Před rokem a půl došlo ke spojení česko-kanadské vývojářské společnosti Ataccama se slovenským startupem Tellstory. Ten se zaměřoval na vizualizaci dat, jeho nástroj následně rozvinula Ataccama. Rozšíření schopné vytvářet z dat vizuální příběhy je ve freemium verzi nyní dostupné zdarma všem, nejen uživatelům datové platformy Ataccama ONE Gen2, kterou používají firmy Avast, Raiffeisenbank či Heineken. Nový modul s názvem Data Stories obohacuje data o přehledné vizualizace a pomáhá s jejich porozuměním i netechnickým uživatelům. Ataccama v červnu 2022 získala rekordní investici ve výši 150 milionů dolarů (3,6 miliardy korun) od amerického fondu Bain Capital Tech Opportunities určenou na podporu růstu. Nedávno navíc otevřela na Slovensku regionální pobočku a plánuje do konce roku čtrnáctičlenný tým produktu a vývoje zdvojnásobit.
„Tellstory historicky řešilo nedostatky u datových dashboardů, které jsou užitečné pro datové analytiky. Jejich interpretace je však pro běžného pracovníka bez znalostí, času a trpělivosti nutných k interpretaci velkých dat značně obtížná. Datový storytelling tento problém řeší dynamickou prezentací, která složitá data převádí do snadno pochopitelných příběhů. Pomocí umělé inteligence a datových analýz čtenáři ve spletité říši tabulek a grafů navíc vybírá zajímavé informace. Je doloženo, že lidé si takto podané příběhy snáze zapamatují, a to i v případě, že nejde o doménové experty,“ vysvětluje fungování Data Stories Michal Baumgartner, který má tuto část v Ataccamě na starosti jako VP of product.
Data Stories umožňují uživatelům intuitivně vytvářet příběhovou interpretaci dat nebo ji jednoduše reportovat a sdílet s ostatními. Jako zdroj přitom mohou použít data z platformy Ataccama ONE, samostatných souborů, živých datových vstupů či třeba Google Disku. „Pro vizualizaci pak mají k dispozici přes 30 předpřipravených vizualizací, s vysvětlením stěžejních informací jim pomůže i umělá inteligence. Díky tomu uživatelé ušetří hodiny času, které by jinak strávili manuální tvorbou prezentací a následným složitým vysvětlováním komplexních dat netechnickým uživatelům. Tradičně chceme podpořit datovou komunitu, proto je tento nástroj dostupný ve freemium verzi všem současným uživatelům zdarma,“ uvádí Martin Záhumenský, který zastává pozici chief product & technology officer (CPTO) a zároveň vede slovenskou pobočku sídlící v atraktivních prostorách bratislavské Jurkovičovy teplárny. Nová služba Data Stories se tak stává integrální funkcí platformy Ataccama ONE, která na jednom místě nabízí i nástroje pro kontrolu kvality dat, datovou katalogizaci a master data management.
Úspěšné příběhy ze Slovenska
Spojení společností Ataccama a Tellstory, které začalo už v únoru 2021, proběhlo díky vysoké kulturní a technické kompatibilitě hladce, oba týmy sdílejí vizi o demokratizaci přístupu k datům a zlepšování datové gramotnosti v organizacích. „Jedním z nejdůležitějších aspektů pro akvizici byl fakt, že za Tellstory stojí sedmičlenný tým stejně nadšených datových expertů. A i díky tomuhle společnému nadšení se nám podařilo datový storytelling do komplexního produktu integrovat tak rychle,“ doplňuje Martin Záhumenský, který startup Tellstory zakládal. Právě hladké propojení všech nástrojů v rámci jedné platformy, navíc vyvíjených interně, patří mezi hlavní výhody Ataccamy oproti její konkurenci.
Akvizicí slovenského startupu však působení Ataccamy na Slovensku nekončí. V Bratislavě totiž společnost letos v lednu otevřela nové kanceláře, ve kterých nyní pracuje čtrnáctičlenný tým. Do konce roku jej však Záhumenský plánuje zdvojnásobit. Ve slovenském technickém talentu totiž vidí obrovský potenciál, který by v plánovaném rozšiřování platformy Ataccama ONE hrál zásadní roli. Celkem v Ataccamě pracuje přes 500 zaměstnanců v deseti světových pobočkách, hlavní vývoj probíhá v Praze, centrálu má firma v kanadském Torontu.
Společnost v minulém roce dosáhla tržeb ve výši 850 milionů korun, které chce do dvou let zdvojnásobit. Letos v červnu navíc Ataccama zveřejnila podrobnosti své první externí investice vůbec – za minoritní podíl získala od americké společnosti Bain Capital Tech Opportunities rekordních 150 milionů dolarů (3,6 miliardy korun). Finance využije k dosažení globální expanze, rozvoji datové platformy a také náboru české a slovenské vývojářské špičky. Spolu s Bain Capital je tak Ataccama na slibné cestě ke svému cíli, kterým je zařazení se mezi české jednorožce nejpozději do roku 2024 a následný vstup na technologickou burzu NASDAQ.
Ataccama je česko-kanadská softwarová společnost, která vyvíjí světově úspěšnou platformu Ataccama ONE pro pokročilou správu a řízení podnikových dat. Toto řešení se umístilo v elitním žebříčku Gartner Magic Quadrant jako lídr v oblasti data quality solutions. Obsahuje veškeré nástroje pro automatizované řízení kvality dat, jejich katalogizování, propojování, integrování a následný reporting, to vše založené na celé řadě nejmodernějších technologií včetně umělé inteligence. Demokratizace přístupu k datům, zejména těm velkým, otevírá firmám od střední až po enterprise úroveň jednoduchou cestu k vytvoření Data Quality Fabric, tedy centrálního místa pro efektivní práci s daty s přidanou hodnotou v podobě řízení kvality dat. Ataccama má pobočky v 10 zemích světa, přičemž české vývojové centrum je největší, centrála je v kanadském Torontu. Mezi klienty Ataccamy patří například T-Mobile, Avast, Raiffeisenbank a Heineken.