V Šanghaji se rychle blíží čas oběda a Li Chuan-chuan začíná mít hlad. Ale namísto toho, aby vyšla z kanceláře a došla do nejbližšího stánku koupit si něco k zakousnutí, bere reklamní textařka Li mobilní telefon a objedná si jídlo prostřednictvím rozvážkové aplikace Ele.me.
Až potud je to normální, napsal zpravodajský server BBC News. V mnoha dalších zemích je rozvážka jídel na objednávku naprosto běžná a existuje nepřeberná škála aplikací, které zajistí všechno, co si může zákazník přát. Nejen jídlo, ale třeba i ubytování v soukromém domě či spolujízdu automobilem. Ovšem spotřebitelé v Číně a aplikace, jež jim slouží, tento koncept posunuli na zcela novou úroveň.
Samozřejmě, pokud by se Li opozdila na schůzku nebo potřebovala z jiného důvodu taxi, pak si ho zavolá s pomocí aplikace Didi Chuxing, která je čínskou verzí Uberu. Ale co když potřebuje masáž, pozvat si domů šéfkuchaře, anebo chůvu na hlídání dětí? Žádný problém. Jediné, co musí udělat, je zapnout mobilní telefon, a pod konečky prstů bude mít množství rozmanitých služeb, které si může objednat.
Poptávka po těchto aplikacích je v Číně podstatně vyšší než na Západě díky rozrůstající se střední třídě zběhlé v používání techniky, a také díky značným slevám, které na služby a zboží poskytované prostřednictvím aplikací firmy a obchody nabízejí.
Kapitola sama pro sebe je také počet lidí, které může jediná čínská aplikace oslovit. Podle oficiálních údajů měla Čína na konci loňského června 688 milionů uživatelů internetu, což znamená nárůst o téměř 19 milionů v porovnání s koncem roku 2014. A téměř devět procent ze všech uživatelů internetu používá k připojení online chytré telefony.
„Jádrem úspěchu v tomto průmyslovém odvětví je jeho schopnost poskytnout zákazníkovi efektivitu a pohodlí,“ říká Mark Zhang, výkonný šéf a zakladatel Ele.me, která je jednou z největších aplikací starajících se o rozvážku jídla v Číně. Před osmi lety začala jako služba dopravující jídlo pro šanghajské vysokoškoláky, kteří sháněli něco malého k zakousnutí, a nyní má 70 milionů uživatelů a denně vyřizuje pět milionů objednávek jídla.
Pro porovnání – obdobná americká společnost Grubhub, která vlastní aplikace Grubhub a Seamless, má asi 7,4 milionu aktivních uživatelů a denně průměrně dostává 271.000 objednávek.
K úspěchu objednávkových aplikací v Číně přispívá nejen značné rozšíření chytrých mobilních telefonu, ale také pokročilé, snadné a zabezpečené mobilní platby, jako je například Alipay, čínská verze platební služby PayPal.
V Číně jsou také nižší náklady na práci a logistiku než v západních zemích, takže je levnější podobné objednávkové služby poskytovat. Díky tomu mohou udržovat ceny nízko a konkurovat nabídkám kamenných provozoven. Například služby dopravující jídlo v Číně často spouštějí propagační akce s dopravou zdarma a průměrná cena běžného doručení v přepočtu nepřesahuje 25 korun.
Analytici odhadují, že čínský objednávkový sektor dál poroste úměrně tomu, jak místní spotřebitelé bohatnou a mohou si dovolit další a další služby.
Například firma Ayibang začala fungovat v srpnu 2013 v Pekingu; tehdy zajišťovala domácí uklízečky movitým klientům. Nyní, o pouhé tři roky později, rozšířila působnost do více než 30 měst po celé Číně a uživatelům zajišťuje kromě úklidu také chůvy či opraváře všeho, co se může doma rozbít a porouchat.