Čekání na finance z faktur v logistice se opět prodlužuje. Řešením je nebankovní provozní financování

Malí a střední podnikatelé v logistice čekají na proplacení svých faktur déle než dříve. Vyplývá to z údajů českého fintechu 4Trans. Rozdíl mezi dobou splatnosti a reálnou dobou zaplacení faktur se v roce 2022 prodloužil v průměru o dva týdny. Přitom ještě v roce 2019, před pandemií, byla doba úhrady faktur v logistice poloviční. Situaci dopravcům komplikují i rostoucí náklady kvůli energetické krizi a stále dražší bankovní financování. Čísla 4Trans ukazují, že stále více autodopravců využívá ke stabilizaci svého cash flow provozní financování ve formě faktoringu. 4Trans pro ně od svého vzniku profinancoval faktury ve výši 1,5 miliardy korun.

Platební morálku silně zhoršila podle dat 4Trans už covidová krize v roce 2020 a na aktuální situaci nejvíce doplácí malé a střední firmy. V následujícím roce se situace zlepšila a doba úhrady se vrátila na hodnoty před covidem. Loni opět nastalo zhoršení: průměrná doba splatnosti faktury se vyšplhala na 54 dní a průměrná doba zaplacení se prodloužila na 66. Rozdíl, tedy 12 dní po splatnosti, představuje dvojnásobné navýšení oproti roku 2021.

„Naši klienti jsou menší a střední logistické společnosti. V pár lidech musí plnit veškeré své závazky, ty finanční pochopitelně načas. Když se jejich odběratelé s platbou faktury opozdí, nemohou čekat další dva týdny, jelikož musí financovat svůj provoz. A právě takovou situaci umíme vyřešit. Autodopravci, kteří čekají na peníze od odběratelů, se na nás mohou kdykoli obrátit. Poskytujeme jim okamžité proplacení faktur, díky kterému se splatnost zkrátí na pár minut. Proto je naše provozní financování funkční růstová strategie pro logistické firmy nehledě na výkyvy platební morálky nebo makroekonomickou situaci,“ říká Jaroslav Ton, CEO 4Trans.

Zhoršující se platební morálka

Splatnost faktur přímo ovlivňuje cash flow autodopravců. Tendence otálet s proplacením se tak přímo dotýká nejen jednotlivců, ale i celého sektoru. I v tom nabízí 4Trans pomocnou ruku, a to v rámci ověřování platební morálky odběratelů, která je součástí celého procesu nabízeného bezregresního faktoringu. Zákazník 4Trans si tak před provedením své první zakázky může odběratele nejprve prověřit. Po nahrání faktury do systému obdrží až 80 procent její hodnoty obratem na účet. Nemusí se starat ani o případné vymáhání pohledávky a díky pojištění o své peníze nepřijde.

Český fintech má v současnosti v databázi více než 12 000 odběratelů po celé Evropě. Za poslední rok zaznamenal 4Trans nárůst klientů přes 350 procent. V letošním roce chce v růstu pokračovat, získat další klienty a více se zaměřit na zahraniční trhy, zejména Polsko.

Více o 4Trans

4Trans je český fintech nabízející finanční a pojišťovací produkty malým a středním podnikům v logistice. Nedostatek provozního kapitálu, dlouhé splatnosti faktur a často drahé či nedosažitelné bankovní úvěry trápí většinu z 500 000 evropských firem v logistice. Technologický náskok a dokonalé pochopení trhu logistiky umožňuje fintechu poskytovat ekosystém produktů založených na real-time datech. S celkovým objemem profinancovaných faktur v hodnotě přes miliardu a půl korun míří 4Trans k pozici lídra v oblasti financování SME v Evropě.

Newsletter