Jak nahradit ropu? Turisty!

Saúdská Arábie je jednou ze zemí, která nejvíce profituje z příjmů ropného průmyslu. Co se však stane, jakmile bude cena černé komodity propastně padat? Bude potřeba nalézt nějakou náhradu příjmové stránky. Jakou? Turismus!

Dle dotázaných expertů a ekonomů serverem CNBC existuje možnost, že to bude právě cestovní ruch, který by mohl v případě východní země nahradit výpadek „černého zlata“.

„Turismus je druhým nejdůležitějším ekonomickým sektorem v rámci Království,“ řekl pro server CNBC Fadl Saab Al Bu Ainaian, ekonom saúdské organizace Commission for Tourism and National Heritage. „I přes dosud malý podíl na národní produktu, což dnes odpovídá  zhruba 2,7 %, budoucí plány dokazují, že by se toto číslo mohlo ještě zvýšit. Ve výsledku by tak cestovní ruch měl přispět do takových oblastí, které nejvíce přispívají k tvorbě nových pracovních míst a investičních příležitostí,“ dodal.

Dle informací CNBC přijde do „kapsy“ saúdské ekonomiky zhruba 21,3 miliardy dolarů jen z turismu, a to nepočítaje poutníky, kteří se vydávají na každoroční pouť do Mekky.

Jen tak hodit ropu za hlavu

Vzhledem k tomu, že ropa během roku 2014 umazala více jak polovinu své hodnoty, byla Saúdská Arábie nucena přehodnotit zdroje svých dosavadních příjmů. Stejně jako objem peněžních zdrojů totiž se zpomalením ropného průmyslu klesá i zaměstnanost, a to především v řadách mladých lidí.

„Pokles cen ropy již překonal potřebu strukturálních reforem, které přesunuly střed zájmu od veřejného sektoru směrem k tomu soukromému,“ přepisuje slova analýzy Mezinárodního měnového fondu server CNBC. „Dokud bude domácí nezaměstnanost tak vysoká a počet ekonomicky aktivních stále poroste, vládě nezbude nic jiného, než se zaměřit na reformy ovlivňující soukromý sektor, který zemi dokáže navést jiným směrem, než je ropný průmysl,“ míní autoři studie.

Saúdská Arábie má výhodu především v tom, že je „epicentrem“ náboženského turismu. I přesto ale stále přetrvává snaha přilákat do země „nenáboženské“ turisty. Například pouť do Mekky je obvykle spjata s několika desítkami obětí, které byly ušlapány ve snaze dostat se ke svatému místu co nejblíže, což jméno země u „nenábožensky“ smýšlících lidí moc pozitivně neprosazuje.

Z hlediska „komerčního“ průmyslu sledovaná země stále zaostává například za Spojenými arabskými emiráty. Místa, jako je Dubaj či Abú Zábí, jsou v porovnání s náboženskými místy stále u zahraničních turistů místem číslo jedna. I díky nim má ale saúdská vláda motivaci k tomu restrukturalizovat svou politiku tak, aby i sebemenší záchvěv na ropě neměl takový vliv na státní pokladnu, jako měl doposud.

 

 

Newsletter