Ceny ojetin jsou stabilní, jejich nabídka stále nepatrně roste

Ojeté automobily mohli Češi v srpnu kupovat nejčastěji za 200 tisíc korun, což je o 19 tisíc méně než v lednu letošního roku. Dvousettisícovou hranici ojetiny překročily naposledy v dubnu, od té doby zůstává mediánová cena v české inzerci na této úrovni

Ceny ojetých aut dosáhly svého maxima na počátku letošního roku, nyní již čtvrtý měsíc v řadě nepřekročily hranici cenového mediánu 200 tisíc korun. Ve srovnání s červencem se srpnové ceny nezměnily, aut na trhu sice přibylo, ale pouze neznatelně, v řádu stovek kusů. Průměrně tak bylo v srpnu na sekundárním trhu nabízeno 137 825 ojetých vozů, tedy o 0,6 procenta více než o měsíc dříve – a o sedm tisíc, tedy o necelých šest procent, více než v lednu. Ukazují to analýzy skupiny AURES Holdings, provozovatele autocenter AAA AUTO a Mototechna, jejíž experti kontinuálně sledují inzertní nabídky a přinášejí relevantní obraz nabídky ojetých automobilů na trhu.

„Sekundární trh se stabilizuje. Aut na něm dosud průběžně přibývalo, a až do letošního ledna jejich ceny rostly. Od té doby už jen klesají, což souvisí s rozšiřováním inzertní nabídky. Aut na sekundárním trhu průběžně přibývá, tempo nárůstu však v posledních měsících citelně zpomalilo. Poptávka však zůstává nadále vysoká, což můžeme potvrdit coby největší hráč na sekundárním trhu ve střední Evropě. Jen za srpen jsme prodali a vykoupili přes 20 tisíc aut, což je rekord v historii naší společnosti,říká Petr Vaněček, co-CEO (společný generální ředitel) AURES Holdings.

V tuzemské inzerci bylo v srpnu nabízeno o 7 000 aut více než v lednu, což signalizuje neutuchající poptávku, doloženou i dalším parametrem. Takzvaný počet dní v nabídce (DVN) se od ledna zkrátil v průměru o dva dny – ze 70 na 68. „To ovšem také znamená, že průměrné auto vydrží v inzerci déle než dva měsíce, což je zajímavá informace pro soukromé prodejce – ti si často myslí, že jakmile podají inzerát, do dvou dnů mají prodáno. A má to ještě další aspekt – při letošní průměrné meziměsíční inflaci 1,5 % ztratí auto v nabídkové ceně 300 tisíc korun za dva měsíce reálně na hodnotě 9 000 korun, čím déle ho zájemce prodává, tím částka narůstá,“ zmiňuje Petr Vaněček fakt, se kterým mnoho lidí při prodeji ojetiny nepočítá.

Nafťáky jdou stále na odbyt

Většina Čechů (48,6 %) si podle statistik pořizuje ojeté benzínové vozy, dieselové se 44 % jsou v těsném závěsu. „Pokles prodejů dieselů je důsledkem rostoucí poptávky po alternativních palivech. Čistě elektrických aut jsme jen v létě prodali na 180, od začátku roku pak více než 500. Loni se přitom prodalo 400 elektromobilů za celý rok. Je vidět, že Češi začínají mít o elektroauta zájem, což je podpořeno rozvojem fotovoltaiky na rodinných domech i razantním nárůstem počtu nabíječek. Ještě víc by samozřejmě pomohlo, kdyby stát umožnil přispívat dotacemi i na pořízení ojetého elektromobilu, který je pro většinu populace mnohem dostupnější než nový,“ doplňuje Petr Vaněček.

Auta na naftu se však stále ještě prodávají nejrychleji – diesely průměrně zůstávají v nabídce 70 dnů, benziňáky 72 dny a elektromobily 85 dní. Někde mezi jsou s 75 dny hybridní automobily, kombinující spalovací motor s elektromotorem. Těch v inzerci také stále přibývá – ve srovnání s letošním lednem je jich na trhu o 500 více, celkem 2 600 kusů; jen od minulého měsíce přibyla stovka kusů, tedy čtyři procenta. Jen pro zajímavost, průměrný hybrid, nabízený na českém trhu, je starý tři roky (rok výroby 2021) a má najeto necelých 60 tisíc km.

Nejčastěji nabízeným vozem českého trhu však zůstává Škoda Octavia, jichž v inzerci najdeme téměř 10 800 kusů, z nichž je většina, 6 900 kusů, naftových. A zájem o ni se neustále zvyšuje, což jasně dokládají čísla analytiků AAA AUTO. „V dobách před covidem, v roce 2018, měla průměrná octavia stáří osm let, nájezd necelých 160 tisíc km a stála 169 tisíc korun – v nabídce vydržela průměrně 75 dnů. Zato letos je to o 16 dnů méně, pouze 54, a to přesto, že je o dva roky starší, najeto má téměř 200 tisíc kilometrů a je o 11 tisíc korun dražší. I přes rychlejší obrátku je na trhu zhruba o tři tisíce kusů víc, hlavně proto, že se vytratila mnohá konkurence,“ říká Petr Vaněček s tím, že i v síti AAA AUTO se prodává zhruba o 20 procent více oktávií než před šesti lety.

Hodně podobný příběh píše také například už nevyráběná Škoda Yeti – je o ni takový zájem, že v nabídce vydrží průměrně 54 dnů, což je o 21 méně než před šesti lety. A to přesto, že je v průměru o sedm let starší, než bývala tehdy, a má najeto dvojnásobek (162 tisíc km).

Skupina AURES Holdings je letos na trhu již 32 let. Provozuje síť více než 60 poboček, servisních center a zastoupení v České republice, na Slovensku, v Polsku, v Maďarsku a Německu. Za dobu své existence na výkupu a prodeji obsloužila již přes 3 miliony zákazníků. Skupina prodá ročně bezmála 100 000 vozů a je tak největším prodejcem ojetých aut ve střední a východní Evropě. Prodává také zánovní vozy pod obnovenou značkou Mototechna. Na západních trzích působí prostřednictvím společnosti Driverama. Společnost AURES Holdings je signatářem Declaration of Support for Women’s Economic Empowerment a pravidelně se umisťuje v žebříčcích CZECH TOP 100 a Českých 100 nejlepších. Pro roky 2017 a 2018 byla držitelem prestižního ocenění Superbrands a umístila se na 2. místě v celoevropské soutěži European Business Awards 2016/2017. AURES Holdings řídí společní generální ředitelé Karolína Topolová a Petr Vaněček. Generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová se v roce 2020 umístila v anketě Top Ženy Česka na 1. místě v kategorii manažerek a o rok později v tomto žebříčku vstoupila do Síně slávy. V roce 2022 byla časopisem Forbes vybrána do žebříčku TOP CEO a pravidelně se objevuje v jeho žebříčku nejvlivnějších žen. Skupinu vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners.

Newsletter