Biano pokračuje v ziskovosti a otevírá nové trhy. Pro letošní rok chystá revoluci mezi online tržišti

Česká technologická společnost Biano i přes nelehké období v oblasti e-commerce loni již třetí rok v řadě dosáhla na zisk a představila několik novinek. Uživatelům svého tržiště s nábytkem a dekoracemi nabídla nové funkce včetně produktových dotazů a hlídacího psa, přidala do nabídky pět milionů produktů z tří tisíc e-shopů a expandovala na nový trh do Řecka. Technologickému týmu pod vedením CEO Michala Zelinky se to podařilo navzdory roku, který segmentu e-commerce přinesl celou řadu výzev. Biano však udrželo přibližně stejný objem prodaného zboží (GMV) a profitabilitu jako v rekordním pandemickém roce 2021. Pro letošní rok Biano chystá představení nového konceptu, který promění celou platformu, zpřístupnění své vlastní umělé inteligence e-shopům a vstup na nové trhy.

„Období pandemie představovalo pro e-commerce obrovský boom, který však byl umělý. Rok 2022 byl rokem návratu k normálu, navíc umocněným invazí Ruska na Ukrajinu, energetickou krizí a inflací. Pro všechny v e-commerce to proto byly velice náročné měsíce. V Bianu jsme v prvním pololetí zaostávali za minulým rokem, zato nás překvapila druhá polovina roku, kdy se nám naopak dařilo nad očekávání. Nakonec jsme rok zakončili přibližně na stejných číslech jako loni, což musíme v kontextu dění na trhu považovat za úspěch,“ hodnotí uplynulý rok Michal Zelinka, CEO Biana.

Přes tržiště Biana se v roce 2021 prodalo zboží v hodnotě zhruba 1,7 miliardy korun, loni se tento objem udržel. Obchodní čísla však neříkají celý příběh, Biano během roku totiž intenzivně pracovalo na nových funkcionalitách i vnitřním fungování. „Dokončili jsme téměř 30 projektů, které měly dopady napříč celou firmou. Například jsme představili nové funkce pro uživatele i e-shopy, řadu vylepšení na pozadí fungování platformy a spustili jsme už náš osmý trh – v Řecku. Navíc jsme zvládli nastartovat hned několik zásadních projektů pro příští rok,“ doplňuje Zelinka.

Biano proměňuje zajeté koncepty online tržiště

České Biano není typickým tržištěm, které jednoduše agreguje produkty svých e-shopů, na něž co nejrychleji odklání své uživatele. Naopak právě tyto představy boří funkcemi, jimiž svým uživatelům umožňuje vzájemně interagovat a vyměňovat si zkušenosti či inspiraci. Tržiště se tak svým pojetím přibližuje sociálním sítím. Pro vývoj své platformy a jejích funkcí společnost využívá technologie strojového učení a umělé inteligence, které si vyvíjí na míru ve svých pražských a libereckých kancelářích.

„Nakupování nábytku online je v zásadních aspektech odlišné například od nákupu elektroniky známých výrobců, kdy každý ví, co dostane. Naživo spolu navíc lidé mluví a sdílejí své zkušenosti s produkty a jednotlivými obchody, takže přesně vědí, kde a co nakupovat. V onlinu se ale naopak mohou ztrácet v záplavě produktů, kdy jen málo značek je tak známých jako třeba Apple nebo Windows. Proto chceme offline fenomén sdílení zkušeností přinést i k nám na tržiště a posílit u  uživatelů jistotu v jejich výběru. Funkce tudíž do velké míry cílíme právě na sociální interakce mezi nimi,“ rozvádí Zelinka.

Tento sociální aspekt vloni Biano podtrhlo představením nových funkcí. Platforma například uvedla produktové dotazy na uživatele, kteří si daný produkt zakoupili, nebo přímo na e-shopy. Těch uživatelé od zavedení poslali téměř osm stovek. Tržiště doplnil hlídací pes monitorující dostupnost produktů z různých e-shopů na jednom místě. Vývojem vloni prošly také uživatelské účty, které obohatily herní prvky, jako je sbírání bodů, uživatelské úrovně a možnost tvořit síť přátel. Novinky doplnily už existující užitečné nástroje, jako Biano Studio, v němž uživatelé loni vytvořili více než 30 tisíc návrhů interiérů i exteriérů, nebo vyhledávání produktů pomocí fotky.

I přes zisk se Biano chystá na revoluci

Jedním z klíčových projektů Biana v loňském roce bylo také vykopnutí jeho zcela nové podoby. Tým sídlící v Praze a Liberci na novém uživatelském rozhraní platformy pracuje již několik měsíců a plánuje jej spustit již letos na jaře. Nová podoba platformy posílí důraz na uživatele a jejich interakci. Kromě toho firma letos chystá také vstup na další zahraniční trhy.

„Mohli bychom sedět a být spokojení s tím, že máme ziskový projekt, který funguje i v ekonomicky náročných podmínkách. Ale to není náš přístup. Mentalita našeho týmu je taková, že Biano nikdy není hotové a dokonalé. Neustále chceme experimentovat a posouvat se dále. Už od půlky minulého roku proto pracujeme na úplně novém Bianu a jen na první kvartál letošního roku jsme připravili takové projekty, které by jiným společnostem zabraly alespoň rok vývoje a implementace. S naším týmem a zkušenostmi přitom vůbec nepochybuji o tom, že je naše roadmapa realistická a že už na jaře zboříme zažité představy o tom, co je to online tržiště,“ uzavírá Zelinka.

Biano je česká technologická společnost, která skrze nejnovější technologie digitalizuje nakupování nábytku a dekorací. Platforma Biano doprovází zákazníky během celé cesty vybavování jejich domácnosti, od nápadu a inspirace přes navrhování interiéru až po hledání toho perfektního vybavení a sdílení zkušeností s komunitou. Český startup vyvíjí vlastní technologie využívající umělou inteligenci a neuronové sítě, které mu umožňují překonávat i tradiční výzvy nakupování nábytku online, jako je srovnávání cen či záruka kvality. Biano vzniklo v roce 2015, kdy do něj počáteční investici vložila skupina Miton. Dnes Biano působí v osmi zemích, připravuje expanzi na další zahraniční trhy a stále rozšiřuje svůj tým více než 50 lidí.

Newsletter