AI zlepšuje práci obchodníků, zjistil Pipedrive. Její rozšíření v týmech ale není dokonalé

80 % obchodníků používá AI nebo její používání plánuje. Její uživatelé mají více prostoru na strategické činnosti a ztrácejí méně času administrativou. Ve svém novém průzkumu to zjistila estonská společnost Pipedrive. Z výsledků vyplývá, že se AI stává nedílnou a nutnou součástí obchodního procesu a zároveň mění způsob, jakým obchodníci pracují. Zatím nejvíce umělou inteligenci používají obchodní manažeři.

Pipedrive, autor jednoduché a efektivní CRM platformy pro malé a střední podniky, představil výsledky svého průzkumu The evolving role of AI in sales workload management, které ukazují, jak umělá inteligence mění role obchodníků a optimalizuje jejich pracovní náplň. Zjištění potvrzují, že AI už není jen nástrojem pro automatizaci – stává se klíčovým partnerem obchodních týmů, který zvyšuje efektivitu a umožňuje zaměřit se na činnosti s vyšší přidanou hodnotou.

„AI se stává nejvýkonnějším asistentem obchodníků – stará se o repetitivní administrativní úkoly, které dříve zabíraly spoustu cenného času. Času, který lze lépe využít k budování vztahů, porozumění potřebám zákazníků a uzavírání zakázek,“ uvádí Sean Evers, VP of Sales & partner ve společnosti Pipedrive. „Skutečná síla AI spočívá v násobení pracovní síly, nikoli v nahrazování lidského úsudku. Automatickým zaznamenáváním a strukturováním dat z obchodních telefonátů, obohacováním informací o potenciálních zákaznících a udržováním CRM databází v pořádku AI odstraňuje překážky v obchodních procesech, aniž narušuje zaběhlé pracovní postupy.“

Sean Evers

„Buďme ale upřímní – AI není kouzelné řešení, které za vás samo odřídí obchodní cyklus nebo uzavře zakázky. Nejlepší obchodníci nejsou ti, kteří s každým krokem spoléhají na AI. Jsou to ti, kteří ji strategicky využívají k odbourání časově náročné administrativy, aby se mohli soustředit na to nejdůležitější – řešení skutečných zákaznických problémů a generování příjmů. Obchod bude vždy stát na mezilidských vztazích a AI je tu od toho, aby tyto vztahy posílila tím, že obchodním týmům poskytne efektivitu a soustředění potřebné k úspěchu,“ dodává Evers.

Klíčová zjištění průzkumu:

  • Zavést AI je otázka nutnosti, ne komfortu. Průzkum ukazuje, že 80 % obchodníků již AI používá nebo její zavedení plánuje. To je výrazný posun oproti začátku roku 2024, kdy s AI nástroji pracovalo pouze 35 % obchodníků. Tento nárust ukazuje, že ve stále více datově orientovaném prostředí se AI stává nezbytnou složkou pro udržení konkurenceschopnosti.
  • Asistence AI: kvalita místo kvantity. Report ukazuje, že uživatelé AI tráví více času strategickými činnostmi než ti, kteří umělou inteligenci nevyužívají. Zatímco tradiční prodejní strategie často kladou důraz na zvyšování počtu oslovených kontaktů, AI posouvá zaměření na efektivitu a kvalitu interakcí.
  • Obchodníci využívají AI k optimalizaci příprav, plánování a rozhodování. Analyzují s její pomocí výkon svého týmu, předpovídají prodeje a zjednodušují administrativu. AI umožňuje chytřeji rozdělovat úkoly a mění tak efektivitu práce. Pipedrive zjistil, že 60 % obchodníků preferuje, když za ně zadávání dat a administrativu převezme AI a jim zbude více prostoru pro přímou práci s klienty a aktivity generující zisk.

Prostor pro zlepšení

I přes stále větší dostupnost umělé inteligence průzkum zjistil, že ji využívají více obchodní manažeři (41 %) než ostatní obchodníci (31 %). Tento rozdíl poukazuje na potřebu dostupnějších AI nástrojů a školení. Organizace, které investují do vzdělávání zaměstnanců, budou mít jistotu, že výhody AI dokážou využít všichni zaměstnanci, nejen manažeři.

Zpráva The evolving role of AI in sales workload management reflektuje dlouhodobé úsilí společnosti Pipedrive poskytovat firmám datově podložené poznatky a inteligentní nástroje podporující jejich růst. V rámci svého nového AI pojetí CRM se Pipedrive zavazuje vyvíjet řešení, která nejen zvyšují efektivitu a ziskovost, ale zároveň se přizpůsobují měnícím se potřebám obchodních týmů. Díky tomu budou mít firmy k dispozici ty správné technologie ve světě, kde se stává práce s AI nezbytností.

Seznámit se s celou studií můžete na webu společnosti Pipedrive.

Společnost Pipedrive byla založena v roce 2010 a je jednoduchým a efektivním CRM nástrojem, který podporuje růst malých firem. Dnes jej používají týmy obchodníků ve více než 100 000 společnostech po celém světě. Pipedrive sídlí v New Yorku a má pobočky v Evropě a USA. Společnost je podporována většinovým vlastníkem Vista Equity Partners a společnostmi Bessemer Venture Partners, Insight Partners, Atomico a DTCP. Více informací naleznete na www.pipedrive.com.

Newsletter