Americké výnosy korigují včerejší nárůst. Dolar odevzdává zisky nad 1,0620 za euro. Měny regionu v zisku. Koruna pod 25,35 za euro a pod 23,85 za dolar.

Aby digitální produkty mohl používat každý. European Accessibility Act se blíží a právě teď je čas se na něj připravit, radí Applifting

Digitální produkty by měl mít možnost využívat každý uživatel, bez ohledu na omezení – to je cílem nové směrnice European Accessibility Act, která vejde v platnost v červnu příštího roku. Softwarové firmy přiměje k tomu, aby své technologie funkčně zpřístupnily i pro zákazníky s fyzickými hendikepy či jiným tělesným omezením. Česká vývojářská společnost Applifting upozorňuje, že by se firmy měly na tuto legislativu připravit už nyní.

„Nastupující směrnice European Accessibility Act se blíží a my si můžeme být jisti, že významně ovlivní vývoj digitálních produktů. Firmy budou od června příštího roku povinny vyvíjet software tak, aby jej mohl využívat skutečně každý, bez ohledu na svůj fyzický stav. Softwarové společnosti by proto neměly s přípravou na tyto legislativní změny otálet a začít plánovat kroky už nyní,“ říká Vratislav Kalenda, spoluzakladatel a CEO Appliftingu.

Vratislav Kalenda

Trvalý hendikep i zlomenina

Nová směrnice, podle které se budou muset vývojáři držet Pokynů pro přístupnost webového obsahu (WCAG), hodlá zpřístupnit digitální produkty všem, kteří trpí nějakou formou tělesného nebo kognitivního omezení. S těmi se podle Světové zdravotnické organizace jen v Evropě potýká 135 milionů lidí, v rámci celého světa pak asi jedna miliarda lidí, tedy 15 % populace. Nezohledňuje však pouze trvalé hendikepy, ale i dočasná omezení, jako zranění a jiné situace, ve kterých je obtížné technologie pohodlně používat.

„Při vývoji vždy myslíme na to, aby náš produkt mohl využívat skutečně každý – nejen tělesně postižení, ale například i novopečení rodiče, kteří musejí většinu dne držet v jedné ruce dítě. Přizpůsobení produktů takovým skupinám už nebude pouze přidanou hodnotou nad rámec základní funkčnosti, ale nezbytnou součástí,“ dodává Kalenda.

Tři pilíře přístupnosti

Podle společnosti Applifting by přístupný produkt měl být postaven na třech základních pilířích – přístupném kódu, designu a obsahu. Kód by měl být sémantický, logicky strukturovaný a upravený pro asistenční technologie. Důležitou roli při tom hrají HTML značky a atributy ARIA, které pomáhají čtečkám obrazovky správně zobrazit obsah pro uživatele se zrakovým postižením.

„Pokud chce firma vyvinout produkt, který mohou bez problémů využívat lidé se zdravotním omezením, musí na tyto náležitosti myslet už ve fázi prvotních návrhů. Jak ukázala případová studie společnosti Deque, dvě třetiny problémů v přístupnosti vznikají právě ve fázi návrhu produktu. Nikdy se například nesmí stát, že by barva prvku v aplikaci byla nosičem informace. Tím by z používání diskvalifikovala osoby se zrakovým postižením,“ uzavírá Jan Černý, head of Business & Delivery.

V otázce přístupnosti digitálních produktů Applifting svým klientům při vývoji asistuje s připraveností na nadcházející regulace a možností rozšíření cílové skupiny o potenciální zákazníky s handicapem. Klientům, kteří již vlastní aplikaci mají, pomáhá Applifting v rámci svého auditu přístupnosti odhalit připravenost aplikace na budoucí regulaci. Dokáže přitom navrhnout, které další kroky pro její splnění je třeba podniknout.

Applifting je česká vývojářská společnost, která vytváří software a aplikace na míru pro přední tuzemské i zahraniční společnosti. Podle žebříčku Deloitte Fast 50 za rok 2020 jde o osmou nejrychleji rostoucí firmu v České republice a 22. ve střední Evropě. Applifting stojí na unikátním principu naprosté otevřenosti. Každý applifter může ovlivňovat směřování firmy i výběr projektů. Všichni navzájem znají výši svých platů a vědí, co musejí udělat pro to, aby se profesně i finančně posunuli. Také proto Applifting patří mezi tzv. tyrkysové firmy, pro něž je na prvním místě spokojenost zaměstnanců a klientů, zisk je pouze nástrojem pro dosahování vyšších cílů. Mezi hlavní klienty společnosti patří Jablotron, mateřská společnost České spořitelny Erste Group, kanadský gigant Telus a Heureka. Applifting vznikl v roce 2014 jako garážový projekt Filipa Kirschnera a Vratislava Kalendy a od té doby se rozrostl na 160 pracovníků v celé skupině.

Newsletter