Češi, Slováci i Poláci milují brýle Ray-Ban a Prada, ukazují data společnosti Eyerim. Online už dnes ale nakupují i brýle na předpis

Češi, Slováci i Poláci za brýle utrácejí přibližně stejně, liší se ale přístup k nákupu, vyplývá z dat společnosti Eyerim. V Polsku totiž téměř dvakrát více lidí neváhá nakupovat dioptrické korekční pomůcky online. Ze sortimentu slunečních brýlí si pak všechny tři národy čím dál raději pořizují prémiové značky. Brýle totiž platí i za módní prvek, který navazuje na aktuální trendy a dotváří naši osobnost. To je mimo jiné jedním z důvodů, proč prodej dioptrických i ochranných pomůcek každoročně stoupá. Globální trh s brýlemi vykazuje rychlý růst a očekává se, že do roku 2027 dosáhne hodnoty 181,29 miliardy eur. Jen pomůcky na předpis přitom už dnes tvoří přes 50 procent celkového tržního podílu. Segment by navíc v příštích letech měl ročně růst o více než 6 %. Trend vidí taktéž Eyerim, který má v plánu znásobit prodej dioptrických brýlí online a získat dominantní podíl v e-commerce ve střední a východní Evropě.

„Zatímco skoro 40 procent nákupu brýlí online tvoří v Polsku brýle na předpis, v Česku to je jen kolem 25 procent a na Slovensku přibližně stejně. Za brýle na předpis ve všech třech zemích přitom utratíme přibližně tutéž částku. V Česku je to 110 eur, na Slovensku 107 a v Polsku o něco více, kolem 115 eur. Naším cílem je ale právě vyrovnání poměru prodeje slunečních a dioptrických brýlí na internetu. Už dnes zákazníkům dokazujeme, že i korekční pomůcky jde koupit snadno a výhodně online. Navíc pro letošní rok jsme spustili kampaň, která vyvrací mýty a obavy z jejich nákupu online. Na intuitivní stránce na webu taktéž krok za krokem ukazujeme, jak na to,“ říká spoluzakladatel a co-CEO Eyerim Martin Zahuranec.

Polovina populace zůstává neinformovaná

V současné době přitom představuje online prodej optických produktů méně než 20 procent celkového prodeje na širším evropském trhu, což má Eyerim ambici změnit. Z dat společnosti ovšem také vyplývá, že až 60 % obyvatelstva v regionu CEE vůbec netuší, že si lze brýle objednat online. Pokud jde o samotné Polsko, Česko a Slovensko, pak je nejsilnější počet zákazníků právě na Slovensku, kde se digitální cestou prodá 17 až 18 procent korekčních pomůcek. V Česku je to zatím 12 procent, ale i tady je online prodej na vzestupu. V Polsku se uskutečňuje nákup brýlí elektronicky ze 14 procent. Pozitivní vliv na narůstající podíl online prodeje má pohodlí klientů, kteří si brýle pořídí snadno ze svého domova, současně také širší dostupnost produktů a výhodnější cena oproti kamenným prodejnám.

„Jednoduše chceme zákazníkům ve střední a východní Evropě ukázat, že nákup brýlí, a to nejen slunečních, může být snadný, transparentní, ale také rychlý, pohodlný a cenově dostupný. Svým zákazníkům nabízíme sortiment nesrovnatelně levnější, přičemž u dioptrických výrobků na zakázku často až několikanásobně. Současně umožňujeme dodání už do pěti pracovních dnů, což je v tradičních optikách téměř nemožné. Důležité je samozřejmě dodat, že zákazník netratí na kvalitě. Jen mu umožňujeme dostat se k dioptrickým brýlím bez zbytečných prostředníků,“ popisuje spoluzakladatelka a co-CEO Eyerim Yassaman Omidbakhsh.

Prémiové značky táhnou

V Polsku, Slovensku i Česku drží prvenství v prodeji běžné masové značky, kdy cena je často pro zákazníky klíčová. Poláci si ale čím dál více chtějí pořizovat i ty prémiové. Jedničkou je u nich módní značka Ray-Ban. V Česku je Ray-Ban taktéž velmi oblíbenou značkou, ale z dat Eyerim vyplývá, že se Češi stále více zajímají o prémiové luxusní značky Celine, Fendi nebo Loewe. Proto společnost neustále rozšiřuje nabídku. I méně obvyklé alternativy chce totiž poskytnout všem bez ohledu na to, kde žijí. Na Slovensku je situace trochu jiná. Podle dat společnosti jsou tam nejoblíbenější brýle Polaroid, a to díky jejich dostupné ceně a výhodě polarizovaných čoček. Vedle Polaroidu jsou však podobně jak v obou dalších zemích populární značky Ray-Ban, Oakley, Prada a Gucci, které si slovenští zákazníci vybírají pro jejich styl a kvalitu. V Polsku je, mimo značku Ray-Ban, nejprodávanější Polaroid, Oakley, Guess a Gucci.

Drobné rozdíly existují také ve volbě čoček. Zákazníci všech tří zmíněných států mají nejraději typ „upsell“ s ochranou proti modrému světlu. V Polsku se ale více zajímají i o povrchové úpravy a technologie čoček, vyhovuje jim úprava Crizal. Slováci zase rádi sahají po polarizačních nebo základních slunečních čočkách a Češi se ve větší míře přiklánějí k fotochromatické úpravě, která mění barvu čoček podle vnějšího a vnitřního světla.

„Poptávka po zrakových pomůckách, ať už brýlích, nebo čočkách, se každoročně zvyšuje poměrně radikálním tempem. Přitom existuje obrovská část populace, která se k nim dosud nemůže z různých důvodů dostat. Zásadní měrou se na tom podílí nedostatečná digitalizace, ale také množství různých prostředníků, kterých je trh plný. Proto jsme celou cestu zkrátili a nabízíme kvalitu od výrobců, se kterými napřímo spolupracujeme. Chceme tím poukázat mimo jiné na fakt, že kvalitní brýle nemusejí stát vyšší tisíce. Jen v prvním čtvrtletí roku 2024 jsme oproti stejnému období roku 2023 vyrostli o 40 procent, což v našich očích svědčí o tom, že jdeme správnou cestou,“ doplňuje Zahuranec.

Slovenská společnost Eyerim proměňuje svět oční optiky díky transparentnosti a využití moderních technologií. Jejím posláním je ukázat, že nákup brýlí může být intuitivní a zábavný. Nabízí vše pod jednou střechou – brýle na míru, sluneční brýle a kontaktní čočky. Společnost také přivedla na svět vlastní značky brýlí OiO by eyerim a Kohe by eyerim. Eyerim založili v roce 2015 Yassaman Omidbakhsh a Martin Zahuranec, kteří se potkali v jihovýchodní Asii, kde dříve vybudovali jeden z největších e-shopů v regionu. Myšlenka na Eyerim vznikla v roce 2014 a o rok později společně s dalšími dvěma partnery založili firmu. Dnes vedou společnost jako co-CEO Yassaman Omidbakhsh a Martin Zahuranec. Za osm let své existence získal startup investice v celkové výši více než 5 milionů eur a v roce 2023 zaznamenal 30% nárůst oproti roku 2022. Aktuálně se jedná o nejrychleji rostoucího hráče v segmentu oční optiky. Eyerim také otevřel svůj první showroom v Bratislavě a v létě 2024 i v Praze. Už dnes ovšem plánuje expanzi do dalších evropských měst. Do sféry oční optiky Eyerim přináší totéž, co znamená Uber pro taxislužby nebo Booking pro ubytování.

Newsletter