Black Friday, který letos připadl na 29.11., už nepředstavuje jen jednodenní záležitost – konkurenční boj obchodníků jej rozšířil na celý týden a u některých e-shopů dokonce na celý měsíc. Pro zákazníky je to výhodné, a mnozí nákupy elektroniky či oblečení už delší dobu odkládali právě na toto období ke konci listopadu.
„Organizovat v praxi nějaký výprodej nebo slevovou akci je pro e-shopy v tomto čase prakticky nutnost. Lidé si kolem svátku Black Friday nabídku e-shopů častěji porovnávají s konkurencí, a platí, že pokud výprodeje neorganizujete, zákazník možná raději nakoupí jinde,“ vysvětluje Peter Strcula, CEO BLUVARD a expert na prodej.
Slevy za každou cenu? Raději nabídněte víc
Slevy z běžných cen však znamenají i nižší marže, obchodníci by tedy neměli do snahy nabídnout slevu skočit za každou cenu. Důkladná příprava a práce se správnými daty je proto pro e-shopy v rámci Black Friday naprosto nezbytná. Někteří prodejci zlevňují zboží, které se jim až tak dobře neprodává. Typicky může jít o oblečení z právě končící kolekce, které se jim vyplatí prodat se slevou a nižší marží, čímž si například uvolní skladové prostory potřebné do nového roku. „Avšak lepší strategií je na Black Friday vyhradit zboží, díky kterému nové zákazníky získáte a udržíte si je. Alternativou k obyčejným slevám mohou být i výhodné kombinované nabídky – samostatný produkt například ponechat za běžnou cenu a slevu dát raději na balení tří nebo více kusů zboží,“ radí Strcula.
Pozor na falešné slevy
V minulosti se objevily i případy, kdy e-shopy nabízely vymyšlené 40% nebo vyšší slevy z cen, které zboží skutečně nikdy předtím nemělo – jen proto, aby na webu mohli lákat na akční cenovky a zapojit se tak do výprodejů. Avšak dnes již díky cenovým srovnávačům nebo prostému zadání stejného produktu do vyhledávače dokážeme zjistit, co je skutečná sleva a kolik zboží stojí jinde. „Pokud nechcete riskovat špatnou reputaci a naštvat si věrné zákazníky, raději k vyšší ceně poskytněte prodlouženou záruku, dárkové balení nebo jinou pozornost, která skoro nic nestojí a zákazníkům nabídne přidanou hodnotu,“ dodává Strcula.
Peter Strcula se z obchodního zástupce vypracoval na profesionála, který vzdělává a motivuje obchodníky, podnikatele, manažery a velké korporace ve více než 15 zemích světa k dosažení výrazně vyšších prodejů s mnohem menším úsilím. Studoval na prestižní Oxfordské i Harvardově univerzitě a jako lektor vedl prodejní bootcampy a rétorické semináře na největší evropské motivačně-školicí Akademii Jürgena Höllera. Více než 30 000 lidí, kteří prošli Peterovým školením, vydělalo díky získaným znalostem svým firmám přes 200 000 000 eur. Podle Data on Steroids je druhým nejvlivnějším tvůrcem na LinkedInu na Slovensku.