Nad očekávání nižší výsledek kvartálního vývoje amerického indexu výdajů na osobní spotřebu podpořil korekci dolarových zisků nad 1,0800 za euro. Z měn regionu je v zisku koruna a zlotý. Domácí měna se dostala pod 25,30 za euro.

ČEZ snižuje emise v letecké dopravě. Podílí se na stavbě 1. továrny na zelené letecké palivo v Evropě

ČEZ pomůže snižovat emise v letecké dopravě. Podílí se přes Sunfire na výstavbě první továrny na zelené letecké palivo v Evropě. Společnost Sunfire je jedním ze čtyř zakladatelů společného podniku Norsk e-Fuel, který chce letecký benzín nahradit čistým vodíkovým palivem. Do roku 2026 by měl první komerční závod v Evropě vyrábět 100 milionů litrů obnovitelného leteckého paliva ročně. Ušetřit tak má každý rok až 250 000 tun CO2. Sunfire, v níž Skupina ČEZ vlastní minoritní podíl přes Inven Capital, dodá elektrolyzér pro výrobu vodíku, klíčového komponentu paliva.  

Závod na výrobu zeleného leteckého paliva vyroste v industriální zóně na poloostrově Herøya, asi 100 km jihozápadně od Osla. Na jeho výstavbě se kromě Sunfire, která je světovým lídrem v technologiích převádění elektrické energie na tekutá paliva (power-to-liquid), podílejí ještě švýcarská společnost Climeworks, zaměřená na technologii zachytávání CO2 ze vzduchu, dodavatel energetických řešení pro ocelárny Paul Wurth a norská investiční společnost Valinor. Při spuštění v roce 2023 bude kapacita závodu kolem 10 milionů litrů paliva ročně, do tří let by se měla zdesetinásobit na 100 milionů litrů ročně. To by pomohlo snížit emise čtyř nevytíženějších vnitrostátních linek v Norsku na polovinu.

„Řada evropských firem i samotná Evropská komise věnují využití vodíku v energetice a v dopravě velkou pozornost. Zvláště s ohledem na iniciativu Green Deal se vodíkové technologie mohou v blízké budoucnosti významně podílet na dosažení klimatické neutrality. Aktivity Sunfire v této oblasti i fakt, že si jej jako partnera do nejrůznějších projektů volí známé evropské společnosti, ukazují, že rozhodnutí Inven Capital investovat do této oblasti bylo správným krokem,“ řekl ředitel pro investice Inven Capital Ivo Němejc.

Nors e-Fuel pro výrobu zeleného paliva využije kombinaci inovativních technologií: elektrolyzér poháněný energií z obnovitelných zdrojů vyrábí z obyčejné vody vodík, který se spojuje s oxidem uhličitým zachyceným přímo ze vzduchu nebo při jiných průmyslových procesech. Vytvořený syntetický plyn se pomocí dalšího zpracování a rafinace přemění na umělé letecké palivo. To lze následně přimíchávat do kerosinu.

Podle odhadů Norsk e-Fuel dokáže výrobna ušetřit až 250 000 tun CO2 ročně. Má zároveň sloužit jako vzor pro další projekty v zemi, momentálně se vybírají místa, kde by mohly vzniknout. Norsko vyrábí 95 % energie ve vodních elektrárnách. Právě cena elektřiny bude podle Sunfire klíčovým aspektem konkurence schopnosti zelených paliv. „Podle našich odhadů umožní trend klesajících nákladů na elektřinu z obnovitelných zdrojů dostat se na ceny kolem 1EUR za litr,“ uvedl mluvčí Sunfire Nico Ulbicht.

Letecká doprava je zodpovědná za cca 4 % evropských emisí. Počet cestujících a spojů přitom neustále roste. Dobrovolný závazek leteckého průmyslu snížit své emise do roku 2050 na polovinu (oproti roku 2005) tak do velké míry závisí na uplatnění obnovitelných paliv.

Newsletter