Na sekundárním trhu stále žijí desítky modelů aut, jejichž výroba už dávno skončila. Některé bestsellery minulých let přitom ani nedostaly adekvátní nástupce, jiné se transformovaly do úplně jiných karoserií – typicky rodinná MPV do pseudoterénních SUV. I spousta z nich už ale ve výrobě skončila, a to kvůli přísným emisním předpisům
Lidé je milovali, lidé je kupovali, emise je zahubily. V posledních několika letech automobilky ukončily výrobu mnoha oblíbených modelů. Nemyslíme auta, která dostala rovnocenné nástupce, jako například Škodu Rapid, kterou v roce 2019 nahradil model Scala, ale ty modely, které se „pakovaly“ bez náhrady. Dnes je proto seženete už pouze v autobazarech. Experti AAA AUTO připomínají ty nejlepší z nich a radí, co nezanedbat při jejich výběru.
Nejlepší příklad? Tak třeba nejlépe jezdící MPV – tedy víceúčelový rodinný vůz – všech dob, jehož jízdní vlastnosti vyhoví i náruživějším řidičům, kteří chtějí nejen odvézt rodinu, ale přitom (nebo potom) se pořádně svézt. Už tušíte? „Výroba Fordu S-Max, respektive jeho méně sportovního sourozence Galaxy, skončila loni. V našich autocentrech najdeme aktuálně kolem 40 kusů, nejnovější z roku 2021, dříve než po třech letech totiž nikdo takové auto neprodává,“ říká Petr Vaněček, co-CEO společnosti AURES Holdings, která provozuje mezinárodní síť autocenter AAA AUTO, Mototechna a Auto Diskont.
Ceny ojetých aut jsou logicky výrazně příznivější než těch nových – tyto fordy stály na konci výroby kolem milionu. V AAA AUTO přijde třeba tříletý s-max v plné výbavě s nejlepším motorem 2.0 EcoBlue 110 kW, šestistupňovým automatem a nájezdem pouhých 76 tisíc km na 670 tisíc korun. O rok starší kus s podobným nájezdem je pak o 70 tisíc korun levnější. „U takových zánovních aut ještě není třeba řešit nějaké servisní problémy, u starších se už vyskytovat mohou. Osmiletý s-max s nájezdem 200 tisíc kilometrů vyjde na 260 tisíc korun, a bude po koupi vyžadovat ideálně výměnu provozních kapalin a také rozvodového řemene. Pak však může dál bezproblémově sloužit,“ říká Petr Vaněček a přibližuje nejsilnější stránku tohoto modelu. „Velmi silným důvodem ke koupi je podvozek. Fantasticky tlumí nerovnosti, aniž by ztrácel cokoliv ze stability, žádné jiné auto této třídy si s nerovnostmi českých cest neporadí tak tiše, elegantně a nenuceně. Za podobnou cenu žádný lépe jezdící vůz nekoupíte,“ dodává. V současné době už místo s-maxu a galaxy koupíte pouze transity všech velikostí, případně model Tourneo, které se dvojici s-max a galaxy jízdně nemůže ani v nejmenším rovnat.
Podobně jsou na tom také další modely rodinných MPV – například Opel Zafira, jejíž výroba skončila v roce 2019. Pěkné a málo jeté exempláře z posledního roku výroby se v síti AAA AUTO nabízejí za zhruba 300 tisíc korun. Skončil také populární Citroën Grand C4 Spacetourer, který v roce 2022 po 30 letech uzavřel historii velkoprostorových vozů této značky; kratší sourozenec Spacetourer skončil už v roce 2018. Nejhezčí exempláře se prodávají kolem 400 tisíc korun.
Nemizí ovšem jen čistokrevná MPV, ale v mnoha případech i jejich nástupnická SUV, která je častokrát nahradila. I je zahubily emisní předpisy. Tak v roce 2021 skončilo například Mitsubishi Outlander; příští rok má sice přijít na český trh jeho nová generace, ale už pouze jako plug-in hybrid, a tedy za úplně jiné peníze, odhadem kolem milionu korun. A když jsme u značky Mitsubishi, připomeňme si, že skončily také mnohé velké offroady – třeba právě Mitsubishi Pajero, ale také Nissan Patrol a Pathfinder, Hyundai Terracan, Land Rover Defender se proměnil v SUV, stejně jako Kia Sorento. Pravověrní „offrouďáci“ tak musejí své staré stroje udržovat v chodu až do úplného rozpadnutí.
