Úspěšné inovativní firmy z Česka mají často jedno společné: prošly nejstarší startupovou soutěží u nás. Letošní 17. ročník Vodafone Nápad roku přitom ambiciózním podnikatelům nabízí větší podporu než kdy dřív. Vítěz si odnese 400 tisíc korun a všichni účastníci bez ohledu na pořadí mohou získat investice ve výši až 50 milionů i důležitá partnerství.
Soutěží dosud prošlo bezmála 2400 projektů, které od investorů získaly přes 400 milionů korun. Do letošního ročníku mohou začínající firmy podávat přihlášky do 11. května 2024 prostřednictvím stránek www.napadroku.cz. 30 nejlepších projektů během osobních prezentací obdrží zpětnou vazbu od zkušených podnikatelů a investorů, finálová desítka pak bude mít v rámci mentoringu přístup k desítkám odborníků z oblasti marketingu, obchodu či práva. Nejlepší projekty se nakonec 17. září představí veřejnosti na slavnostním večeru.
„Podporou odvážných inovativních podnikatelů tvoříme budoucnost České republiky. Startupy už u nás zaměstnávají přes 150 tisíc lidí, tedy asi 4 % všech zaměstnanců a dvakrát tolik jako celé zemědělství. Lidé v nich navíc v průměru pobírají vysoce nadstandardní mzdu. Technologických firem z Česka rychle přibývá, mnohé z nich jsou špičkou ve svém oboru a dobývají trhy po celém světě,“ vysvětlil zakladatel soutěže Martin Kešner.
Příkladem jsou i týmy, které uspěly v minulém ročníku. Vítězný Lukáš Loun se společností MAIA pomocí umělé inteligence urychluje a zpřesňuje endoskopická vyšetření a pomáhá tak včas odhalovat zejména nádory tlustého střeva. Druhý Přemysl Kokeš představil novátorský hasicí přístroj Amplla, který funguje i jako ochranný štít před žárem a díky modernímu designu ozdobí každý interiér. Střešní systém Nebesys bronzové Zuzany Ambrožové je zvenku k nerozeznání od tradiční krytiny, ale propouští světlo, takže dokáže spojit soukromí s prosvětleným interiérem i nádhernými výhledy a navíc pohlcuje hluk.
„Každoročně nás těší příběhy českých podnikatelů, kterým účast v soutěži pomohla najít investora, strategického či technologického partnera nebo nové zaměstnance a zákazníky. S několika z nich jsme v minulosti navázali funkční partnerství, s některými dokonce na globální úrovni,“ uvedla Viktoria Korabelniková, obchodní ředitelka pro ICT služby ve Vodafone Česká republika.
Kromě finanční odměny a pozornosti investorů soutěží projekty také o věcné ceny v hodnotě téměř 7 milionů korun, cestu do R&D centra Huawei v Shenzhenu pro tři týmy nebo o přístup do programu Microsoft for Startups Champion Network a k workshopům na témata jako jsou design, cloudová architektura či prodejní kanály.
„Sami jsme ještě nedávno byli ve stejné situaci jako dnešní začínající podnikatelé. Skrze soutěž Vodafone Nápad roku chceme společnosti a nositelům skvělých nápadů vracet příležitost, kterou jsme sami dostali. Bez sdílení zkušeností a nejrůznější podpory, přičemž nemusíme nutně mluvit jen o financích, by totiž i naše cesta byla mnohem složitější,“ popsal Marek Vašíček, zakladatel společnosti FTMO, která vznikla v roce 2015 jako univerzitní projekt několika studentů a dnes patří mezi 20 nejhodnotnějších českých firem.
Účast v soutěži je tradičně spojena i s šancí zviditelnit se před špičkami z oboru a poznat strategické obchodní partnery. Jedním z partnerů je například Vienna Business Agency, která startupům pomáhá s networkingem a expanzí v Rakousku a zajišťuje příležitosti k seznámení s místními investory.
„Inovace jsou hnacím motorem každého oboru a tuzemské startupy mají potenciál zlepšovat každodenní život nás všech. O to se koneckonců snaží i Kooperativa jako pojišťovna a také náš projekt Bezpečnost má zelenou, který zastřešuje řadu aktivit pro prevenci škod na zdraví i majetku. A ty nejlepší startupové prevenční projekty oceníme jako každý rok i letos v kategorii Bezpečnost má zelenou. Protože nejmíň starostí máte se škodou, ke které nedojde,“ dodává Jindřich Skrip, ředitel úseku marketingu a komunikace v pojišťovně Kooperativa.
Titulárním partnerem soutěže je letos již počtrnácté v řadě společnost Vodafone. Hlavními partnery jsou Kooperativa, J&T Banka a Huawei. Partnery jsou společnosti FTMO, Microsoft a Peterka Partners. Hlavní mediální partneři jsou Hospodářské noviny, týdeník Ekonom, CzechCrunch. Soutěž dále podporují CzechInvest, Vienna Business Agency, Czech Founders, Startup Kitchen.
Vodafone Nápad roku je nejstarší startupová soutěž v České republice a na Slovensku, která již od roku 2007 slouží jako finanční a kreativní injekce pro nové projekty a geniální nápady nadějných podnikatelů. Zúčastnit se může jakákoli firma, jejíž produkt či služba není na trhu déle než dva roky. Cílem je nejen objevovat další revoluční produkty, ale také mladé podnikatele vzdělávat, motivovat a pomáhat jim s uvedením na trh a následnou expanzí prostřednictvím investic a mentoringu. Více o soutěži se dočtete zde.