Češi nakupují v e-shopech častěji, ale za méně. Přibývá totiž menších e-shopů

Český trh e-commerce v první polovině letošního roku zaznamenal zajímavý fenomén v nákupním chování zákazníků. Analýza dat z internetových obchodů na platformě Upgates, ukázala, že spotřebitelé nakupují více, ale za jednu objednávku tolik neutrácí. Zatímco celkový počet objednávek z internetových obchodů vzrostl téměř o čtvrtinu, jejich průměrná hodnota klesla o 19 % na 1262 korun. Podle odborníků z Upgates je za tím řada menších e-shopařů, kteří letos začali podnikat. I když drobnější objednávky snižují průměrné tržby na jeden obchod, díky jejich stoupajícímu množství roste obrat celé e-commerce. Nové e-shopy pak nejčastěji působí v kategoriích jídlo, chovatelství a zahrada.

V první polovině roku sleduje česká e-commerce zajímavý trend. Z analýzy dat e-shopů provozovaných na platformě Upgates totiž vyplynulo, že spotřebitelé nakupují častěji, ale za objednávky utratí méně. Průměrný počet objednávek na jeden e-shop se mírně snížil o 2,4 %, avšak celkový objem objednávek vzrostl o výrazných 24 %. Zásadní je však pokles průměrné hodnoty objednávky o 300 korun na současných 1262 korun, což představuje meziroční propad o 19 %. „Navzdory pětinovému poklesu průměrné hodnoty objednávky vidíme jasný trend, kdy zákazníci nakupují častěji, ale v menší hodnotě. To ukazuje, že česká e-commerce stále roste, ale mění se způsob, jakým zákazníci nakupují,“ vysvětluje Michal Benatzky, marketingový manažer společnosti Upgates, která vyvíjí e-shopová řešení.

Průměrné tržby na jeden e-shop se meziročně snížily o přibližně 4 %, a to na 1,46 mil. korun. Celkový obrat přesto roste, protože na něm rychle vzniká řada malých e-shopů. „Za snížením průměrného obratu na jeden e-shop stojí větší diverzita na trhu, kdy se objevila řada nových, převážně menších hráčů. Drobnější prodejci pak vzhledem ke své velikosti dosahují nižších průměrných tržeb,“ upřesňuje Michal Benatzky.

Nejvíce nových e-shopů vzniká v segmentu potravin

V letošním prvním pololetí byly mezi e-shopy na platformě Upgates nejvíce zastoupeny kategorie jako oblečení (13 %), jídlo (10 %) a služby jako například 3D tisk na zakázku, reklamní předměty nebo prodej kurzů (10 %). Mezi nejrychleji rostoucí segmenty z pohledu nově založených e-shopů patří online obchody s jídlem, jejichž počet vzrostl o 10 %. Dále o 8 % přibylo e-shopů z kategorie chovatelství a o 7 % ze segmentu zahrada. Naopak nejvýraznější zpomalení zaznamenaly kategorie nábytek a hobby, a to o 17 %, resp. 12 %. Oslabila také kategorie průmysl, a to o 13 %, kde jsou typicky e-shopy se vzduchotechnikou, fotovoltaikou či různými stavebními a zemědělskými stroji a příslušenstvím. Na stabilní pozici zůstávají i tradiční kategorie jako elektronika, knihy nebo drogerie, což potvrzuje jejich dlouhodobou oblibu.

„Nové e-shopy reagují na větší zájem spotřebitelů o výrobky pro domácnost, péči o domácí mazlíčky a volný čas. Naopak zpomalily kategorie jako hobby nebo nábytek, což může souviset s větší finanční náročností typickou pro tento segment, větší citlivostí spotřebitelů na ceny a především kvůli velké konkurenci známých obchodních domů,“ přibližuje Michal Benatzky a dodává, že menší obchodníci mají příležitost zaujmout zákazníky prodejem lokálních nebo specializovaných značek s designovými produkty ruční nebo malosériové výroby.

E-commerce poroste až do Vánoc

Změny v nákupním chování a příliv nových menších hráčů budou dále ovlivňovat vývoj české e-commerce. Obzvláště v druhé polovině roku, kdy s Black Friday a vánočními svátky vrcholí nákupní sezóna, bude důležitým faktorem také tlak na ceny a slevy. Ty totiž v konečném důsledku ovlivní průměrnou výši objednávek.

„Sváteční období tradičně přinese výrazný nárůst objednávek, zejména v segmentech jako elektronika, oblečení a hračky. Počet e-shopů a jejich rozmanitost budou klíčové pro celkový výkon trhu v druhé polovině roku,“ uzavírá Michal Benatzky.

 

Newsletter