České e-shopy se v uvádění slev polepšily, zahraniční tržiště pravidla obcházejí. Vyplývá to z analýzy české e-commerce služby Hlídač shopů, která se zaměřila na letošní slevovou akci Black Friday. Zahraniční platformy Temu, Shein, Aliexpress nebo Trendyol letos nerespektovaly zákonem stanovené postupy a uváděly slevy z uměle navýšených cen. Většina českých e-shopů se nové legislativě o ochraně spotřebitelů platné od začátku roku 2023 přizpůsobila.
Kompletní analýza Black Friday 2024
„Novinkou letošního Black Friday byla zahraniční tržiště, která kromě samotného ignorování vloni nastavených pravidel výpočtu slev produkty během Black Friday dokonce zdražovala. Naopak u českých e-shopů data ukazují, že se jejich deklarované slevy přibližují těm reálným. Oproti situaci před několika lety je to velký krok kupředu. Obchodníci měli rok na doladění procesů a v tomto směru se pozitivně posunuli. Letos tak můžeme poprvé říct, že se ve většině případů u českých e-shopů slevy rovnaly realitě, i když určité výjimky bychom našli,“ uvádí Jakub Balada, spoluzakladatel Hlídače shopů a Apify.

České online nakupování letos ovládl trend zahraničních tržišť. Ta nakupující lákají na bohatou nabídku produktů s netransparentním zobrazováním cen a výpočtem slev. Podle dat služby Hlídač shopů se neřídí tuzemskými pravidly pro výpočet slevy, která vloni přinesla novela zákona o ochraně spotřebitele. Nařizuje například obsažení informace o nejnižší ceně výrobku, za kterou jej prodávající nabízel a prodával v období 30 dnů před poskytnutím slevy.
„Povinné uvádění minimální ceny před akcí jsme nenalezli ani na jednom z monitorovaných zahraničních tržišť. Prakticky veškerý sortiment je permanentně v nějaké slevě, jejíž výše se často mění bez změny prodejní ceny. To, že jde o celoevropský fenomén, vidíme na projektu pro Evropskou komisi, které pomáháme s monitoringem dodržování pravidel vycházejících z evropské směrnice,“ doplňuje Balada.
České e-shopy se zlepšily, výjimky se ale najdou
Mezi českými e-shopy, které letos vykázaly pozitivní posun k transparentnosti v souladu s legislativou, jsou například tradičně nejlépe hodnocené e-shopy Alza.cz, Benu.cz, Datart.cz, KnihyDobrovsky.cz a nově Lekárna.cz. Od Hlídače shopů obdržely nejvyšší hodnocení, tedy jejich uváděné slevy jsou reálné. Podle dat služby se letos jejich průměrné slevy během Black Friday pohybovaly okolo 20 %.
Výjimkou však zůstávají obchody Pilulka.cz, Teta drogerie nebo Kaufland, kde byla letos situace opět problematická. Typickým problémem je neuvedení minimální ceny před akcí a výpočet slevy z ní. V některých případech tak byl produkt v akci Black Friday dražší než v období před ní.
„Obecně loňské nastavení pravidel ve většině případů skutečně uvedlo ceny během slevových akcí na pravou míru. Stále se však setkáváme s případy pochybného výpočtu slev. Například na webu Pilulka.cz jsme na jedné stránce s produkty napočítali pět různých typů ‚slev‘, které však v některých případech slevami vůbec nebyly. Inzerované 9% zlevnění produktu ve skutečnosti bylo dokonce zdražením o 17 % oproti období před Black Friday,“ uzavírá Balada.
Více o službě Hlídač shopů
Služba Hlídač shopů je neziskový projekt, který vznikl v roce 2017 spoluprací společností Apify, TopMonks, Keboola a hckr_studio. Jeho cílem je chránit české spotřebitele analýzou cen a deklarovaných slevových akcí na největších českých e-shopech. Analýzy Black Friday z minulých let: 2023, 2022, 2021, 2020, 2019, 2018, 2017.
Více o Apify
Web scrapingová platforma Apify umožňuje firmám těžit data z webů a získat data pro AI. Zároveň dokáže automatizovat jakékoli workflow, které člověk dělá manuálně ve webovém prohlížeči, a následně jej spustit ve větším měřítku v cloudu. Jednou z klíčových služeb společnosti je také otevřené tržiště s takzvanými Aktory – cloudovými programy, které lze snadno spouštět, sdílet, integrovat a stavět na nich. Těch Apify nabízí přes 1 500. Apify v roce 2015 založili Jan Čurn a Jakub Balada, kteří se poznali během studia informatiky na Matematicko-fyzikální fakultě UK, kdy si také uvědomili, že programování může být vedle zábavy výnosný byznys. Viděli poptávku po softwaru, který by dokázal získávat z webových stránek určitá data, a vytvořili proto platformu, která k tomu nabízí nástroje. Mezi jejich klienty patří aktuálně například Siemens, Intercom, Microsoft, T-Mobile nebo Accenture.