Americké výnosy na začátku týdne rostly. Dolar krátce oslabil nad 1,1550 za euro, poté část ztrát smazal. Koruna krátce zpevnila pod 25,00 za euro. Proti dolaru nabrala zisky pod 21,80.

ČAF: Jak vznikl franchising a v čem spočívá dnes?

Pojem „franchisa“ a „franchising“ sice pocházejí z amerického hospodářského slovníku, ale původ mají ve středověké Francii. Pojem „franchisa“ označoval předání privilegií třetí osobě, která za odměnu směla ve státním zájmu vyrábět nebo obchodovat. V polovině 19. století se pod franchisingem rozumělo komerční využití práv třetí osoby. Tím se pojem přiblížil tomu, co pod franchisou rozumíme dnes. Dnešní definici může zjednodušit a říct: Jedenkrát vymyslet a mnohokrát uplatnit.

První „moderní“ franchisové systémy vznikly v počátcích industrializace: 1860 „Singer Sewing Machine Company“ povolila cestujícím prodejcům prodávat šicí stroje na vlastní účet a vlastním jménem. „Rovněž Coca-Cola patřila k předchůdcům franchisingu, protože již před více než sto lety prodávala svůj produkt podle tohoto vzoru,“ dodává Jiří Krajča, project manager České asociace franchisingu (ČAF), www.czech-franchise.cz.

Po druhé světové válce se franchisový systém musel přizpůsobit požadavkům velkých trhů. Bylo nutné vybudovat nové jednotné systémy odbytu. K tomu účelu se vyvíjela jednotná prezentace podporující značku, a to vedlo k jejímu profilování.

Další vývoj franchisingu vedoucí k dnešnímu stavu spočíval v jeho rozšíření o služby, předávání zkušeností a obchodních postupů. „Proto může dnes podnikatel, který si franchisu pořídí, očekávat obchodní koncepci na klíč,“ Jiří Krajča, project manager České asociace franchisingu, www.czech-franchise.cz.

Franchising dnes

Pod pojmem franchising se dnes rozumí forma odbytu zboží a služeb subjektem, který vystupuje na trhu jako „franchisor“ a poskytuje více partnerům – franchisantům právo s jeho produkty nebo službami, pod vlastním jménem, provozovat obchodní činnost.

Evropský kodexu etiky franchisingu vydaný EFF definuje franchising, zjednodušeně vyloženo, jako odbytový systém, jehož prostřednictvím se uvádí na trh zboží a/nebo služby a/nebo technologie. Opírá se o úzkou a nepřetržitou spolupráci právně a finančně samostatných a nezávislých podniků, franchisora a jeho franchisantů. Franchisor zaručuje svým franchisantům právo a zároveň jim ukládá povinnost, provozovat obchodní činnost v souladu s jeho koncepcí.

Toto právo franchisanta opravňuje a zavazuje užívat za přímou nebo nepřímou úplatu jméno franchisorovy firmy a/nebo jeho ochrannou známku a/nebo servisní známku a/nebo jiná práva z průmyslového a/nebo duševního vlastnictví, jakož i know-how, hospodářské a technické metody a procedurální systém, v rámci a po dobu trvání písemné franchisové smlouvy, za tímto účelem uzavřené mezi stranami, a za trvalé obchodní a technické podpory ze strany franchisora.

Zmíněné „Know-how” je souborem nepatentovaných praktických znalostí, vycházejících z franchisorem získaných a ověřených zkušeností, jež jsou utajené, podstatné a identifikované. Utajené” znamená, že know-how, není všeobecně známé nebo lehce dostupné. „Podstatné” znamená, že know-how zahrnuje nepostradatelné informace pro použití franchisantem.   „Identifikované” znamená, že know-how musí být specifikováno natolik zevrubně, aby bylo možno zjistit, zda odpovídá kritériím utajení a podstatnosti. Specifikace know-how může být smluvně zakotvena.

„Pokud se vám zdá oficiální definice franchisingu velmi obsáhlá, můžeme tuto definici zjednodušit a říct: Jedenkrát vymyslet a mnohokrát uplatnit,“ zjednodušuje Jiří Krajča, project manager České asociace franchisingu, www.czech-franchise.cz.

Česká asociace franchisingu (ČAF) je nezisková profesní organizace sdružující na národní úrovni poskytovatele franchisingu – franchisory a odborníky z oblasti práva a poradenství zaměřující se na problematiku franchisingu. Vznikla v roce 1993 a od té doby významně přispívá k propagaci a popularizaci franchisingu a neustálému rozvoji a kultivaci této formy podnikání v České republice. Členská základna ČAF se každým rokem rozrůstá o několik nových členů, ať už řádných, nebo přidružených. V současné době má 44 členů, mezi které patří jak velké a známé mezinárodní značky, tak i menší tuzemské franchisové systémy.

Pořádá soutěž Franchisa roku. Loňským vítězem v kategorii KB Franchisor roku se stala celosvětová realitní franchisová síť CENTURY 21 Czech Republic, hned za nimi se umístil Švejk Restaurant a koncept Business for Breakfast. Také kategorii Broker Consulting Skokan roku ovládla síť CENTURY 21 Czech Republic. Druhé místo získala síť dietetických center NATURHOUSE a třetí The Alternative Board ®. Cenu ČAF za podporu a rozvoj franchisingu získala docentka Lenka Turnerová. Nově udělovanou Cenu veřejnosti získala agentura Foreigners.cz.

Slovník pojmů

Franchising – je odbytový systém, jehož prostřednictvím se uvádí na trh zboží a/nebo služby a/nebo technologie. Opírá se o úzkou a nepřetržitou spolupráci právně a finančně samostatných a nezávislých podnikatelů – franchisora a jeho franchisantů. Franchisor zaručuje svým franchisantům právo a zároveň jim ukládá povinnost provozovat obchodní činnost v souladu s jeho koncepcí. (definice EFF)    

Franchisa – licence (právo) opravňující franchisanta k provozování odbytové koncepce franchisora vlastním jménem na vlastní účet

Franchisor – franchisový poskytovatel, poskytovatel franchisy

Franchisant – franchisový příjemce, nabyvatel franchisy

Franchisová smlouva – dlouhodobá smlouva upravující základní vztahy mezi franchisorem a franchisantem

Franchisový balík – souhrn práv, znalostí a dalších plnění poskytovaných franchisorem umožňující provozovat franchisu

Franchisové poplatky – platby, které platí franchisant franchisorovi za licenci a služby

Franchisová síť – obchodní a organizační propojení franchisora a všech jeho franchisantů koordinované a podporované prostřednictvím franchisové centrály

Master-Franchising – franchising přesahující území státu, tzn. provozovaný v mezinárodním měřítku

Master-Franchisa – franchisová licence pro území cizího státu (zpravidla pro celé území)

Master-Franchisant – tuzemský držitel franchisové licence udělované zahraničním franchisorem

Master-Franchisová smlouva – (master – hlavní) smlouva upravující základní vztahy mezi franchisorem a master-franchisantem opravňující master-franchisanta uzavírat jako franchisor franchisové smlouvy s dalšími franchisanty 

Zdroj: www.czech-franchise.cz.

Newsletter