Původně vznikl s cílem bojovat proti šikaně ve školách, od druhé poloviny roku 2020 ale rozšířil český startup Nenech to být působení také do firemního sektoru. Se svou whistleblowingovou platformou, jejímž cílem je vytvořit bezpečné prostředí pro oznamovatele protiprávního chování ve firmách a státní správě, dokázal vyrůst na 120 firemních klientů. Tu tak nyní využívá přes 267 organizací. A to i navzdory tomu, že v důsledku covidové pandemie musel startup s budováním byznysu začít prakticky od začátku.
„S novým produktem pro firmy a úřady se nám povedlo bez větších investic vyrůst za rok a půl na více než sto klientů a držíme si nulovou odchodovost. Příjmy ze školní verze, které jsme se předtím čtyři roky věnovali, srazila pandemie téměř na nulu. To se ale nakonec ukázalo jako výhoda, protože jsme se mohli zaměřit právě na firmy, města a obce. Nyní NNTB.cz poskytujeme téměř všem školám zdarma a růst jejich počtu financujeme právě z firemní verze,“ vysvětluje Jan Sláma, CEO a spoluzakladatel whistleblowingové platformy Nenech to být (NNTB.cz). Tu využívá v 75 jazykových mutacích přes 2 300 organizací na čtyřech kontinentech, v zahraničí provozovanou pod názvem FaceUp. Kromě tuzemska, kde je NNTB.cz nejpoužívanějším postkytovatelem řešení, má česká firma velkou část klientů také v Jihoafrické republice, Spojených státech či Zimbabwe.
Za rok 2021 narostl počet škol využívajících platformu NNTB o 20 %, v případě firemní klientely zaznamenal český startup dokonce 25násobný růst. Ze čtyř platících zákazníků se totiž během roku dostal na stovku, řada z nich navíc whistleblowingový nástroj využívá ve více organizacích. „Klienty jsme získali ve dvanácti státech, mezi těmi českými jsou jména AAA Auto, Sportisimo, DPD, Zásilkovna, Pilulka nebo Zentiva. Pozitivně nás překvapila i státní správa, kde se mezi prvními zapojilo Brno a všechny jeho městské části, Olomoucký kraj, Ministerstvo zahraničí ČR, Národní rozvojová banka či Právnická fakulta UK,“ prozradil Sláma. Letos má startup v plánu navýšit minimálně trojnásobně počet firemních klientů a pětinásobný růst tržeb.
Růst v Česku i zahraničí
Vedle posílení byznysu se NNTB letos zaměří také na posílení týmu a mezinárodní aktivitu. „Rozšiřujeme sales tým a s ním související obchod v Česku i zahraničí. Daří se nám pronikat do Afriky, kde máme dokonce největší míru používání našeho softwaru na klienta. Větší důraz klademe i na USA s cílem dohánět globální hráče. Současně si ale chceme udržet svoji odlišnost od ostatních platforem, kterou je jednoduchost a přizpůsobitelnost na míru klientovi. Náš nástroj není určen jen pro whistleblowing, ale jde o komunikační platformu, skrze kterou se uživatelé mohou s čímkoli bezpečně svěřit a hledat tak zlepšení ve školách i firmách,“ prozradil David Špunar, COO v Nenech to být. O reálném přínosu platformy mluví také počet podnětů odeslaných žáky i zaměstnanci, který nedávno překročil hranici deseti tisíc.
Za svou činnost získala česká whistleblowingová platforma řadu ocenění. Po vítězství v národním kole Creative Business Cup se dostala do TOP 6 nejkreativnějších startupů světa a zabodovala i v Evropské ceně prevence kriminality. V Česku se umístila na prvním místě, v rámci celé Evropy na třetím. Navíc se v tuzemsku zásadně podílí na osvětě boje proti nekalostem. „Začali jsme spolupracovat s řadou silných partnerů, mezi kterými jsou Havel & Partners, EY, Transparency International, Solitea nebo Employment Law Aliance. Kromě problémů ve školách a firmách jsme se zaměřili i na oblast domácího násilí a spustili projekt Nenech.se,“ doplňuje Špunar. Osvětě v protiprávním jednání se Nenech to být věnuje také v rámci České whistleblowing asociace, kterou v roce 2020 založilo společně s advokátní kanceláří Gali Legal.