Vytratily se – alespoň na evropském trhu – také mnohé velké kombíky: v roce 2018 Toyota Avensis, v dubnu roce 2022 pak Ford Mondeo, který v červenci téhož roku následoval Opel Insignia.
A mizí rovněž malá městská auta, jejichž výroba je pro automobilky výroba příliš nákladná – tentokrát ne kvůli emisím, s těmi nemívají malé vozy problémy, ale kvůli drahým technologiím, jejichž zavedení požaduje evropská legislativa. Letos se například poroučel Volkswagen Up! (jeho sourozenci Seat Mii a Škoda Citigo to mají za sebou už dávno), větší VW Polo, ale také Ford Fiesta či Kia Rio. V příštím roce zmizí také aktuálně nejlevnější nové auto, Mitsubishi Space Star.
A ještě jeden fenomén současný automobilový svět má. „Nabídková paleta se výrazně zužuje, automobilky ořezávají okrajové modely, které ovšem masové produkci dodávaly atraktivitu a šťávu. Takto třeba skončila Kia Stinger, BMW 6 GT, tedy velká granturisma, nebo mercedesy CLS, C-Coupé a cabrio, E-coupé a cabrio, ale třeba i Porsche Panamera Sport Turismo, tedy kombi. A rovněž ryze sportovní modely jako Audi TT či R8, které nahradí elektrické supersporty – ovšem opět za jiné peníze,“ říká Petr Vaněček.
Seznam zaniknuvších vozů je mnohem delší – už výhradně v autobazarech najdete ohromnou spoustu známých modelů z posledních let. Vyplatí se však vybírat pečlivě – ať už prodejce, nebo po technické stránce samotné auto. „V naší síti AAA AUTO děláme všechno proto, aby zákazník nešlápl při koupi vedle. Nejenže vykupujeme a sami dovážíme třeba z Německa pouze prověřená a detailně prohlédnutá auta, ale také umožňujeme každému zájemci, aby si sebou při výběru vozu přivedl vlastního automechanika. Nemáme problém ani umožnit návštěvu autorizovaného servisu, kde si ještě před koupí můžete auto nechat zkontrolovat,“ vyzdvihuje Vaněček. Součástí zákaznického servisu je také možnost zakoupení několika úrovní pojištění mechanických závad Carlife. „To všechno umožňuje zažít při koupi ojetého vozu téměř stejný pocit jistoty jako u zbrusu nového z autosalonu,“ uzavírá Petr Vaněček.
Skupina AURES Holdings je letos na trhu již 32 let. Provozuje síť více než 60 poboček, servisních center a zastoupení v České republice, na Slovensku, v Polsku, v Maďarsku a Německu. Za dobu své existence na výkupu a prodeji obsloužila již přes 3 miliony zákazníků. Skupina prodá ročně bezmála 100 000 vozů a je tak největším prodejcem ojetých aut ve střední a východní Evropě. Prodává také zánovní vozy pod obnovenou značkou Mototechna. Na západních trzích působí prostřednictvím společnosti Driverama. Společnost AURES Holdings je signatářem Declaration of Support for Women’s Economic Empowerment a pravidelně se umisťuje v žebříčcích CZECH TOP 100 a Českých 100 nejlepších. Pro roky 2017 a 2018 byla držitelem prestižního ocenění Superbrands a umístila se na 2. místě v celoevropské soutěži European Business Awards 2016/2017. AURES Holdings řídí společní generální ředitelé Karolína Topolová a Petr Vaněček. Generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová se v roce 2020 umístila v anketě Top Ženy Česka na 1. místě v kategorii manažerek a o rok později v tomto žebříčku vstoupila do Síně slávy. V roce 2022 byla časopisem Forbes vybrána do žebříčku TOP CEO a pravidelně se objevuje v jeho žebříčku nejvlivnějších žen. Skupinu vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners.