Komentář Wallera z Fedu podpořil růst amerických výnosů a dolar. Kurz zpevnil pod 1,0800 za euro. Rostoucí evropské i americké výnosy negativem pro měny regionu. Koruna ve ztrátě nad 25,30 za euro.

Češi si neumí představit léto bez prosecca, lační po novinkách a vyznají se

Pití kvalitního italského prosecca se stalo absolutním fenoménem a získalo si nesmírnou oblibu po celém světě. Nebývalé množství příznivců má také v České republice, což potvrzuje i nový průzkum u příležitosti Mezinárodního dne prosecca, podle kterého si třetina Čechů nedokáže představit léto bez skleničky tohoto vychlazeného nápoje. Šetření pro značku Mionetto Prosecco, která patří mezi nejvýznamnější hráče světového i domácího trhu, také odhalilo, kdy si Češi prosecco dopřávají a jak si ho vychutnávají.

Prosecco je odjakživa a ve všech zemích spjato se setkáváním s přáteli a užíváním si každodenních okamžiků v jakoukoliv denní hodinu. Podle průzkumu pro značku Mionetto Prosecco si i Češi dopřávají prosecco především ve společnosti přátel. K otevření lahve přitom nepotřebují žádnou výjimečnou příležitost či jubileum. Plejádě příležitostí, při kterých nesmí italské šumivé víno chybět, totiž dominují večírky a party (37 %) následované oblíbeným grilováním a pikniky v přírodě (26 %).

Jak se dále ukázalo, celá třetina Čechů si proseccem zpříjemňuje také chvíle strávené o samotě. Především ženy si rády nalijí skleničku ke své pověstné „chvilce pro sebe“ a k relaxaci. „Prosecco je v podstatě synonymem „dolce vita“, pověstného italského užívání si života, bezstarostnosti, volného času stráveného s přáteli, ale i chvilek, které máme jen sami pro sebe. Mezi šumivými nápoji tak má zcela výjimečné postavení, protože s jeho otevřením konzumenti nečekají jen na oslavy a svátky, ale dopřávají si ho v podstatě kdekoliv a kdykoliv,“ říká manažer značky Mionetto Prosecco pro Českou republiku, Marek Žižkovský.

V roce 2016 se do Česka dovezlo 2,5 milionu lahví prosecca, v roce 2021 už počet přesáhl 8,7 milionu, což představuje nárůst o 250 %. Za šest let se nejen rapidně zvýšila spotřeba, ale proměnily se i chuťové preference. „Do myslí i skleniček spotřebitelů se prosecco původně dostalo jako jedna ze složek koktejlů, dnes už skoro 60 % příznivců prosecca upřednostňuje pití samotného čistého nápoje, u kterého hraje mnohem důležitější roli kvalita a chuť,“ vysvětluje Marek Žižkovský.

Češi lační po novinkách

Šumivé víno prosecco lze vyrábět výhradně v severní Itálii v regionech Veneto a Friuli Venezia Giulia. Ty nejkvalitnější hrozny odrůdy Glera pak pochází z provincie Treviso, na kopcích mezi městy Valdobbiadene a Conegliano, které nabízejí pro pěstování hroznů ty nejideálnější podmínky. Průzkum ukázal, že bezmála polovina Čechů ví, že rodištěm prosecca je právě severní Itálie.

Před dvěma lety bylo italským vinařům umožněno poprvé vyrábět novou rosé variantu, kdy se původní odrůda Glera doplňuje z 10–15 % o Pinot Noir. Čechy novinky lákají, jelikož nové rosé už stihlo ochutnat 30 % z nich. Pozvolna k nám proniká také trend pití prosecca při pozdní snídani, který si občas dopřejí 2 z 10 Čechů.

 

Podrobnosti k průzkumu

Průzkum byl realizován v červenci 2022 na vzorku 1050 osob ve věku 18–65 let z celé České republiky

O značce Mionetto Prosecco

V roce 1887 začal vinař Francesco Mionetto stáčet a prodávat prosecco v městečku Feltre a jeho okolí v oblasti Valdobbiadene, odkud pochází ta nekvalitnější prosecca. Svou značku vždy zakládal na tradici, inovaci a jedinečnosti, a právě tyto znaky ji na trhu odlišují dodnes.

Značka Mionetto Prosecco se vydala cestou nových postupů výroby vína a dosáhla jedinečnosti, kterou podtrhuje elegantní balení lahví i způsob prezentace na trhu. Ladné křivky lahví spojují kulturu kraje Valdobbiadene s designem, jenž vyjadřuje modernost a živost italského stylu. Na několika málo hektarech oblasti Valdobbiadene vznikají také vybraná šumivá vína značky Mionetto Prosecca, která nesou označení DOCG. Díky svému výraznému charakteru se Mionetto stalo značkou, která je dnes ve světě šumivých vín měřítkem světové kvality.

Newsletter