Kolik a za co platili češi kartou na letních dovolených? Dle dat české fintechové společnosti Dateio, která má vhled do dat karetních transakcí, letošní prázdniny Češi hospodařili s penězi o něco střídmněji než v roce 2023. Na dovolené nejčastěji používají kartu v obchodech s potravinami, jídlo a pití si rádi dopřejí i v restauracích. Další nemalou položkou pro Čechy v zahraničí představovaly náklady spojené s dopravou.
Data více než 566 tisíc uživatelů tří předních českých bank ukazují, že Češi kartou během zahraničních dovolených v červenci a srpnu letošního roku zaplatili téměř 2 miliardy korun. „Průměrně šlo o útratu 3 475 Kč za osobu. Čísla ze stejného období v roce 2023 jsou o něco vyšší. Minulý rok částku 2 miliardy korun přesáhly o sto milionů. Rozdíl v průměrné útratě pak byla stokoruna na člověka. Je ale potřeba zmínit, že rozhodně nejde o celkovou výši výdajů na dovolené, ale o platby kartou během ní,“ doplňuje Ivan Dovica, spoluzakladatel a co-CEO Dateio. Nižší výdaje ale nemusejí znamenat, že tento rok Češi v zahraničí šetřili. Analýza totiž vychází z dat několika českých bank, nikoli stále oblíbenějších neobank, jejichž účty jsou ve společnosti využívány zejména při cestách do zahraničí.
A za co platí Češi kartou na dovolené nejvíce? Za jídlo. V obchodech s potravinami nechali letos necelých 700 milionů korun, které upřednostňují před jídlem a pitím v restauračních zařízeních. Návštěvy restaurací je stály přes 200 milionů korun. Další výraznou položku představují také náklady spojené s auty, například tankování. Za ty zaplatili Češi na dovolené skoro 350 milionů korun. Tyto náklady dominovaly útratám na dovolené i minulý rok. Za pronájmy aut pak Češi v zahraničí zaplatili kartou celkem 6,5 milionu korun. Nejnižší položky rozpočtu na dovolené představovaly platby kartou v kulturních institucích nebo lékárnách. Nutno ale podotknout, že mnohé z vyjmenovaných položek si lidé objednávají dopředu, tedy ne vše platí kartou až na dovolených v místě pobytu.
Destinace, kde Češi v zahraničí během dovolené nejčastěji platí kartou, se od minulého roku nezměnily. Jak v roce 2023, tak i letos se na první příčce umístilo Polsko. Během července a srpna zde Češi zaplatili přes 200 milionů korun, na čemž mají zásluhy také přeshraniční nákupy. Je to sice o něco méně než v minulém roce, ale i tak si Polsko v této kategorii zachovává prvenství. Na druhém místě je letos opět Slovensko s útratou 158 milionů korun a hned za ním Chorvatsko – zde Češi nechali 157 milionů korun.
Používání Euronetu mírně vzrostlo
V první polovině letošního roku se na základě vyjádření několika českých bank pro ČTK z 1. března v médiích objevily zprávy, které upozornily na poplatky bankomatů společnosti Euronet. Banky ve svém vyjádření také doporučily, aby jejich klienti peníze z těchto bankomatů přestali vybírat. Podle bank není totiž služba Euronetu transparentní. Tvrdí, že bankomaty Euronet strhávají peníze za nevyžádanou informaci o zůstatku na účtu. Stane se tak, když uživatel při výběru zvolí možnost „HOTOVOST & ZŮSTATEK“. Samostatnou službu, kterou spotřebitelé pravděpodobně preferují, tedy prostý výběr hotovosti, tyto bankomaty ukrývají až pod možností „JINÉ“, pod níž si běžně představíme spíše služby jako změna PIN.
Některé Čechy tato osvěta zřejmě minula. Analýza dat společnosti Dateio ukazuje, že během letních dovolených v zahraničí v roce 2023 tvořily výběry z bankomatů Euronet 8 % z celkového objemu výběrů. Letos ve stejném období vzrostl podíl těchto výběrů o 0,2 procentního bodu. Celkový objem vybraných peněz z bankomatů však klesl o 5 milionů korun. Platby kartou v obou letech stále výrazně převažují. Výběry z bankomatů od července do srpna letošního roku dosáhly 136 milionů korun.
Dateio je česká fintechová společnost založená v roce 2013. Její jedinečnost tkví ve způsobu, jakým využívá potenciál platebních dat. Pomocí jejich hloubkové analýzy dokáže zjistit, kdy, kde, za co a jaký typ zákazníků kartami platí, a dokáže tak s daty hodnotně pracovat. Dateio vytváří hned dva produkty – Dateio platform a tapix.io. Dateio platform propojuje banky, obchodníky a jejich klienty prostřednictvím card-linked marketingu. Celé to funguje tak, že nabídky slev nebo cashbacku jednotlivých obchodníků jsou propojeny přímo s platebními kartami zákazníků. Ti tak získávají slevy při nákupech automaticky, aniž musejí používat fyzické kupony nebo různé aplikace. Nabídky jsou navíc cílené na základě analýzy nákupního chování, což napomáhá spokojenosti zákazníků i obchodníků. Tapix.io zase reaguje na potřebu bank lépe porozumět platebním datům jejich klientů a poskytuje finančním institucím nástroje pro detailní analýzu transakcí. Banky mohou díky tomu vytvářet lepší služby zaměřené na individuální potřeby klientů. Sídlo Dateia na pražském Smíchově momentálně obývá kolem stovky zaměstnanců.