Již 29. listopadu proběhne Black Friday – pro zákazníky den plný velkých slev, pro e-commerce trh den, který odstartuje nejnáročnější sezonu v roce. Podle Petra Litavce, výkonného ředitele Authentica Fulfillment, firma loni v tomto období zaznamenala nárůst objednávek až o 45 % oproti běžným dnům. Black Friday se tak pro ně stal rekordním z hlediska počtu odbaveného zboží. Letos firma v přípravě na mimořádný zápřah zavádí sobotní směny a vůbec poprvé ve vánoční sezoně nasadí skladové roboty. Zákazníci mohou naopak očekávat delší dodací lhůty, proto společnost ve spolupráci se Zásilkovnou zajistí i nedělní svoz, aby zásilky přijaté na Black Friday byly k vyzvednutí již v pondělí večer.
„Připravenost ze strany e-shopů, fulfillmentových center a dopravců je v tomto období klíčová nejen pro samotné firmy, ale také pro zákazníky, kteří budou netrpělivě očekávat doručení svých objednávek. V Authentica Fulfillment letos očekáváme, že díky rostoucímu zájmu o online nákupy a novým klientům bude nápor objednávek ještě větší než v minulých letech,“ uvádí Petr Litavec.
Co do počtu objednávek přinesl loňský Black Friday společnosti Authentica Fulfillment rekordní výsledky, avšak i po něm zaznamenávala stále vyšší poptávku ze strany zákazníků. Intenzivní vytíženost jejich fulfillmentu pokračovala po celou vánoční sezonu a vrcholila opět týden před Vánocemi. Tento růst se odrazil i v průměrném počtu kusů na objednávku – zatímco v říjnu šlo o dvě položky, během listopadu a prosince vzrostl tento počet na tři kusy. Počet objednávek se ale společnosti zvýšil již v říjnu, kdy vyexpedovala téměř o 80 % více zásilek než předchozí měsíc.
Příprava je půl úspěchu
Brněnské logistické centrum se během letošního roku rozšířilo nejen o skladové roboty, ale i o nové klienty. Jedním z nich je například společnost Vuch, e-shop se stylovými doplňky pro ženy. „I díky Vuch předpokládáme mnohem větší míru objednávek, jelikož je jejich e-shop mezi zákazníky velmi oblíbený,“ vysvětluje Litavec. Aby bylo možné zvládnout nápor v průběhu celé sezony, Authentica Fulfillment zároveň navyšuje počty brigádníků a plánuje zavést sobotní směny.
E-shopy se na vánoční sezonu připravují většinou už od konce léta, kdy do fulfillmentových center směřují větší závozy zboží, aby bylo zajištěno dostatečné množství zásob. „V sezoně není nic horšího, než když se vyprodá žádaný produkt. Zákazníci na něj obvykle nečekají a raději objednají jinde nebo si místo toho vyberou něco jiného,“ upozorňuje Litavec. Zvýšení počtu objednávek v tomto období potvrzuje také zakladatelka a co-CEO společnosti eyerim Yassaman Omidbakhsh: „Black Friday je pro prodejce klíčové období, sami ve společnosti eyerim cílíme na 50 % měsíčních tržeb během jednoho týdne. Pokud obchodníci přistoupí ke kampaním spojeným s Black Friday poctivě, mohou získat nové zákazníky a vybudovat si loajalitu. Bohužel jsou tu i takoví, kteří se uchylují k netransparentním, nebo dokonce neférovým praktikám. Takoví pak riskují, že zákazníky ztratí. Proto vždy zákazníkům doporučuji, aby si ověřili původní ceny, protože pro mnoho prodejců je lákavé manipulovat s původními cenami na částku, která nikdy nebyla skutečná.“
„Zásadní také je, aby zákazníci dokázali zboží najít. Pokud se ve vyhledávání produkt nezobrazí, až jedna třetina uživatelů e-shop ihned opouští. Na vině přitom mnohdy není špatné zásobování, ale špatně optimalizovaný web, které si neumí poradit se synonymy, překlepy nebo názvy v cizím jazyce,“ upozorňuje Gejza Nagy ze slovenské společnosti Luigi’s Box, která se zaměřuje na zlepšování zákaznické zkušenosti na e-shopech pomocí AI. „E-shopy by naopak měly optimalizaci řešit co nejdříve, protože lidé zboží hledají již od začátku listopadu. Loni už v prvním listopadovém týdnu vzrostla vyhledávací aktivita o 10–30 %,“ dodává.
Delší doručovací lhůty a dražší doprava
V tomto období je zároveň zapotřebí počítat s tím, že vlivem velkého množství objednávek se dodací lhůty dopravců často prodlužují o 1–3 dny. „Během předvánoční sezony mají i velcí dodavatelé problém dodržovat stanovené termíny doručení. Je tedy víc než kdy jindy důležité objednat zboží zavčas, aby stihlo dorazit do požadovaného termínu,“ radí Litavec. Kromě delších dodacích lhůt je během sezony standardem i zvýšení cen dopravců. Například DPD zavádí příplatek 6 Kč na vnitrostátní balíky, zatímco Packeta aplikuje sezonní příplatky pouze na zahraniční zásilky v rozmezí 7,50 až 25 Kč. Tyto příplatky jsou platné od 1. listopadu do 31. prosince a je nutno s nimi při plánování nákupů počítat.
Authentica Fulfillment zajišťuje e-shopům komplexní outsourcing logistiky. Společnost z Brna od roku 2021 sjednocuje všechny služby související s logistikou zboží pod jednou střechou. Více než 55 klientům poskytuje vše od uskladnění zboží, designu, výroby a kompletace balení až po vyřizování objednávek s 99,8% vychystávací přesností. Tím Authentica šetří čas a finanční prostředky e-shopům a zpřístupňuje e-commerce více podnikatelům. V čele Authentica Fulfillment stojí Petr Litavec, český startupista, odborník na e-commerce a package forwarding. Authentica Fulfillment je divizí české skupiny Authentica, globálního dodavatele retailových služeb pro klienty Philips, Hugo Boss, Waterdrop, C&A nebo Tchibo.