Americké výnosy dál rostou, nejvíce střední splatnosti. Růst se přelévá na další trhy. Dolar se obchoduje do strany kolem otevírací ceny na 1,0970 za euro. Měny regionu ve ztrátě. Jediná koruna krátce zpevnila, a to pod 22,34 za euro a pod 23,10 za dolar.

Český svaz pivovarů a sladoven: Zájem o český ležák roste u nás i ve světě

Pivovarům se za prvních osm měsíců letošního roku dařilo. Tuzemský výstav piv se meziročně zvýšil o 2 %, exportní výstav dokonce o 16 %. Oblibě se i nadále těší ležáky, ale rovněž piva v plechovkách. Množství piva vypitého v tuzemských hospodách a restauracích však nadále klesá.

„Výsledky za leden až srpen ukazují, že obliba českého piva roste nejen mezi českými konzumenty, ale i mezi těmi zahraničními. To nás samozřejmě těší, protože to jenom dosvědčuje, jak je české pivo unikátní,“ říká Martina Ferencová, výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven. Vyšší produkci piva ve sledovaném období evidujeme zejména u ležáků. Pětiprocentní nárůst na tuzemském trhu potvrzuje, že tento pozitivní trend, který začal v roce 2007, nadále pokračuje. „Před sebou máme ještě jeden vrchol a tím jsou Vánoce. Podle nás bude zájem o český ležák v těchto měsících růst,“ předpovídá Ferencová.

Z tuzemského výstavu je dále patrné, že roste popularita piva v plechovkách. Produkce piva v tomto typu obalu meziročně vzrostla o 24 %. Zajímavostí je devítiprocentní nárůst produkce piva v minisoudkách, které byly letos díky dobrému počasí hojně vyhledávané například ke grilování či na různé oslavy. Výstav piva v lahvích a PET lahvích se meziročně nezměnil. Pivovary uvařily také stejné množství výčepních piv, naopak k mírnému poklesu produkce došlo u speciálů (zhruba o 4 %), větší rozdíl registrujeme u porterů (pokles o 28 %).

Na čepované zajde méně lidí než loni

Pokračuje pokles výstavu čepovaného piva, který začal kolem roku 2010. Tehdy, na přelomu let 2009 až 2010, v době finanční krize, jej navíc negativně ovlivnilo zvýšení spotřební daně na pivo. V posledních letech mu nenahrála ani regulatorní opatření. Aktuální výstav piva ze sudů a cisteren meziročně poklesl o 2 %, respektive o 3 %. „Stále se nedaří zvrátit trend odlivu hostů z restaurací a hospod, kteří raději pijí lahvové pivo doma. A to i díky tomu, že pivovary čelí již delší dobu výzvě v podobě měnící se poptávky a preferencí zákazníků. Jednou z reakcí na tuto situaci je snaha zaujmout hosty mimořádnými akcemi nebo nabídkami. Investice míří také do nových konceptů moderních hospod, což pomáhá tento trend alespoň částečně zpomalit,“ říká Ferencová. A příkladem jde i Český svaz pivovarů a sladoven. Každoročně pořádá zářijové Dny českého piva, jež podporují čepované pivo a tradiční tuzemskou pivní kulturu, jejímž nositelem je právě česká hospoda.   

Exportu se daří

Exportní výstav piv se meziročně zvýšil o rekordních 16 %. „Pivo je nejen důležitou součástí české historie, ale významně posiluje dobrou pověst ČR po celém světě. A proto nás těší, že se českým pivovarům bez ohledu na jejich velikost stále více daří také na zahraničních trzích,“ říká Ferencová. Nejvyšší meziroční nárůst výstavu registrujeme u piva v plechovkách (+ 47 %), následuje produkce piva v PET lahvích (+ 37 %), minisoudkách (+ 31 %) a lahvích (+ 11 %). Potěšující zprávou je také růst exportního výstavu piva z cisteren (+ 9 %) a sudů (+ 3 %). 

Newsletter