Evropské i americké výnosy klesají. Euro smazalo část včerejších zisků pod 1,0400 EURUSD. Koruna umazává část předchozích zisků nad 25,05 za euro. Proti dolaru mírně nad 24,10.

Češi milují knihy. Knižní e-shopy se nacházejí na předních příčkách v online nakupování

Do popředí se dere také manga nebo fanfiction

Vánoce jsou za rohem a Black Friday těsně za námi. Odráží se láska Čechů ke knihám i na internetu? Podle dat společnosti Similarweb ano. V top dvacítce nejnavštěvovanějších online obchodů za posledních 28 dní se knižní e-shop objevuje hned dvakrát. Data Similarwebu také ukazují na další trendy, které se vážou k online konzumaci literatury. Jsou jimi japonská manga nebo fanfiction, tedy fanouškovská tvorba vycházející ze známých děl.

„Česká republika si dlouhodobě drží pověst národa knihomolů. Navzdory digitální době zůstává čtení oblíbenou činností, což potvrzují nejen data o nákupech knih, ale i trendy ve vyhledávání na internetu,“ uvádí Yoav Shmaria, viceprezident společnosti Similarweb pro výzkum a vývoj a vedoucí její pražské pobočky. Které knihy a žánry nejvíce táhnou? Kde Češi nejraději nakupují a jaké nové fenomény hýbou tuzemským literárním světem?

Podle návštěvnosti jsou nejpopulárnějšími knižními e-shopy Megaknihy.cz, Knihy Dobrovský a Knihobot.cz. Například Megaknihy.cz, které však nabízejí i poměrně širokou škálu neknižních produktů, měly průměrně za poslední měsíce roku 2024 přes 3,3 milionu návštěvníků měsíčně. Největší procentuální meziroční růst návštěvnosti zaznamenaly e-shopy Knihobot, Kosmas a TrhKnih.cz. Návštěvnost deseti nejúspěšnějších knižních e-shopů v součtu dosahuje více než 8,5 milionu návštěv v posledních 28 dnech.

Hned dva knižní e-shopy se dokonce vklínily mezi vůbec nejnavštěvovanější e-shopy. „Zmíněné Megaknihy.cz a Knihy Dobrovský se umístily na čtrnáctém, respektive osmnáctém místě mezi všemi e-shopy, tedy ve společnosti gigantů Alza nebo Allegro,“ říká Yoav Shmaria.

Ve vztahu ke slově „kniha“ pak Češi na internetu posledních 28 dní nejčastěji vyhledávají hesla jako „knihy Dobrovský“ s 80 tisíci vyhledávání, „levné knihy“ s 9,6 tisíci nebo „nejlevnejsi knihy“. Mezi nejvyhledávanější autory patří Julie Caplinová, Jo Nesbø, Robert Bryndza nebo Patrik Hartl. Češi se také zajímají o knihy z druhé ruky a antikvariáty, které představují mnohdy levnější a rovněž udržitelnější variantu ke knihám novým.

Trendem jsou krásné knihy a dark romance

„V rámci knižního světa můžeme trendy rozdělit do několika skupin. Pokud začneme knižní produkcí a tím, jaké knihy vydávají nakladatelství a jaké knihy tedy následně zákazníci kupují, tak silně vnímáme důraz na estetiku. To se promítá do množství knih, které vycházejí s barevnou ořízkou či v nějakém speciálním vydání. Kniha je často dárkový předmět a máme ji vystavenou doma dlouhé roky či desetiletí. Je pro nás tedy zásadní, aby vypadala skvěle,“ vysvětluje Adam Pýcha, e-commerce director a CMO společnosti Knihy Dobrovský.

Dodává, že pozice tištěných knih je stále dominantní: „E-obsah roste výrazně, ale představuje stále jen jednotky procent trhu. Stejné to je i s audioknihami. I v roce 2024 můžeme sledovat vzestupy nových žánrových trendů, kde dominuje dark romance. Jedná se o knihy, kde nenajdete klasická vztahová schémata a často ani šťastné konce. Mají thrillerové zápletky, mohou být velmi násilné a hlavně vzrušující. Takové knihy se nejen překládají, ale píšou je i tuzemští autoři. A jedná se o knihy velmi úspěšné.“

Vyhledávání fanfiction a mangy je na vzestupu

Češi však nečtou jen tradiční knihy. Zajímá je i online literatura a specifické žánry. Mezi nejvyhledávanější weby s literární tematikou patří zahraniční stránky s fanfiction a volně dostupnými knihami, jako jsou Archive of Our Own, Wattpad nebo ukrajinská stránka Loveread.ec. „Trendem posledního roku je růst popularity manga literatury a fanfiction, zejména mezi mladšími čtenáři. Tento segment v letošním roce zaznamenal meziroční růst vyhledávání o 56 %, čímž se řadí k vůbec nejrychleji rostoucím kategoriím na českém internetu,“ popisuje Yoav Shmaria.

Platformy Wattpad, RoyalRoad či Pointa umožňují amatérským autorům publikovat vlastní díla. Veřejnost je tak může nejen číst, ale také sama na jejich vydání přispívat. Že jsou Češi nejen vášnivými čtenáři, ale také autory, potvrzuje Petr Baláš, ředitel knižních nakladatelství Albatros Media, jež se tvorbě tuzemských autorů dlouhodobě věnují: „Měsíčně přijímáme do nakladatelství průměrně 30 až 40 nových rukopisů, jejichž kvalita se různí. Snažíme se na každý rukopis alespoň krátce reagovat. Z tohoto množství se však jako finální kniha vydá jen zlomek titulů. Není v naší kapacitě zařadit do edičního plánu všechny zajímavé tituly, a proto autoři rádi využívají naši redakční platformu Pointa. Ta umožňuje vydat titul samonákladem, bez nutnosti zapojení nakladatelství. Ročně takto vyjde okolo stovky titulů, což potvrzuje, že jsme národ nejen čtenářů, ale i psavců.“

Similarweb (NYSE: SMWB) je cloudová digitální analytická společnost se sídlem v Izraeli. Byla založena v roce 2007 a na newyorskou burzu vstoupila v květnu 2021. Similarweb vytváří komplexní platformu pro webovou inteligenci, která dokáže pochopit a analyzovat veškeré dění v prostředí internetu, od základních údajů o návštěvnosti po chování lidí na síti. Jejich služby zahrnují digitální výzkum, marketingovou zpravodajskou službu, obchodní zpravodajství a investiční zpravodajství. Nové vývojářské centrum v Praze se svým současným počtem 45 zaměstnanců doplní obdobná centra v Tel Avivu a Kyjevě a další kanceláře po celém světě. V české metropoli Similarweb plánuje vyrůst na více než 100 expertů a vybudovat tak stabilní zázemí pro inženýrské centrum a centrum výzkumu a vývoje.

Newsletter