Využívání slev v rámci služby cashbacku v Česku roste. Potvrzují to data společnosti Dateio, která dokáže zjistit kdy, kde, za co a jaký typ zákazníků kartami platí. Takto obohacená platební data pak využívají banky společně s obchodníky, aby dokázali svým zákazníkům poskytnout cílené a relevantní slevy. Ti čeští takovým způsobem z nákupů dostali zpět celkem 1,3 miliardy korun.
„Card-linked marketing, jehož součástí je právě cashback, umožňuje obchodníkům nabízet slevy přímo v mobilních aplikacích bank, šité na míru individuálním potřebám zákazníků. Naším cílem je umožnit uživatelům výhodnější nákupy u prodejců, kteří je opravdu zajímají, a současně prodejcům pomáhat efektivněji oslovovat relevantní zákazníky,“ vysvětluje Ivan Dovica, spoluzakladatel a co-CEO fintech společnosti Dateio.
Cashback se stal standardním benefitem, který využívají statisíce Čechů. Spolupracují na něm Banky jako UniCredit Bank, Česká spořitelna, nebo Air Bank, které mají dohromady přes 3 a půl milionu aktivních uživatelů cashbacku. Celkový počet zákazníků využívajících cashback v roce 2024 meziročně narostl v průměru o 6,8 %.
Potraviny na prvním místě
Největší podíl cashbacku připadá na potraviny, kde zákazníci získali zpět 1,02 miliardy korun. Další výraznou kategorií je cestování s cashbackem ve výši 69 milionů korun. Celkem bylo v tuzemsku přes cashbackové systémy společnosti Dateio zpracováno více než 28 milionů transakcí v hodnotě necelých dvou miliard. „Slevy v bankovních aplikacích, tedy v systému card-linked marketingu mohou být jak procentuální, nebo podmíněné minimální útratou u daného obchodníka. U cashbacku sleva funguje tak, že koncový zákazník dostane v určitém množství procent peníze zpět na svůj účet,“ doplňuje Ivan Dovica, spoluzakladatel a co-CEO fintech společnosti Dateio. Do cashbackových a slevových akcí v bankovních aplikacích se v Česku zapojilo doposud celkem 1248 obchodníků, kteří díky card-linked marketingu uskutečnili dohromady 4482 kampaní. Jen díky cashbackovým kampaním od roku 2023 přišli na bezmála 6 miliard korun.

Od jediné kantýny k 18 bankám a 600 obchodníků
Dateio vzniklo v roce 2013 jako odpověď na rostoucí potřebu efektivního využití platebních dat v bankovním a retailovém sektoru. Zakladatelé Ondřej Knot a Ivan Dovica, kteří opustili své konzultantské kariéry, se rozhodli vytvořit technologii propojující banky, obchodníky a jejich zákazníky. Jejich cílem bylo vytvořit platformu, která nejen analyzuje platební data, ale také využívá metadata o čase, místě nebo demografii zákazníka, aby banky lépe pochopily nákupní chování svých klientů. Nejprve s demo aplikací obcházeli banky, aby po roce a půl prezentování řešení došli ke svému prvnímu bankovnímu klientovi. U něj aplikaci pilotovali na jeho zaměstnancích, kteří služby chackbacku zkoušeli nejdříve na lokální kantýně, posléze i v okolních obchodech. Dateio se od té doby výrazně rozrostlo a dnes funguje jako mezinárodní fintech, nabízející slevové akce přímo v bankovních aplikacích. V současnosti spolupracuje kromě třech českých bank také s 15 zahraničními a s více než 600 obchodníky z celého světa.
Dateio je česká fintechová společnost založená v roce 2013. Její jedinečnost tkví ve způsobu, jakým využívá potenciál platebních dat. Pomocí jejich hloubkové analýzy dokáže zjistit, kdy, kde, za co a jaký typ zákazníků kartami platí, a dokáže tak s daty hodnotně pracovat. Dateio vytváří hned dva produkty – Dateio platform a Tapix. Dateio platform propojuje banky, obchodníky a jejich klienty prostřednictvím card-linked marketingu. Celé to funguje tak, že nabídky slev nebo cashbacku jednotlivých obchodníků jsou propojeny přímo s platebními kartami zákazníků. Ti tak získávají slevy při nákupech automaticky, aniž musejí používat fyzické kupony nebo různé aplikace. Nabídky jsou navíc cílené na základě analýzy nákupního chování, což napomáhá spokojenosti zákazníků i obchodníků. Tapix zase reaguje na potřebu bank lépe porozumět platebním datům jejich klientů a poskytuje jim službu obohacování platebních dat. Díky tomu si banky a finanční instituce mohou tato data detailně analyzovat a stavět si na nich vlastní funkce a řešení. Banky mohou díky tomu vytvářet lepší služby zaměřené na individuální potřeby klientů. Sídlo Dateia na pražském Smíchově momentálně obývá kolem stovky zaměstnanců.