Pokud by dodavatelé pohonných hmot v ČR museli od konce příštího roku snížit emise oxidu uhličitého podle platné legislativy, dodatečné náklady by se při dnešních cenových relacích pohybovaly kolem miliardy korun ročně. Vyplývá to z odhadu České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO). Asociace proto prosazuje snížení současného limitu o půl procentního bodu. Příslušnou novelu zákona o ochraně ovzduší by měla do několika týdnů projednat vláda.
Směrnice Evropského parlamentu a rady o jakosti benzinu a motorové nafty pro dodavatele pohonných hmot stanovuje, že do konce roku 2020 musí snížit emise oxidu uhličitého na jednotku energie pohonných hmot v dopravě o šest procent oproti hodnotě z roku 2010.
Jednotlivé členské státy si dále mohly dobrovolně stanovit i průběžné cíle – úsporu dvě procenta do konce roku 2014 a čtyři procenta do konce roku 2017. Česká republika se k tomu zavázala. „To bylo zřejmě na základě předpokladu, že v roce 2017 budou na trhu v dostatečném množství biopaliva vyšších generací, dnes označovaná jako vyspělá biopaliva. Ovšem z dnešního pohledu můžeme říct, že tento předpoklad se nenaplnil,“ uvedl výkonný ředitel ČAPPO Jan Mikulec.
Asociace považuje za rozumné snížit cíl na 3,5 procenta. „Dosažení vyššího cíle je spojeno s vysokými náklady. Odhadujeme, že při dnešních cenových relacích by se pohybovaly v řádu kolem jedné miliardy korun ročně s přímým dopadem do konečných spotřebitelských cen. Ta hodnota je ovšem řádová, orientační. Přesně na koruny ji spočítat nelze,“ doplnil Mikulec. Trh je podle něj v situaci, kdy vysokoprocentní biopaliva jsou prakticky neprodejná, ať už z důvodu jejich vysoké ceny nebo kvůli zastaralému vozovému parku. Podle místopředsedy představenstva ČAPPO a generálního ředitele firmy Čepro Jana Duspěvy se Česká republika v plnění limitu aktuálně pohybuje těsně pod třemi procenty.
Duspěva zároveň nechce dramatizovat případný dopad vyššího limitu do cen u čerpacích stanic. „Pro uklidnění bych chtěl ujistit, že mnohonásobně větší vliv mají kotace na burze v Rotterdamu. A navíc v Česku je vysoce konkurenční prostředí,“ dodal Duspěva. Česká republika v evropském kontextu dlouhodobě vede v ukazatelích počtu obyvatel na jednu veřejnou čerpací stanici nebo v četnosti pump na dálnicích.
Mikulec považuje šestiprocentní cíl do konce roku 2020 v dnes existující situaci za prakticky nesplnitelný. „Na trhu by se rychle musela objevit biopaliva s ještě vyšší udržitelností, vyspělá biopaliva nebo jiné alternativy. Ani jedna z těchto variant ale není aktuální,“ uvedl Mikulec.
Členské firmy ČAPPO provozují na tuzemském trhu zhruba třetinu veřejných čerpacích stanic pohonných hmot, jejich podíl na prodeji činí přibližně 60 procent.