Povinnost pro samosprávy i soukromý sektor
Vedle snahy o zlepšení pracovního prostředí je hlavním motivátorem k zavádění whistleblowingových kanálů evropská směrnice o ochraně oznamovatelů, která vešla v platnost v prosinci loňského roku, shodou okolností na narozeniny CEO startupu Jana Slámy. Ta udala povinnost členským státům zavést odpovídající nástroj ve všech státem přímo zřizovaných orgánech a institucích, krajích i obcích nad deset tisíc obyvatel. Měsíc po uvedení směrnice v platnost již měly podle dat NNTB.cz whistleblowingový kanál desítky samospráv. Výhodu pak mají ty, jež využívají Mobilní rozhlas od českého startupu Munipolis. Tato služba pro online komunikaci mezi vedením obcí a občany, kterou již využívá skoro třetina republiky, totiž nedávno uzavřela spolupráci s tuzemskou whistleblowingovou platformou NNTB.cz. V jediném prostředí se tak spojuje chytrá komunikace s občany a oznamovací kanál, který splňuje všechny podmínky nové směrnice EU.
Ochrana whistleblowerů se však již nyní vztahuje na všechny oznamovatele bez ohledu na to, zdali státní orgán či firma mají whistleblowingový kanál zavedený. Působení směrnice i na soukromý sektor má rozšířit připravovaný český zákon o whistleblowingu. Ačkoli jeho schválení stále leží v parlamentu, rozhodně se soukromému sektoru nevyhne. „Podle návrhu českého zákona o ochraně oznamovatelů bude zavedení vnitřního oznamovacího systému povinné pro zaměstnavatele s nejméně 25 zaměstnanci, veřejné zadavatele, obce s více než 5 tisíci obyvateli, dále pak třeba i pro poskytovatele finančních služeb jako banky, investiční fondy, pojišťovny, či poskytovatele spotřebitelských úvěrů. Správným nastavením a prezentací vnitřního oznamovacího systému lze předejít případnému zneužívání a také činění oznámení mimo kontrolu a vědomí organizace,“ dodává Jakub Málek, managing partner Peyton Legal. Za takové oznámení se totiž mimo vnitřní whistleblowingový kanál považuje i nahlášení Ministerstvu spravedlnosti ČR.
Klíčovou součástí směrnice a z ní vycházejícího návrhu zákona je povinnost zaměstnavatele zavést vhodný komunikační kanál. „Představa, že v rámci právních požadavků na vnitřní oznamovací systém vystačím jako povinná organizace pouze s jednou telefonní linkou a s ukládáním dokumentů na osobním disku firemního počítače, je skutečně neudržitelná. V případě zvolení takové ‚kombinace‘ nástrojů pro interní oznamování pak nelze v praxi nikdy naplňovat všechny stanovené požadavky na vnitřní oznamovací systém, a to ani zajištění důvěrnosti a ochrany totožnosti oznamovatele a již vůbec ne odpovídající úroveň bezpečnosti a technického zabezpečení takového interního kanálu. To mohou reálně plnit pouze moderní technologické platformy a IT aplikace, jejichž využitím lze současně splňovat i vysoké požadavky na zpracování a ochranu osobních údajů dle GDPR,“ upozorňuje na přísná pravidla Pavel Koukal, head of compliance z Rödl & Partner. Ta například udávají povinnost informovat oznamovatele o přijetí podnětu a jeho rozřešení v pevné časové lhůtě a také je archivovat až po dobu pěti let. Za nedodržení povinností bude hrozit pokuta až milion korun nebo 5 % z čistého obratu.
Více o Nenech to být
První český startup zabývající se problematikou whistleblowingu skrze vlastní platformu. Ta, pod lokálním názvem Nenech to být, vznikla v roce 2017 jako studentský projekt s cílem řešit šikanu ve školách. Ve světě funguje již ve 75 jazykových mutacích s názvem FaceUp. Od roku 2020 se NNTB.cz zaměřuje také na firemní klientelu a pomoc se splněním podmínek v rámci zákona o ochraně oznamovatelů. Jejich whistleblowing technologii využívá přes 2 300 organizací na čtyřech kontinentech. Hlavním produktem firmy je digitální schránka důvěry, která vytváří bezpečnější a otevřenější pracovní prostředí skrze anonymní upozornění a následné řešení událostí, podezření či nekalostí. Doposud platforma poskytla důvěrný prostor pro více než 10 000 podnětů ve firmách a školách po celém světě. V roce 2020 stála společně s advokátní kanceláří Gali Legal za vznikem České whistleblowing asociace. Zakladatelé Jan Sláma, David Špunar a Pavel Ihm za své projekty sociálního podnikání získali řadu světových ocenění.