personal Consumption Expenditures, PCE) a to až nad průměr posledních čtyř let, který se pohyboval na 2 %. Za poslední čtvrtletí roku 2014 pak dosáhly PCE hodnoty 4,3 % (viz. graf).
Dle Zentnerové je to však méně, než tomu mohlo být. „Narazili jsme na určitou přetrvávající opatrnost. Díky ní jsou současné prodeje mnohem nižší, než mohly být,“ přepisuje slova ekonomky server Business Insider. „Jasně se to projevu v některých spotřebitelských oblastech. Domácnosti jednoduše nespotřebovávají tolik, kolik díky levnému benzínu ušetřily.“
Podle údajů Morgan Stanley působí zmiňovaná „přetrvávající opatrnost“ i nadále v prvním kvartálu letošního roku. Očekává se, že během prvních čtyř měsíců klesne PCE na 3,2 %. Zentnerová to vysvětluje tím, že domácnosti ušetřené zdroje používají buďto na splácení svých stávajících dluhů nebo jednoduše spoří. V teoretickém slangu by se tak dalo říct, že většina amerických domácností má vyšší sklon k úsporám než ke spotřebě. Obecně tak dochází ke zlepšení jejich celkové finanční situace.
Dle pravidelné zprávy spotřebitelského sentimentu, kterou vydává michiganská univerzita, jsou američtí spotřebitelé přesvědčeni, že doba levných pohonných hmot nebude mít dlouhého trvání. Z toho důvodu se tedy spíše přiklánějí ke zvýšení svých úspor než k samotné spotřebě. Jedinou oblastí, která se tomuto sentimentu vymyká, je sektor občerstvení. Podle posledních dat amerických maloobchodních prodejů vzrostl odbyt restauracím a barům během ledna 2015 o 23 %, což je nejvyšší číslo napříč všemi sektory.