Každý šestý člověk na světě potřebuje brýle na korekci zraku, navíc toto číslo dle světových statistik neustále roste. Podle nejnovějších studií tak trh s brýlemi každoročně narůstá o 4–6 %. V roce 2027 by měl podle webu statista.com dosáhnout hodnoty 4,6 bilionu korun. Už dnes přitom více než jeho polovinu tvoří prodeje na předpis. Zároveň si však brýle nemůže dovolit, nebo je nemá, až miliarda lidí s problémy se zrakem. Tento fakt poukazuje na nerovnost v přístupu k optickým pomůckám. Hlavní překážkou je nedostatečná transparentnost a inovace v odvětví, říká slovenský eyerim. Z jejich dat také vyplývá, že až 60 % obyvatelstva v regionu CEE netuší, že si lze brýle objednat online. Přibližně 80 % lidí z tohoto regionu navíc s online nákupem brýlí nemá žádné zkušenosti.

„Poptávka po zrakových pomůckách, ať už brýlích, nebo čočkách, se každoročně zvyšuje poměrně radikálním tempem. Přitom existuje obrovská část populace, která se k nim dosud nemůže z různých důvodů dostat. Zásadní měrou se na tom podílí nedostatečná digitalizace, ale také množství různých prostředníků, kterých je trh plný. Proto jsme celou cestu zkrátili a nabízíme kvalitu od výrobců, se kterými napřímo spolupracujeme. Chceme tím poukázat mimo jiné na fakt, že kvalitní brýle nemusejí stát vyšší tisíce. Jen v prvním čtvrtletí roku 2024 jsme oproti stejnému období roku 2023 vyrostli o 40 %, což v našich očích svědčí o tom, že jdeme správnou cestou. Maximální pozornost ovšem aktuálně upínáme směrem k novým pobočkám, které chystáme v Praze, v Polsku a v blízké budoucnosti i v dalších zemích v regionu,“ říká spoluzakladatel a co-CEO společnosti eyerim Martin Zahuranec.
S přítomností na 12 evropských trzích a dominantním postavením v e-commerce segmentu očních pomůcek v regionu střední a východní Evropy eyerim stále rozšiřuje svou zákaznickou základnu. Přes 90 % zákazníků společnosti přitom využívá k nákupu právě web, z toho až 80 % svůj nákup realizuje poprvé. Společnost, jež je plnohodnotnou online optikou, tak dokazuje, že zažité standardy lze měnit i v doposud nedigitalizovaném odvětví. A daří se jí to i díky inovacím v podobě systému na skenování čoček a vlastního konfigurátoru.
Dynamika trhu s brýlemi: Od předpisů po přímý prodej
Globální trh s brýlemi vykazuje rychlý růst a očekává se, že do roku 2027 dosáhne hodnoty 4,6 bilionu korun. S průměrnou spotřebou 1,3 brýle na osobu v roce 2024 se totiž neustále rozvíjí. Podle statistik webu gitnux.org zaujímají dnes největší část trhu optické čočky s odhadovaným tržním objemem 1,4 bilionu korun v roce 2024. Celý segment pomůcek na předpis přitom už dnes tvoří přes 50 % celkového tržního podílu a vykazuje růst s očekávaným ročním tempem o více než 6 % mezi lety 2021 a 2025. Tyto údaje zdůrazňují klíčovou roli brýlí a pomůcek na předpis na trhu a naznačují jejich stále rostoucí důležitost v celosvětovém měřítku.
„Vidíme velkou příležitost pro transformaci odvětví, které je v mnoha aspektech zastaralé a netransparentní. Technologický pokrok nám umožňuje být efektivnější jak ve výrobě, tak v procesech. Především však dokážeme zvýšit transparentnost nabídky. Jde o zcela zásadní faktor, nejen z hlediska důvěry zákazníků. Někdy totiž dochází k předepisování nepřesných či nepotřebných pomůcek ke korekci zraku, aniž o tom koncový zákazník ví. I to je jeden z důvodů, proč jsme zvolili takzvanou omnichannel strategii a poskytujeme zákazníkovi komplexní servis, včetně měření zraku zdarma v naší kamenné pobočce. Pokud již ovšem má předpis od svého lékaře či optometra, lze si u nás na webu jednoduše nakonfigurovat čočky či skla a my se postaráme o výrobu a dodání. Přitom zhruba 60 % populace v regionu CEE, tedy našich primárních trzích, doposud neví, že je něco takového vůbec možné,‘‘ říká Yassaman Omidbakhsh, spoluzakladatelka a co-CEO eyerimu.
Slovenská společnost eyerim transformuje svět oční optiky transparentním přístupem a s využitím moderních technologií. Jejím posláním je ukázat, že nákup brýlí může být intuitivní a zábavný. Nabízí vše pod jednou střechou – brýle na míru, sluneční brýle a kontaktní čočky. Zároveň společnost přivedla na svět vlastní značky brýlí OiO by eyerim a Kohe by eyerim. Eyerim založili v roce 2015 Yassaman Omidbakhsh a Martin Zahuranec, kteří se potkali v jihovýchodní Asii, kde dříve vybudovali jeden z největších e-shopů v regionu. Za osm let své existence získal startup investice v celkové výši více než 5 milionů eur a v roce 2023 zaznamenal 30% nárůst oproti roku 2022. Aktuálně se jedná o nejrychleji rostoucího hráče v segmentu oční optiky. Eyerim také otevřel svůj první showroom v Bratislavě a brzy otevře jeden i v Praze. Už dnes ovšem plánuje expanzi do dalších evropských měst. Do sféry oční optiky eyerim přináší totéž, co znamená Uber pro taxislužby nebo Booking pro ubytování.